Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-20, 10:44
Medlem
här är konversationen i första fallet, där det framgår att denne ändrar sitt motiv när det framgår att det första var nonsens.

Citat:
Citat:

Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du har fått en varning för brott mot 0.03. Trams och off-topic.
Ämne: Konspirationen bakom barnvacciners orsak till autism.

Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
är man inte anti-vax vid det här laget så är man antingen korkad eller korrupt.

här lite mjukporr på temat:

Lara Logan möter Aaron Siri:
https://laralogan.substack.com/p/uninformed-consent-attorney-aaron

Innan du kan posta fler inlägg på forumet behöver du först bekräfta att du har mottagit varningen. Klicka på följande länk för att bekräfta att du har mottagit meddelandet: Länk

Dina tankar om COVID-vaccin är OT.

/Mod

jag har inte haft en tanke på covid-vaccin. vänligen förklara?

Du länkade till en betalartikel som inte har något med ämnet att göra (autism hos barn):
Citat:
In this eye-opening episode of Going Rogue with Lara Logan, attorney Aaron Siri exposes vaccine industry corruption through data and his firm’s 490+ non-COVID injury cases. He critiques the National Vaccine Injury

fb /Mod

jag länkade till en 2 timmar lång videointervju (ej betal) med en advokat som jobbar med att hjälpa människor som blivit skadade av vacciner. autism och andra neurologiska besvär är några av ämnena som tas upp.

vänligen återställ inlägget, då du två gånger nu har visat dig ha haft helt fel.
Hej igen,

Du länkade till en betalsida. Ingenting i beskrivningen på sidan har med trådens ämne att göra (autism och vaccin), och ditt inlägg i övrigt har inget annat innehåll. Därav varningen för OT.

Om du vill diskutera varningen ytterligare kan du starta en tråd i Klagomål och kritik.

fb /Mod

Om du vill diskutera varning

om jag länkar till motsvarande youtube-video istället, är det ok?
Hej igen,

Länkposter raderar vi oftast direkt om inlägget inte innehåller en beskrivning av vad som länkas. Förutsättningen är givetvis att det är OnT till att börja med.

fb /Mod

ja det är väldigt on topic.

nu ser jag att du också tog bort mitt inlägg innan, vilket handlade om en studie där man scannade hjärnan hos vaccin-skadade och fann fysiska förändringar. varför togs detta bort? utan att säga något?

Hej igen,

TS beskriver ämnet som följer:
” en tråd om barnvacciners orsak till autism samt den pågående mörkläggningen av detta faktum”.
Håll dig till det och se till att beskriva varför ev. länkar är relevant för detta ämne så slipper du radering eller varning.

fb /Mod

man får intrycket att denne endast kastat en hastig blick på länken (och lyckats läsa ordet covid) och drivs mer av känslosamhet än av något som påminner om förnuft. intervjun i fråga är ju det första som dyker upp när man följer länken, vilket vem som helst kan bekräfta.

följaktligen ljuger farbro_barbro när denne påstår att jag "länkade till en betalartikel som inte har något med ämnet att göra (autism hos barn)".

men istället får jag en varning och inlägget tas bort?
Citera
2025-12-20, 10:47
Medlem
Grin-Days avatar
Barbro får inget betalt, Barbro orkar inte med en massa bråk och strul, Barbro bestämmer!

Det får du finna dig i.

God Jul
Citera
2025-12-20, 10:53
Medlem
som nämns i konversationen ovan så togs även mitt tidigare inlägg i tråden bort, utan att något sägs. några timmar senare dyker dock ett meddelande upp som säger att jag fått ytterligare en varning. då löd det så här:

Citat:
Citat:
här en studie där man finner fysiska förändringar i hjärnan hos vaccinskadade:

"Experimental data evidenced that after parenteral injections of aluminum hydroxide, aluminum particles can translocate into the brain tissue where they remain trapped
[...]
Brain perfusion imaging showed a pattern of diffuse cortical and subcortical changes, in accordance with the MMF-associated cognitive disorder previously described. These results provide a neurobiological substrate for brain dysfunction in aluminum hydroxide-induced MMF patients and may warrant further studies

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0128353

Innan du kan posta fler inlägg på forumet behöver du först bekräfta att du har mottagit varningen. Klicka på följande länk för att bekräfta att du har mottagit meddelandet: Länk

Det här är spam utan egen srgumetsuon och dessutuöom tycks du inte läsa vad du länkar:
” Patients… Mean age was 49 ± 10 y, sex ratio 21 men/55 women,”
Uppenbart OT i en tråd om barnautism.

/Mod

det känns lönlöst att försöka föra en rationell dialog med denne farbro_barbro. men vad är det jag varnas för? är det inte relevant i en tråd om vacciner och autism att man kan finna fysiska förändringar i hjärnan hos människor som drabbats av kognitiva nedsättningar efter vaccin?

mörkläggningen om vacciners skador pågår tydligen på flashback.
Citera
2025-12-20, 11:28
Medlem
Comitiums avatar
Alla inlägg om vaccin på FB bör i princip tas bort. Utom detta då förstås.
Citera
2025-12-20, 11:40
Medlem
Mr.RedHats avatar
Det är inte OT. Däremot dåligt underbyggt inlägg. Siri är en aktivistisk advokat som driver mål som syftar till att slå mot hela det amerikanska vaccinsystemet. Historiskt har linjer drivits kopplade till barndomsvaccin och neuropsykiatriska diagnoser, inklusive autism. Men väljer dock medvetet att inte göra den kopplingen eftersom teorin är sönderslagen sedan länge och rent politiskt (ja, politiskt. Tomten låtsas att det är juridik denne sysslar med) självmord.

Med andra ord är det - som TS själv påstår - "mjukporr" av propaganda för de redan invigda eller de som är dumma nog att låta sig övertygas.

Jämför det med Exakt24 eller Radio Islam och att tittaren/lyssnaren i nästa steg blir förintelseförnekare och i förlängningen nazist eller islamist.

För övrigt så handlar länken uttryckligen om non-COVID cases. Det är alltså om alla vacciner som INTE har med Covid att göra. Farbror_barbro har alltså missförstått rubriken på videon eftersom den innehåller ordet "COVID", att det är ämnet. Det är alltså tvärtom: Det gäller alla vacciner förutom COVID.
Det är heller ingen "betalartikel och irrelevant för autism". Det är inte en låst artikel (videon är två timmar lång) och innehållet rör vaccinskador, inklusive neurologiska. Här glider man från ämnesbedömning till formatbedömning, men utan att säga det rakt ut.

Först bedömdes innehållet (OT, covid, autism). När det faller övergår man till hur inlägget är postat. Det är väldigt ostadigt att moderera så. Man kan inte retroaktivt rättfärdiga en varning med en ny regel.
Nu verkar moderatorn ändå landat i att det var OT, trots att man gjort en inversion (missat ordet "non-") när man läste beskrivningen på videon: "Förutsättningen är givetvis att det är OnT till att börja med."
Rätt svar är: Men man ska inte behöva klicka på en länk för att kunna tillgodogöra sig innehållet.

Jag tycker inte det är varningsvärt. Men däremot raderingsvärt eftersom det bara postas i blindo utan att återkoppla till ämnet. Med andra ord: Man kan inte straffa antivaxxers för att de vill cirkelrunka varandra med sin egen propaganda.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-12-20 kl. 12:26.
Citera
2025-12-20, 11:41
Medlem
Det här fallet måste väl ändå gå ända upp i Högsta Modstolen!
Citera
2025-12-20, 16:06
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
som nämns i konversationen ovan så togs även mitt tidigare inlägg i tråden bort, utan att något sägs. några timmar senare dyker dock ett meddelande upp som säger att jag fått ytterligare en varning. då löd det så här:

det känns lönlöst att försöka föra en rationell dialog med denne farbro_barbro. men vad är det jag varnas för? är det inte relevant i en tråd om vacciner och autism att man kan finna fysiska förändringar i hjärnan hos människor som drabbats av kognitiva nedsättningar efter vaccin?

I det här fallet gäller länken en studie med titeln “Neuropsychological Correlates of Brain Perfusion SPECT in Patients with Macrophagic Myofasciitis”. Raderingen bygger därmed på att modereringen i praktiken tagit ställning i sakfrågan, genom att bedöma kopplingen som felaktig, snarare än att enbart hantera formella regelöverträdelser.

Det finns situationer där det kan vara rimligare att låta ett inlägg stå kvar, även om resonemanget är svagt eller felaktigt, och i stället låta det bemötas sakligt i tråden. Att tillåta detta kan bidra till att diskussionen förblir öppen och självkorrigerande, snarare än att avbrytas genom ingripanden som uppfattas som ställningstaganden i sak.

Med tanke på att det finns utrymme för utsvävningar i andra forumdelar när man inte har en aning om vad man pratar om, ser jag inga skäl till att man ska göra undantag här. Det är alltså inte moderatorernas uppgift att ta ställning till om man har fel, pratar om fel åkommor i en tråd om konspirationsmediciner lika lite som när någon får för sig att diskutera politik och känslor i juridikforumet.

Så anser detta inlägget ska återställas så det kan bemötas i sak.

Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-12-20 kl. 16:24.
Citera
2025-12-20, 18:20
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
här en studie där man finner fysiska förändringar i hjärnan hos vaccinskadade:

"Experimental data evidenced that after parenteral injections of aluminum hydroxide, aluminum particles can translocate into the brain tissue where they remain trapped
[...]
Brain perfusion imaging showed a pattern of diffuse cortical and subcortical changes, in accordance with the MMF-associated cognitive disorder previously described. These results provide a neurobiological substrate for brain dysfunction in aluminum hydroxide-induced MMF patients and may warrant further studies

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0128353

Det här är spam utan egen srgumetsuon och dessutuöom tycks du inte läsa vad du länkar:
” Patients… Mean age was 49 ± 10 y, sex ratio 21 men/55 women,”
Uppenbart OT i en tråd om barnautism.

/Mod

Denna radering med tillhörande varning är obegriplig... i trådstarten står det ju följande (notera det fetade):
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Tråden avser att exponera inte bara de påvisade etiologiska orsaksbanden mellan barnvacciner och autism, utan också den pågående mörkläggningen av det förhållandet, historiskt och i nutid.
Det är ju exakt det du, justformybaby, gör eftersom studien du hänvisade till är en klinisk forskningsstudie som för första gången tydligt visade objektiva hjärnförändringar hos patienter med macrophagic myofasciitis (MMF). MMF uppstår efter injektion av vaccin som innehåller aluminiumhydroxid som adjuvans.

Studien stärker hypotesen att vissa individer är biologiskt känsliga för aluminiumbaserade adjuvanser som kan bidra till långsiktig neurotoxicitet. Den mekanismen kan i sin tur vara en av flera möjliga bidragande faktorer till neurodevelopmentala störningar som autism.
Citera
2025-12-20, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Först bedömdes innehållet (OT, covid, autism). När det faller övergår man till hur inlägget är postat. Det är väldigt ostadigt att moderera så. Man kan inte retroaktivt rättfärdiga en varning med en ny regel.
Nu verkar moderatorn ändå landat i att det var OT, trots att man gjort en inversion (missat ordet "non-") när man läste beskrivningen på videon: "Förutsättningen är givetvis att det är OnT till att börja med."
Rätt svar är: Men man ska inte behöva klicka på en länk för att kunna tillgodogöra sig innehållet.

Jag tycker inte det är varningsvärt. Men däremot raderingsvärt eftersom det bara postas i blindo utan att återkoppla till ämnet. Med andra ord: Man kan inte straffa antivaxxers för att de vill cirkelrunka varandra med sin egen propaganda.

Det finns en klistrad tråd i forumet som säger så här om länkar.

(FB) VIKTIGT. Läs om länkar och annan information innan du postar i Konspirationsforumet!
Poster som bara innehåller länkar, eller bara en kort text och länk, utan anslag till diskussion från postaren, som placeras i andra trådar kommer att raderas som OT. Vid upprepning kommer varning utdelas. Radering av länkposter kommer inte nödvändigtvis meddelas.
Jag tolkar detta som att det var för lite information till länken och att det då räknas som off-topic.

Angående det fetstilta så vet jag inte om skribenten har upprepat detta sedan tidigare.
Citera
2025-12-20, 22:00
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solna-Turken
Det finns en klistrad tråd i forumet som säger så här om länkar.

(FB) VIKTIGT. Läs om länkar och annan information innan du postar i Konspirationsforumet!
Poster som bara innehåller länkar, eller bara en kort text och länk, utan anslag till diskussion från postaren, som placeras i andra trådar kommer att raderas som OT. Vid upprepning kommer varning utdelas. Radering av länkposter kommer inte nödvändigtvis meddelas.
Jag tolkar detta som att det var för lite information till länken och att det då räknas som off-topic.

Angående det fetstilta så vet jag inte om skribenten har upprepat detta sedan tidigare.
Ja, jag kan köpa att regel 0.03 (off-topic) kan tillämpas extensivt eftersom man inte ska behöva tillgodogöra sig information genom att klicka på en länk. Länken ska utgöra stöd för argumentationen, inte argumentet i sig.

Men här har moderatorn klickat på länken och bedömt innehållet som irrelevant. Det går inte att frångå. Därefter var bedömningen att innehållet inte ens gick att tillgodogöra sig eftersom det var låst bakom en betalvägg. Vilket är felaktigt. Det var slutligen i sista skedet när alla argument lagts fram som man landade i:
Länkposter raderar vi oftast direkt om inlägget inte innehåller en beskrivning av vad som länkas. Förutsättningen är givetvis att det är OnT till att börja med.
- vilket såklart är en korrekt bedömning av läget. Men det argumentet skulle kommit först och ska inte per automatik rendera i en varning, precis som riktlinjerna du hänvisar till beskriver.

Vi får se vad moderatorn säger. Kanske finns mer därtill som inte lagts fram ännu.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-12-20 kl. 22:03.
Citera
2025-12-20, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Ja, jag kan köpa att regel 0.03 (off-topic) kan tillämpas extensivt eftersom man inte ska behöva tillgodogöra sig information genom att klicka på en länk. Länken ska utgöra stöd för argumentationen, inte argumentet i sig.

Men här har moderatorn klickat på länken och bedömt innehållet som irrelevant. Det går inte att frångå. Därefter var bedömningen att innehållet inte ens gick att tillgodogöra sig eftersom det var låst bakom en betalvägg. Vilket är felaktigt. Det var slutligen i sista skedet när alla argument lagts fram som man landade i:
- vilket såklart är en korrekt bedömning av läget. Men det argumentet skulle kommit först och ska inte per automatik rendera i en varning, precis som riktlinjerna du hänvisar till beskriver.

Vi får se vad moderatorn säger. Kanske finns mer därtill som inte lagts fram ännu.

Angående betalvägg, så är det delvis korrekt. Man kunde antingen betala eller prenumerera på hennes nyhetsbrev i appen Substack.
Citera
2025-12-20, 22:24
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solna-Turken
Angående betalvägg, så är det delvis korrekt. Man kunde antingen betala eller prenumerera på hennes nyhetsbrev i appen Substack.
Jag behövde inte betala och behöver ingen app. Utan kan kolla direkt i webbläsaren. Avsnittet är som sagt två timmar långt. Kollade runt på lite andra avsnitt och hittade varierade speltider, mellan 3-10 minuter. Ett på 40 minuter.

Men för mig går det att spela felfritt. Så jag är inte överens om att det är "delvis korrekt".

Men egentligen är det oväsentligt i sammanhanget eftersom oavsett om det är bakom betalvägg eller ej så behöver man ändå föra fram argument med egna ord. Vilket inte skett. Därav är det korrekt att radera det inlägget.
Annorlunda är det med det andra inlägget*klick* där TS faktiskt gjort rätt enligt riktlinjerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in