Citat:
Ursprungligen postat av
Bob-Dylan
Nej har inte slösat bort pengar på trading. Däremot har jag gått miste om stora vinster för att jag har ett kort tålamod och sålt av efter ett halvår / år för att idag se aktien stå flera hundra % högre.
Detta är därför jag undviker en ”aktiv strategi” (min definition av ”aktiv strategi” är obstinat hoppande in och ut ur börsen). Jag är mer rädd för att ligga i cash i längre perioder av uppgång, än att hänga med ner i en dipp. De flesta av dipparna jag sett under min livstid, har alla återhämtat sig inom högst några år. Man överlever. Skulle den stora ”Mad Max”-kraschen ändå komma, har man ändå andra, större problem än att det lyser illrött på ett Nordnet-konto.
Jag kan förstå lockelsen med tanken att ligga och mysa med cash (eller ännu hellre, björnpapper) under en större krasch och le i mjugg när man ser sina vattenkammade PK-kollegor som fått allt serverat av sina föräldrar, slita sina vattenkammade hårtestar i desperation. Jag förstår det verkligen.
Men sannolikheten att just jag skulle lyckas pricka början på nedgången (och skilja denna från en ”vanlig” regelbunden sättning) och sedan ha sådan tur att jag lyckas pricka botten, inom säg 5% marginal, är närmast osannolikt. Och då ska ”vinsten” från denna krasch kompensera för varje gång jag paniksäljer på varje tendens till sättning (och missar massa återhämtning) under, tja, hur många år innan den ”riktiga” D-Day kraschen.
För att ro hem imponerande resultat här, behöver jag ha närmast synska förmågor. Om inte svintur. Och tur är, bortsett från en trevlig bonus när den väl inträffar, inget man bör förlita sin framtida ekonomi på. Skulle inte vilja betta min framtida pension på en inlämnad stryktipskupong. Därför funkar det bäst för mig, att bara ligga kvar och månadsköpa storbolagsindex och Large Cap-aktier i ur och skur.