2025-12-20, 01:36
Medlem
Har "rullat" a-kassa/jobb i 18 år trots kronisk utmattning. Nu vill jag ha rätt till sjukersättning/deltid. Hur gör jag?

Detta lämnar mig ingen ro. Jag har gjort något som egentligen inte ska vara möjligt. De senaste ca 18 åren har jag lidit av utmattningssyndrom och bestående nedsatt arbetsförmåga, men jag har inte varit sjukskriven mer än totalt ca 2 år på heltid under denna period.

Min situation:
Jag har "överlevt" genom att rulla a-kassa, starta-eget-bidrag (där jag tjänat max 50-75tkr totalt för hela perioden före skatter) och korta anställningar.

Jobb 1: 10 månader, 80% (2018).

Jobb 2: 12 månader, 50-100% (2022/2023).

Totalt arbete: Ca 3 400 timmar på 18 år (av ca 30 000 möjliga timmar för heltid).

Resten av tiden har jag hankat mig fram. Jag klarar ibland att jobba en dag om jag sovit 9 timmar, men då är jag helt slut efteråt. Andra fixar jobb + familj + fritid. Om jag ska ha ett liv utanför jobbet klarar jag max 75% (6 timmar/dag), men systemet kräver 100% eller inget.

Jag har nu grävt fram journaler som visar att jag egentligen varit sjuk hela tiden, men "tvingats" spela frisk för att överleva ekonomiskt:

Starten: Blev sjukskriven under fast anställning. Sa upp mig under pågående 100% sjukskrivning (blev pressad).

Journal 2017 (Psykiatrin): Anteckning bekräftar: "Har varit sjukskriven under 9 års tid... arbetade senast 2009".

Läkarbedömning 2016: "Inte lämpligt att patienten jobbar på öppna marknaden".

FK:s inblandning: FK satt med på rehabmöte 2015, men planen rann ut i sanden för att jag var för sjuk (kognitiv svikt) för att dyka upp på uppföljningar. Då "friskförklarades" jag administrativt och hamnade hos AF igen.

Jag fyller snart 50 och orkar inte bluffa mig fram längre. Jag behöver en sjukpenning på 25-50% så jag kan jobba det jag klarar av utan att krascha.

Mina frågor till er:
Är det någon som lyckats få retroaktiv SGI/Sjukersättning genom att bevisa "obrutet sjukdomsförlopp" med gamla journaler, trots att man haft a-kassa/ströjobb emellan?

Hur ser FK på att man "klarat" att jobba i perioder 3 000 timmar av 30 000 dessa år? Kan jag ange det till i praktiken "misslyckade rehabförsök" eftersom jag alltid kraschade efteråt? Dessutom var det jobb som inte alls är något matchande med min examen. Det ena jobbet var att 4 tim "bemanna" ett kontor dit det kom oftast inga besökare alls på en vecka.

Tacksam för hjälp. Systemet med heltid eller inget har kostat mig min hälsa och mitt familjeliv.
Citera
2025-12-20, 06:36
Medlem
Nej, man kan inte få retroaktiv SGI

Vem säger att man måste jobba 100%. Finns en uppsjö av människor som jobbar deltid, och klarar sig fint på det.

"men systemet kräver 100% eller inget."
Citera
2025-12-20, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej, man kan inte få retroaktiv SGI

Vem säger att man måste jobba 100%. Finns en uppsjö av människor som jobbar deltid, och klarar sig fint på det.

"men systemet kräver 100% eller inget."
Gällande SGI så syftar jag på skyddad SGI vid obrutet sjukdomsförlopp. SGI kan ligga vilande om man varit medicinskt förhindrad att arbeta, även om man inte haft ersättning under tiden. Det är det jag menar med "retroaktivt". Det behöver vara fastställt att skyddet funnits hela tiden.

Angående 100%: Problemet är att för att få a-kassa (när man är för sjuk för att jobba men FK nekar) så kräver Arbetsförmedlingen att man står till arbetsmarknadens förfogande på heltid. Jag vill jobba fast inte heltid, men utan sjukersättning för resten tvingas jag söka heltidsjobb för att överleva ekonomiskt. Det är det moment 22 jag vill ur.
Citera
2025-12-20, 10:29
Medlem
vichy6s avatar
2 eller 9 år?

Läser olika siffror i din text.

Har du rehabbat för din kognitiva nedsättning?

Varför kan du inte jobba idag med ”något förekommande arbete på arbetsmarknaden”?

Att driva eget är ofta 100% stress.
Citera
2025-12-20, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
2 eller 9 år?

Läser olika siffror i din text.

Har du rehabbat för din kognitiva nedsättning?

Varför kan du inte jobba idag med ”något förekommande arbete på arbetsmarknaden”?

Att driva eget är ofta 100% stress.
Jag jobbar gärna men som det är med sån här livslång skada är att man orkar inte 8 tim + meningsfull fritid. man får välja. Heltidsjobb och inget mer eller jobb 75% tex och meningsfull fritid / liv.
Citera
2025-12-20, 23:52
Medlem
Hej
Jag är i en lite liknande situation som dig, jag har också jobbat i flera år fast jag egentligen haft utmattningssyndrom mer eller mindre hela tiden, men hankat mig fram. Har på 15 år inte haft någon möjlighet att ha någon fritid eller sociala relationer eller vänner och sådant, det är precis som du säger, man får välja, antingen arbetar man heltid eller så har man vänner. Jag kan absolut inte hålla igång både vänner/fritid OCH ett heltidsarbete. För ett tag sen gjorde jag vad som visade sig vara en förödande sak, jag gick nämligen och blev egen företagare. Jag gjorde det med syftet att kunna styra över min tid mer och inte vara utlämnad åt arbetstider som andra bestämmer. Men den stress det visade sig innebära att köra eget i min bransch, den stressen är sanslös och nu är jag utbränd igen. Jag har nyss fått en sjuskrivning, men utan möjlighet att i praktiken verkställa den eftersom min verksamhet i så fall havererar totalt och då har jag ingen inkomst alls. Känns som jag sabbat totalt för mig själv.
Även jag har i flera år gått och haft tanken att jag skulle behöva få konstaterat att jag inte har full arbetsförmåga, eftersom jag är så trött och utmattad efter någon enstaka timmes arbete. Det är inte rimligt att inte kunna fungera.
Ska du ansöka om 25 % sjukersättning? Jag har flera gånger tagit upp detta med läkare men varje gång säger de "då får du gå ner i arbetstid istället". Men jag tycker det är fel, för jag VILL ju kunna arbeta, det är inte så att jag inte vill, men jag KAN inte, varför ska jag då gå ner i tid? Då tycker jag att man borde kunna få sjukersättning/sjukskrivning på den del man inte kan arbeta, istället.
Citera
2025-12-21, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mekong
Hej
Jag är i en lite liknande situation som dig, jag har också jobbat i flera år fast jag egentligen haft utmattningssyndrom mer eller mindre hela tiden, men hankat mig fram. Har på 15 år inte haft någon möjlighet att ha någon fritid eller sociala relationer eller vänner och sådant, det är precis som du säger, man får välja, antingen arbetar man heltid eller så har man vänner. Jag kan absolut inte hålla igång både vänner/fritid OCH ett heltidsarbete. För ett tag sen gjorde jag vad som visade sig vara en förödande sak, jag gick nämligen och blev egen företagare. Jag gjorde det med syftet att kunna styra över min tid mer och inte vara utlämnad åt arbetstider som andra bestämmer. Men den stress det visade sig innebära att köra eget i min bransch, den stressen är sanslös och nu är jag utbränd igen. Jag har nyss fått en sjuskrivning, men utan möjlighet att i praktiken verkställa den eftersom min verksamhet i så fall havererar totalt och då har jag ingen inkomst alls. Känns som jag sabbat totalt för mig själv.
Även jag har i flera år gått och haft tanken att jag skulle behöva få konstaterat att jag inte har full arbetsförmåga, eftersom jag är så trött och utmattad efter någon enstaka timmes arbete. Det är inte rimligt att inte kunna fungera.
Ska du ansöka om 25 % sjukersättning? Jag har flera gånger tagit upp detta med läkare men varje gång säger de "då får du gå ner i arbetstid istället". Men jag tycker det är fel, för jag VILL ju kunna arbeta, det är inte så att jag inte vill, men jag KAN inte, varför ska jag då gå ner i tid? Då tycker jag att man borde kunna få sjukersättning/sjukskrivning på den del man inte kan arbeta, istället.
"då får du gå ner i arbetstid istället" sanslöst! det visar att de uttalar sig om saker de inte kan.
Jag är av uppfattningen att egenföretagare får jobba väldigt hårt utom när företaget kommit igång och sköter sig själv.

Läkare fattar inte att deltid kräver ersättning för resten.
Senast redigerad av skanemusketoren 2025-12-21 kl. 05:47.
Citera
2025-12-21, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skanemusketoren
Jag jobbar gärna men som det är med sån här livslång skada är att man orkar inte 8 tim + meningsfull fritid. man får välja. Heltidsjobb och inget mer eller jobb 75% tex och meningsfull fritid / liv.

Du får väl skaffa dig en billigare "meningsfull" fritid. Det är ok att jobba deltid om man känner att man inte vill jobba mer. Men det är inte ok att försöka få samhället att stå för lön när man inte jobbar.
Citera
2025-12-21, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Du får väl skaffa dig en billigare "meningsfull" fritid. Det är ok att jobba deltid om man känner att man inte vill jobba mer. Men det är inte ok att försöka få samhället att stå för lön när man inte jobbar.

Det han säger är ju att han upplever att han måste välja, mellan att antingen arbeta heltid och inte ha något annat liv, eller 75% och kunna ha ett liv utöver arbetet. Han säger inte att han inte vill arbeta.
Citera
2025-12-21, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mekong
Det han säger är ju att han upplever att han måste välja, mellan att antingen arbeta heltid och inte ha något annat liv, eller 75% och kunna ha ett liv utöver arbetet. Han säger inte att han inte vill arbeta.

Hen säger att hen vill ha 25% sjukpenning vilket ju innebär att hen inte vill jobba 100%. Sedan finns det olika sätt att skylla på varför man inte vill jobba heltid. "Vill ha" är inte samma sak som " berättigad till".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in