Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-23, 23:26
Medlem
Enligt forskning har typ 50 procent av alla med personligsstörning ytterliggare en störning ur samma kluster borderline är kluster b ,även antisocialper... narcissism och histrioniskp
Citera
2025-12-25, 17:24
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mowidax
Har nog inte träffat på en narcissist sedan jag jobbade med en. Hon var grandios och besvärlig. Hur de är? Ja de bara pratar om hur bra de är hela tiden. Försöker styra och ställa fast de inte har rätt förutsättningar.

Är man grandios är man väldigt uppenbar. En bild jag har är att de aldrig mognar riktigt.

Men de ser gärna sig själva som väldigt ”mogna” personer, och vräker ut att andra är minsann är omogna. Speciellt de som har tagit ansvar, har försökt ha en öppen dialog. T ex kan man har skrivit ett sansat sms. Då svarar de inte ens.

Jag menar visst om man är omogen, men då kan man väl erkänna det också? Som att jag kan erkänna att jag är jävligt bekväm av mig. Det är jag. Varför ska alltid narcissister tro det motsatta om sig själva?

Så nej har inte träffat på många. Jag kan bara gissa att dessa är det. Ev. En med coverta drag.

Låter som att de narcissister du träffat varit en aning lågupplösta, eller vad man ska säga? Du kan vara grandios utan att trycka upp flygblad om saken.

Låter ju som att det inte fanns något bra svar på det du skrev i sms:et. Kanske därför du inte fick något svar?

När du träffar en duktig narcissist som är duktigare så är kännetecknet nog mer att det är en sympatisk person. Men att det finns en historik av kaos bakom personen. Är inte någon expert men det låter som ett rimligt resultat.
Citera
2025-12-25, 17:40
Medlem
Snartfinsks avatar
Att individer med autism kan uppvisa narcissistiska tendenser är inte särskilt vanligt. Emellertid kan de definitivt uppfattas som sådana, särskilt om de är "högfungerande", eftersom vissa av dem kan ha ett brutalt sätt att kommunicera och sakna de instinkter som normalt förhindrar dem från att överskrida sociala gränser. Oftast handlar det dock inte om en avsikt att skada någon, utan snarare om att de "säger som det är" utifrån sina egna uppfattningar. Detta är högst individuellt och varierar, men i grund och botten har autister en betydande svårighet att läsa mellan raderna.

Individer med borderline-personlighetstörning tenderar att uppvisa mer narcissism, då de ibland kan ha ett extremt impulsivt självförtroende och vissa grandiosa tendenser. De är emellertid känslomässiga vrak som kan växla mellan olika tillstånd så hastigt att de kan förstöra sin omgivnings tillvaro.
Citera
2025-12-25, 17:44
Medlem
Snartfinsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Låter som att de narcissister du träffat varit en aning lågupplösta, eller vad man ska säga? Du kan vara grandios utan att trycka upp flygblad om saken.

Låter ju som att det inte fanns något bra svar på det du skrev i sms:et. Kanske därför du inte fick något svar?

När du träffar en duktig narcissist som är duktigare så är kännetecknet nog mer att det är en sympatisk person. Men att det finns en historik av kaos bakom personen. Är inte någon expert men det låter som ett rimligt resultat.

En vanlig kommentar som narcissister kan fälla är "alla mina ex är psykopater/svin/as/sinnessjuka", ofta där de alltid är offret på något sätt. Det brukar vara en röd flagg om man hör någon yttra den kommentaren, eftersom narcissister är för korkade för att förstå att de är narcissister, eftersom "det är ju inget fel på dem".
Citera
2025-12-25, 18:58
Medlem
TjackOhejs avatar
Asperger är ju en utvecklingsstörning medan narcissism är en personlighetsstörning och deras drivkrafter är i princip varandras motsatser, men deras beteende drabbar ofta gemene man på identiska vis.

Narcissisten är driven av behovet av beundran och en grandios självbild, där personen kan förstå sociala regler men väljer att manipulera eller nedvärdera andra för egen vinning.
Deras självkänsla är i princip obefintligt, därför är narcissisten i princip bara en massa försvarsmekanismer som jobbar oavbruten för att skydda narcissisten från att "förlora" och behöva möta sig själv face to face med sin totalt havererade självkänsla.
Det kan bli förödande för alla inblandade.

Aspergern har svårigheter med social förståelse, där personen ofta vill ha kontakt men inte förstår hur.
Aspergerm kan vara självcentrerad på grund av svårigheter, narcissisten är dock självupptagen av egoistiska skäl.
Aspergern kan ha djup empati men upplever svårigheter att visa detta. Autister kan också ha svårt att förstå och dela känslor med andra vilket kan göra det svårt att relatera till andra människor.
Att narcissisten inte visar empati handlar helt enkelt om att dom har en genuin brist på empati.

"Forskning har visat att cirka 68% av autistiska individer kan uppfylla kriterierna för minst en personlighetsstörning. Men när det kommer specifikt till NPD är förekomsten mycket lägre, med studier som tyder på att endast cirka 0% till 6,4% av dem med ASD har diagnostiserats med detta tillstånd. Detta indikerar att även om överlappningar finns, är NPD mindre vanligt förknippat med autism jämfört med andra personlighetsstörningar."

"Autistiska individer uppvisar ofta olika personlighetsstörningar, främst från kluster A- och kluster C-grupper i DSM-5. Viktiga resultat inkluderar:

Personlighetsstörning Prevalens hos ASD-patienter
Schizoid personlighetsstörning 36%
Tvångsmässig personlighetsstörning 17%
Undvikande personlighetsstörning ~2%
Paranoid personlighetsstörning ~2%
Forskning tyder på att cirka 50% av dem med ASD kan uppfylla kriterierna för minst en personlighetsstörning. Noggrann differentialdiagnos är avgörande för att säkerställa effektiv hantering och behandling av dessa åtföljande tillstånd."

https://www.stepaheadaba.com/blog/autism-and-narcissism
Citera
2025-12-25, 19:58
Medlem
Citat:

Det vet jag inte. Det var i alla fall så det låg till. Det är ganska tröttsamt när någon har roligt åt att hitta på saker om någon annan, kanske bara i sin egna hjärna. Och vägra tolka det man menar rätt. Och sedan slå någon på käften genom att påstå att den ljuger, spelar någon annan, förnekar. Men alltså herre gud, vad ska man säga då?

Om någon hittar på att jag är t ex schizofren måste jag väl kunna säga nej på, om jag inte är det. Jag fortsätter leva mitt vanliga liv, som jag är. Det måste jag väl kunna göra utan att någon annan hittar på att jag fejkar att jag är frisk. Lägg ned bara, personen har dessutom träffar mig flera gånger ju och har garanterat aldrig upplevt att jag skulle vara på det sättet . Tvärtom.

Då är det ju något fel på ens om man hellre vara hävdar hela ens personlighet är fejk. Ok, vi har massor med troll på forumet som har olika egna perosnligheter. Vilket bara sjukt att hålla på så… Men nu pratar vi om en som känner en irl. Inte hissar sig till bakom n skärm.

Jo men jag är autist också . Jag ar ju igenom folks teaterbeteende. Andra gör uppenbarligen inte alltid det. Det är lite som att vissa människor verkligen inte förstår när man är sarkastisk. Något fundamentalt missar ju dessa personer. Jag tror att de är för känslostyrda. Då är de mindre retionella
Citera
2025-12-25, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snartfinsk
En vanlig kommentar som narcissister kan fälla är "alla mina ex är psykopater/svin/as/sinnessjuka", ofta där de alltid är offret på något sätt. Det brukar vara en röd flagg om man hör någon yttra den kommentaren, eftersom narcissister är för korkade för att förstå att de är narcissister, eftersom "det är ju inget fel på dem".
Ja visst, eller för att ska tro: det var henne det var fel på. Om någon kille nämner sitt ”psycho-ex” och härmar henne med fjantig röst slutar jag bara lyssna. Det är alltid bara en sådan som inte ville ha ungen den här helgen för han kanske ska träffa en tjej då istället. Jag skojar inte..

Hittade ett inlägg på Instagram nyligen att av en man som skriver att han inte får träffa sina barn. Mamman ringer polisen om han kommer ”av okänd anledning”. Han hade inte fött se dem på flera år, bara för att han är man! De lyssnar bara på kvinnor

Ja, vad ska man säga…? Ringer man polisen måste man ju ha gjort något. Det räcker inte att det är ett ex och man vill inte se honon
Citera
2025-12-25, 20:24
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deefender
Håller med..Det har jag tänkt på själv.. att det går hand i hand.. Men de verkar finnas sen tunn linje eftersom Narcissister kan ljuga. En som har autist spectrum har svårt att ljuga. däremot borderline.. de är otroliga mytomaner enligt vad jag erfarit.

Stämmer bra enligt mina erfarenheter. Borderliners ljuger rutinmässigt och trovärdigt. De är mästare på att manipulera också.
Citera
2025-12-26, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Stämmer bra enligt mina erfarenheter. Borderliners ljuger rutinmässigt och trovärdigt. De är mästare på att manipulera också.
Och autister är mästare på att vara brutalt ärliga.

Här är en:
https://youtu.be/u1cp2ymB2Gc?si=TTXb6Chgl_WmHXog

Som autist går min radar igång. Alla som har sagt att han ”borde” ha dåligt samvete istället. En paralyserad person går inte att få med sig . Han är rationell istället.
Senast redigerad av Mowidax 2025-12-26 kl. 04:18.
Citera
2025-12-26, 15:40
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snartfinsk

Du verkar ju vara en levande rödflagg själv. Läste din historik om hur det går med dejtandet! Till och med din hand verkar säga nej!

Du drar alla narcissister över en kam, vilket är fel och enkelspårigt. Du kan som narcissist låta bli att nämna att dina ex hålls gömda från dig. Även om de flesta tjejer verkar ha större acceptans för lite brottsdomar än mesighet.

Jag säger bara att vi valde att gå isär i samförstånd. Känslorna dog. Vi var för olika som personer osv. Att vi inte bråkar, men att jag inte heller brukar umgås med mina ex. Jag vill gärna få ett avbrott i kontakten vid uppbrott för att bearbeta mina känslor och diverse annan skitsnack. Det accepterar de flesta tjejer.
Citera
2025-12-26, 15:47
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mowidax
Det vet jag inte. Det var i alla fall så det låg till. Det är ganska tröttsamt när någon har roligt åt att hitta på saker om någon annan, kanske bara i sin egna hjärna. Och vägra tolka det man menar rätt. Och sedan slå någon på käften genom att påstå att den ljuger, spelar någon annan, förnekar. Men alltså herre gud, vad ska man säga då?

Om någon hittar på att jag är t ex schizofren måste jag väl kunna säga nej på, om jag inte är det. Jag fortsätter leva mitt vanliga liv, som jag är. Det måste jag väl kunna göra utan att någon annan hittar på att jag fejkar att jag är frisk. Lägg ned bara, personen har dessutom träffar mig flera gånger ju och har garanterat aldrig upplevt att jag skulle vara på det sättet . Tvärtom.

Då är det ju något fel på ens om man hellre vara hävdar hela ens personlighet är fejk. Ok, vi har massor med troll på forumet som har olika egna perosnligheter. Vilket bara sjukt att hålla på så… Men nu pratar vi om en som känner en irl. Inte hissar sig till bakom n skärm.

Jo men jag är autist också . Jag ar ju igenom folks teaterbeteende. Andra gör uppenbarligen inte alltid det. Det är lite som att vissa människor verkligen inte förstår när man är sarkastisk. Något fundamentalt missar ju dessa personer. Jag tror att de är för känslostyrda. Då är de mindre retionella

Nä, många missar sarkasm. Har också noterat det. Tror att det beror på att jag missar minspelet. Folk har lite svårt att förstå om jag skämtar eller menar allvar. Försöker minska på det.

Påverkar din autism dig i vardagen?

Om du träffar många sådana personer som sätter diagnoser på dig? Är det sådana du dejtat eller kompisar? Är det vid bråk eller tjafs eller från ingenstans?
Citera
2025-12-26, 18:26
Medlem
Snartfinsks avatar
Citat:
Du verkar ju vara en levande rödflagg själv. Läste din historik om hur det går med dejtandet! Till och med din hand verkar säga nej!

Du drar alla narcissister över en kam, vilket är fel och enkelspårigt. Du kan som narcissist låta bli att nämna att dina ex hålls gömda från dig. Även om de flesta tjejer verkar ha större acceptans för lite brottsdomar än mesighet.

Jag säger bara att vi valde att gå isär i samförstånd. Känslorna dog. Vi var för olika som personer osv. Att vi inte bråkar, men att jag inte heller brukar umgås med mina ex. Jag vill gärna få ett avbrott i kontakten vid uppbrott för att bearbeta mina känslor och diverse annan skitsnack. Det accepterar de flesta tjejer.

Tack för din input. Min poäng var att visa på generella mönster som ofta diskuteras i ämnet.
Senast redigerad av Snartfinsk 2025-12-26 kl. 19:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in