2025-12-19, 19:56
Medlem
Hej,

Jobbar på ett företag som chef sedan två år tillbaka.

Det mesta är bra förutom min chef. Häromveckan hade jag min första karensdag på 13 år.

Han har varit där i ca 30 år, och innan han blev min chef hade han min roll. Han har mycket åsikter om hur jag ska sköta mitt jobb trots att han inte lyckades med det jag lyckas med nu. Saker han försökte driva och som han inte lyckades med, och som jag lyckas med säger han så här om ”det ingår i din roll att lyckas”

Sedan drev han vissa frågor och fick medarbetare mot sig, och nu har han satt kravet på mig att lyckas i samma fråga! Medarbetarna mår dåligt för hur det var i den förändring han drev, och detta återspeglar deras känslor idag. Då säger min chef ”jag har hört att du inte har medarbetarna med dig”. I själva verket endast två av nio personer kvar från hans tid, och som tycker så!

I vårt 1-2-1 häromdagen sa han på tal om sånt han tidigare gett mig mandat och ok till ”Jag kunde sagt nej, men du borde tänkt själv”, detta specifika ämne handlade om att jag startat ett initiativ om att jobba mer med AI-verktyg för att effektivisera arbetet.

I höstas var han lite besviken efter ett AW där jag kom dit från en annan bar. Han skällde ut mig framför övriga chefskollegor i hotellbaren. Han menade att har vi bestämt ett gemensamt AW med medarbetare så ska jag inte ha varit på ett annat och sedan stapla in ”märkbart berusad”
Drack tre glas på det andra stället där vi firade en kollega som fått nytt jobb. Kan dock köpa resonemanget, men behöver inte bli utskälld framför andra. Det skapar en tystnadskultur att aldrig våga göra fel.

I efterföljande 1-2-1 sa jag att det han gjorde inte kändes bra och då svarade han ”vi ska båda vara överens om att det inte ska kännas bra för dig”

Han är en bra personlig privat men extremt kontrollerande och går mycket på hörsägen och konfronterar en sedan.

I samma veva som han säger allt detta berömmer han mig som en likeable person som värnar om medarbetarna, att jag är driven, engagerad etc.

Hur hade ni gjort om ni var i min situation? Hur handskas med den typen av person? Visst, söker jobb, men det är en process, tänker under tiden fram till dess.
Citera
2025-12-19, 20:03
Medlem
sommarlovs avatar
Kan måste vara misslyckad i sin nya position också, annars skulle han inte försöka kontrollera dig.
Han eller du måste få en annan position eller arbetsgivare.
Det funkar inte att tala med folk som är en del av företagskulturen.
Din chef kommer alltid att vara så här.
Citera
2025-12-19, 20:06
Avslutad
Ragla in i fyllan på företagsfunktioner är aldrig bra, även om du ska bli full så ska det ske i sync

Sry
Citera
2025-12-19, 20:10
Medlem
llundberg57s avatar
Jag skulle stå upp för mig själv och utmana honom. Det är det enda sättet jag skulle kunna hantera en sådan människa.
Citera
2025-12-19, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Kan måste vara misslyckad i sin nya position också, annars skulle han inte försöka kontrollera dig.
Han eller du måste få en annan position eller arbetsgivare.
Det funkar inte att tala med folk som är en del av företagskulturen.
Din chef kommer alltid att vara så här.

Han har ett starkt fokus på eNPS, jag ger alltid högsta betyg i medarbetarundersökningar, undantag ett tillfälle med en kommentar i en undersökning. I efterföljande 1-2-1 på teams frågade han alla enskilt vem som skrivit så. Problemet är att övriga är tysta och alltid håller med, men vid ett tillfälle så var det två som öppnade upp sig för mig om honom.
Hans fokus på eNPS har gjort att det skapas en kultur där ingen eller få vågar säga emot. Han är nere på detaljer hos andra chefer och bestämmer lönerna också.

Du har tyvärr rätt, han kommer alltid vara så här!
Citera
2025-12-19, 20:14
Medlem
1-2-1, vad är det?
Citera
2025-12-19, 20:14
Avstängd
UniktAnvNamns avatar
Det här har skurit sig värre än en oövervakad bearnaise, det kommer aldrig bli bra, bättre eller ens drägligt, sök dig bort!
Citera
2025-12-19, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
1-2-1, vad är det?

Medarbetarsamtal mellan chef och medarbetare som vanligen sker en gång per månad för check-in.
Citera
2025-12-19, 20:17
Medlem
Hur orkar du?
Jag skulle bli tokig direkt. Han vill bestämma och ha kontroll och är inte öppen för ditt sätt eller andra sätt att lösa uppgifterna på och driva framåt, ai är väl verkligen att vara i tiden. Känns som du hotar honom och något i honom måste "nedkämpa" en del av det du är och gör. Du gör ju inte som han vill och han sätt är det enda rätta i hans värld.
Fundera på om du inte skulle ha det bättre någon annanstans. Hans oflexibla sätt kan kasta skuggor framöver på olika vis också för han verkar ärligt talad rigid på din beskrivning.

Grejen att han läxade upp dig inför andra för du druckit och varit någon annanstans är osnyggt gjort. Du är väl fri att göra vad du vill, ok alkohol kan vara känsligt men jag antar att du inte var så toxikerad att du var påfallande berusad och inte kunde tala sammanhängande etc.
Citera
2025-12-19, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
1-2-1, vad är det?

Kvartsamtal med chefen. One t(w)o one.

TS

Angående AWn. Jag dricker sällan och dricker jag tre stora starka på typ 1,5-2 timmar är det inte ens märkbart på mitt beteende, så jag tänker utgå från att du inte svept dina glas och därför inte var påtagligt berusad. AW är AW. After work. Inte during work. Vad mer ska han gnälla över vad du gör efter arbetstiden?

Har du övervägt att söka dig vidare? Det är aldrig kul att ha en chef som är kass, även om arbetet är kul.

Han verkar inte bra mot dig och då har du ingen anledning att vara lojal tillbaka. Sätt en deadline för när du ska lämna.
Senast redigerad av Sag.nej.o.spring 2025-12-19 kl. 20:30.
Citera
2025-12-19, 20:33
Medlem
Onan-erarens avatar
Sök dig bort därifrån, du kommer aldrig att bli lycklig i ditt arbete med en sådan chef.
Citera
2025-12-19, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av little-dreams
Hur orkar du?
Jag skulle bli tokig direkt. Han vill bestämma och ha kontroll och är inte öppen för ditt sätt eller andra sätt att lösa uppgifterna på och driva framåt, ai är väl verkligen att vara i tiden. Känns som du hotar honom och något i honom måste "nedkämpa" en del av det du är och gör. Du gör ju inte som han vill och han sätt är det enda rätta i hans värld.
Fundera på om du inte skulle ha det bättre någon annanstans. Hans oflexibla sätt kan kasta skuggor framöver på olika vis också för han verkar ärligt talad rigid på din beskrivning.

Grejen att han läxade upp dig inför andra för du druckit och varit någon annanstans är osnyggt gjort. Du är väl fri att göra vad du vill, ok alkohol kan vara känsligt men jag antar att du inte var så toxikerad att du var påfallande berusad och inte kunde tala sammanhängande etc.

Ja det är en bra fråga! Han ger mig beslut och när han sedan inte får medhåll av ledningen så backar han. Han är sån, säger en sak men ändrar sig sedan. Ärligt talat kniper det i magen varje gång han skickar något i teams, och dessutom har han blivit väldigt kort senaste tiden via teams, oftast tummen upp. Mejl svarar han på och är social när vi träffas, men han är sån. 30 år på tronen och här kommer jag med två år. Jag kan inte göra något. Tyvärr.

Jag tycker jag är för stor för rollen. Han hindrar mig. Det är flera som sagt att han känner sig hotad. Vid ett tillfälle sa han ”en dag kommer du att bli min chef” och till en chefskollega sa han ”du kan få hans roll”, dvs min. Han tänker inte så mycket!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in