Citat:
Ursprungligen postat av
Kronvraket
Vi anses för gamla o förbrukade av arbetsgivarna redan vid strax över femtio. Det drabbade mig. Är
mycket kvalificerad inom mitt yrke, men vid 54-55 tog det helstopp. Sökte, kom på intervju men likt förbannat anställde man unga nyexaminerade under tjuofem utan minsta arbetserfarenhet, trots att tjänsten krävde erfarenhet. Detta höll på i två år fram till att jag varit arbetslös så länge att jag inte ens kom på intervju längre. All min erfarenhet var värd noll och intet.
Så lata är vi definitivt inte utan offer för en totalt urkorkad o ekonomiskt idiotisk ålderism! Är nu utan akassa, sgi eller något bidrag från välfärdssystemet o lever på sparpengar o makens inkomst.
Hurså? Du drabbas för första gången av moderna marknadens konkurrens, en annan har haft det så där harvigt sedan första början. Det är lite på samma sätt som när invällare gråter ut om rasistiska svenskar utan att ha varsam beaktande för att svenskar är minst likadana och opersonliga med alla oberoenda av om de är invällare eller inte.
Det är lätt att det spiller över till arrogans och otacksamhet när man ohejdat låter sin fantasi anta det värsta utan att man luskar djupare för att finna riktig klarhet i saken. Jag tror på det du säger, det må vara sant, men din tolkning av utfallet är kanske lite felaktig. Det är inte att du blir diskriminerad p.g.a. ålder utan att arbetsmarknaden är tuffare idag överlag. Så trots din erfarenhet har du till råga på allt svårt att landa ditt drömjobb, detta gäller unga också.
Din männskliga upplevelse är som sådan att det är svårare nu än tidigare men hela marknaden kan gott och väl vara mindre förlåtande.