Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-19, 16:42
Medlem
Citat:
Deprimerad över att livet efter gymnasiet inte blev som tänkt.
Depressionen i sin tur ledde till att jag isolerade mig socialt, bodde hos föräldrarna och behövde inte mer än några tusenlappar i månaden för att känna mig bekväm i min isolerande livsstil.

Från inlägg några stycken bak. Som förälder skulle jag inte acceptera detta utan pusha mitt barn framåt mot nya utmaningar, prestationer och mål. Sådant som ligger över det man tror sig klara. Ja interagera redan i skolan. Vara djupt intresserad. Så gjorde jag som förälder och det bar väldig frukt för mina barn trots osäkerhet och blyghet.
”Bekväm”, det är ett av mina hatord.
Kravla över berget om jag så ska dö på kuppen är mina ord. För då växer du som människa.
Citera
2025-12-19, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Varför ser vi samma mönster om och om igen kring långtidsarbetslöshet? Snyftartiklar, krav på politiska lösningar och minimalt eget ansvar. Och varför verkar det så ofta komma från personer med tydlig socialdemokratisk världsbild?

Handlar det om ideologi? Om man är uppväxt med tanken att staten ska lösa problem, blir det då naturligt att skylla på samhället när ens egna val inte fungerar? Finns det en kultur där misslyckanden externaliseras istället för analyseras?

Är långtidsarbetslöshet främst ett resultat av strukturer, eller av fel utbildning, låg anpassningsvilja och ovilja att börja om? Varför är omskolning, flytt och sänkta krav så laddade frågor för vissa grupper?

Är detta klasspolitik, offermentalitet eller något annat? Vad beror det egentligen på?
De är inga bra slavar helt enkelt. En bra slav vill att slavherren/slavherrarna talar om vad han ska tycka, tänka och känna.
Citera
2025-12-19, 16:55
Medlem
Public Enemys avatar
uppgivna kanske?
Citera
2025-12-19, 17:17
Medlem
Problemet är väl att ju längre du är arbetslös desto svårare att få ett nytt jobb.
Citera
2025-12-19, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Varför ser vi samma mönster om och om igen kring långtidsarbetslöshet? Snyftartiklar, krav på politiska lösningar och minimalt eget ansvar. Och varför verkar det så ofta komma från personer med tydlig socialdemokratisk världsbild?

Handlar det om ideologi? Om man är uppväxt med tanken att staten ska lösa problem, blir det då naturligt att skylla på samhället när ens egna val inte fungerar? Finns det en kultur där misslyckanden externaliseras istället för analyseras?

Är långtidsarbetslöshet främst ett resultat av strukturer, eller av fel utbildning, låg anpassningsvilja och ovilja att börja om? Varför är omskolning, flytt och sänkta krav så laddade frågor för vissa grupper?

Är detta klasspolitik, offermentalitet eller något annat? Vad beror det egentligen på?

Passa på nu att läsa lite om t ex empati, psykisk ohälsa, NPF, m.m...
Jag har själv aldrig varit arbetslös en enda dag, men skulle aldrig klaga på någon som blir det.

Socialdemokratisk världsbild? Är det ett parti som stått upp för arbete genom åren så är det socialdemokraterna. Det har och är själva navet.

Jag antar att du är relativt ung och inte har koll på hur det såg ut på t ex 80-talet eller 90-talet.

På 90-talet vräktes privatiseringarna fram. Saker som fungerade bra, som skola och vård, blev nu privatiserade och lades ut till aktiebolag, vars mål är att öka vinster...

Det har gått åt helvete.
Citera
2025-12-19, 17:24
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Kan du räkna då?`
Är runt 650000 styckna utlänningar som arbetar i Sverige, alla är inte raketforskare utan mer som löfven. Så räkna det kan vi.

Sedan måste vi erkänna, det är många många som är lata.
De där "enkla" servicejobben inom gatukontor, omsorg, sjukvård och assistans kräver en helt del intelligens och självgående.

En sak som jag upprepar gång på gång är att dessa absolut inte är konjukturssäkra jobb. Så fort en region, kommun eller koncern behöver spara så försvinner ännu en omgång av dessa tjänster. Det är liksom ingen idé att låtsas att dessa jobb är lösningen.
Citera
2025-12-19, 17:25
Medlem
Tardoliciouss avatar
Jag är långtidsarbetslös - antagligen på grund av min autismdiagnos. Min hjärna fungerar dåligt och jag kan exempelvis inte ta körkort. Att sätta mig bakom ratten på en bil vore livsfarligt för andra trafikanter och tyvärr behövs körkort till många enklare jobb. Dessutom nobbar arbetsgivare mig gällande övriga jobb. Jag har försökt få till praktik eller liknande, men gång på gång hamnar jag mellan stolarna och får nej. Jag hatar att inte få känna mig nyttig.
Citera
2025-12-19, 17:35
Medlem
Goulburns avatar
Undrande.

Vilka viktiga arbetsuppgifter kan inte utföras i Sverige p.g.a. brist på arbetskraft. Information som kan vara bra att få för de som har svårt att få ett arbete.

Ser gärna att alla försäljare som ringar upp mig morgon, middag och kväll för att sälja alla möjliga varor och tjänster erbjuds andra jobb.
Senast redigerad av Goulburn 2025-12-19 kl. 17:51.
Citera
2025-12-19, 18:04
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T02
Passa på nu att läsa lite om t ex empati, psykisk ohälsa, NPF, m.m...
Jag har själv aldrig varit arbetslös en enda dag, men skulle aldrig klaga på någon som blir det.

Socialdemokratisk världsbild? Är det ett parti som stått upp för arbete genom åren så är det socialdemokraterna. Det har och är själva navet.

Jag antar att du är relativt ung och inte har koll på hur det såg ut på t ex 80-talet eller 90-talet.

På 90-talet vräktes privatiseringarna fram. Saker som fungerade bra, som skola och vård, blev nu privatiserade och lades ut till aktiebolag, vars mål är att öka vinster...

Det har gått åt helvete.

Ja, new public management är skit. Viss liberalisering är skit.
Men under 70-/80-talen var tillväxten 0. Inga löneökningar. Efter reformer i kölvattnet av krisen på 90-talet kom reallöneökningar på 60%. Utan det hade Sverige varit nordens Grekland.

De som inte hängde med gömdes i sjukpension för att frisera statistiken.
Citera
2025-12-19, 18:18
Medlem
Är man slav nu om man tar ett jobb?
Citera
2025-12-19, 18:20
Medlem
Varför åker vissa ut i Idol?
Lata såklart
Det är väl i princip samma sak fast på en högre nivå.
Citera
2025-12-19, 18:37
Medlem
Folk ger upp efter att ha gjort samma sak utan resultat, vilket är ganska logiskt om man tänker efter. När de sedan gett upp slår överlevnadsinstinkten till, man lägger energi på att göra det bästa av situationen här och nu framför längre mål - även det logiskt evolutionärt. Blir inte enklare av den nästan skamliga ersättningen folk får, fokus blir att få den att räcka så långt som möjligt - leta mindre bostad, extrapriser, spara in på kläder/gymkort och likande som skulle göra en mer anställningsbar osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in