Flashback bygger pepparkakshus!
Idag, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tycker det var bra att du skilde mellan bekväm och lat. Jag tror att bekvämlighet finns, att man vill ha det skönt, man vill chilla och ta det lugnt (man har lätt att bli överväldigad, och man har som nöje att hålla ned aktivitetsnivån, de flesta vill ju inte vara passiva, skulle de ha mycket pengar och inte behöva jobba, skulle de skaffa aktiviteter), men att lättja handlar om att man har svårt att pressa sig hårdare, man har antingen en vana vid att bli omhändertagen, eller också är orken slut, ofta i kombination att man har svårt att organisera.

Jag tror att en grupp av arbetslösa har låg IQ så att dels vill ingen ha dem på jobbet, dels blir de lätt utbrända då jobbet kräver att de arbetar på mental maxkapacitet hela tiden.

Sedan finns det sådana som fungerar annorlunda mentalt, som har haft ett yrke som inte passat dem, de kan lätt klara andra saker, men just en typ av jobb är väldigt svårt för dem. De upplevs som intelligenta, men har antingen tummen mitt i handen, kan omöjligt snabbt flytta fokus eller saknar förmågan att samarbeta eller ta order.

Det finns de i relation, där partnern har ett bra och välbetalt arbete, men de bor på en så liten ort att den andras kunskap inte passar till något på orten och det finns inte många arbetstillfällen. I det fallet försörjer den arbetande partnern oftast helt hushållet.

Oftast är det en blandning av NPF, psykisk sjukdom, fysisk sjukdom, missbruk och låg utbildning/dåliga språkkunskaper eller låg arbetslivserfarenhet med minst två av exemplen.

Men den största anledningen är att det inte finns tillräckligt med arbetstillfällen och att arbetena är dåligt anpassade till vad som funkar för en människa då vi alla har olika styrkor och svagheter.

Utmärkt inlägg. Jag anser att det för det mesta är slöseri med tid att svara i såna här trådar då för vissa (övermänniskorna) har noll koll på arbetsmarknaden och det går inte hem hur mycket man än försöker förklara. Dagens arbetsmarknad är en total fars och om man har ens lite "icke-normala" drag, så kan det bli ett helvete att klara sig på arbetsplatser eller att ens landa på ett jobb överhuvudtaget. Man behöver inte ens ha någon officiell diagnos, utan det sållas rätt friskt och vissa vägrar till och med att ta in folk som har rätt till högt lönebidrag.

Jag har varit långtidsarbetslös för inte så länge sen och trots att jag är helt frisk, så slängde jag in hundratals efter hundratals ansökningar tills jag fick ett tillfälligt jobb. De flesta tog aldrig kontakt, vissa svarade inte ens "tack för visat intresse" efter att valet gjorts. Då handlade det om enklare jobb som städ, lager, varuplock, industri etc. och antalet sökanden kunde i vissa fall vara närmare 1000.. Går inte att tävla på en sån arbetsmarknad om man har någon problematik med t.ex. det som du räknade upp, för att inte tala om total avsaknad av kontakter.

Och ja, det finns självklart vissa som är lata och vissa som är för svagbegåvade, men det är helt förståeligt att många blir långtidsarbetslösa även om de verkligen försöker..
Senast redigerad av Delex Idag kl. 07:19.
Citera
Idag, 13:44
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delex
Jag har varit långtidsarbetslös för inte så länge sen och trots att jag är helt frisk, så slängde jag in hundratals efter hundratals ansökningar tills jag fick ett tillfälligt jobb. De flesta tog aldrig kontakt, vissa svarade inte ens "tack för visat intresse" efter att valet gjorts. Då handlade det om enklare jobb som städ, lager, varuplock, industri etc. och antalet sökanden kunde i vissa fall vara närmare 1000.. Går inte att tävla på en sån arbetsmarknad om man har någon problematik med t.ex. det som du räknade upp, för att inte tala om total avsaknad av kontakter.

Mm, min kompis var arbetslös ett bra tag och sökte jobb där hen passade och hade erfarenhet, men jobbet gick alltid till någon ung. Nu är det ju inte helt fel, för unga måste också komma in på arbetsmarknaden, men om man bara tänker på företaget tror jag en äldre med utbildning och lång erfarenhet är bättre på jobbet och kommer inte heller helt plötsligt skaffa barn. Men de tror att en på 50 ska vara gråhårig, knarrig och jobba långsamt. Jaja. Min kompis utbildade sig till ett bristyrke och fick jobb så. Absolut inte lat, men hade ju inga egna pengar att utbilda sig för, så fick vänta på AF och erbjudande. Gjorde 6-12 mån utbildning på 3 månader, sedan skaffade jobb och fick de svinigaste jobbpassen i ett år. Utan att klaga, alltid glad och i tid. De som sagt nej gick verkligen miste om någon bra. Men de sorteras ju bort på ålder och matristest. Ska man verkligen behöva prestera bra på ett matristest för att vara bra på att jobba? Men de måste väl ha några grova verktyg där de väljer, och de väljer säkert bort de bästa i första vändan. Vilket faktiskt är AF:s fel som tvingar folk att söka sådant de inte kan få.

Och som du säger, jobben går till släkt och vänner. På min kompis förra jobb rasade det helt plötsligt in tre nya på samma dag, nevöer till chefen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in