Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-19, 11:52
Medlem
Morgonfrillans avatar
Det händer ganska ofta att jag får en stor klump under vänstersidan av käken, alltså lymfkörteln förmodligen. Det händer flera gånger per år och till och med flera gånger per halvår och det är alltid på samma sida halsen.

Det gör ont att svälja och man ser förjävlig ut.

Har såklart googlat men det känns konstigt att det alltid är på samma sida som lymfkörteln blir svullen. Några idéer om varför? I övrigt är jag sällan sjuk
Citera
2025-12-19, 12:09
Medlem
Kollat dina tänder nyligen?
Citera
2025-12-19, 12:14
Medlem
Morgonfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Kollat dina tänder nyligen?

Brukar göras en gång per år när jag blir kallad.
Citera
2025-12-19, 12:14
Medlem
Onanikrems avatar
Det där skall du nog kolla upp på en hälsocentral när du har den svullen (för att få remiss till sjukhuset) Behöver inte vara något farligt men kan vara.
Citera
2025-12-19, 12:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonfrillan
Det händer ganska ofta att jag får en stor klump under vänstersidan av käken, alltså lymfkörteln förmodligen. Det händer flera gånger per år och till och med flera gånger per halvår och det är alltid på samma sida halsen.

Har såklart googlat men det känns konstigt att det alltid är på samma sida som lymfkörteln blir svullen. Några idéer om varför? I övrigt är jag sällan sjuk

Kolla upp det på VC!
Citera
2025-12-19, 13:04
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:

Hade något liknande för många år sedan. Men min lymfkörtel fortsatte vara hård och blev större vid varje förkylning.
Den blev avlägsnad och den var enligt den patologiska undersökningen inte cancer, den hade bara fått frispel.
Mitt råd: Kontakta din läkare så dom får kolla på detta och eventuellt remittera dig vidare till Ö-N-H
Citera
2025-12-19, 13:10
Medlem
Citat:

Det är faktiskt ganska vanligt, desto älder vi blir. Du har sannolikt någon slags inflammation som retar, och det är inte så mycket att göra åt. Ev. kan man behöva ta bort körteln som fått "spatt" för att man ska slippa besvären framöver. Men börja på VC, du behöver en remiss till Öron Näsa Hals för vidare undersökning, och att man kollar körteln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in