2025-12-18, 23:37
Medlem
Var är säkrast bo i Sverige om det blir krig mellan EU och Ryssland? Vad tror ni? Norrland? Skåne?

Ett krig som snabbt kan eskalera till värre ifall det börjar.

Skulle du bo kvar där du bor nu?

Stockholm skulle jag inte bo i förmodligen då. Huvudstaden ni vet.
Senast redigerad av HayabusaMannen 2025-12-19 kl. 00:15.
Citera
2025-12-18, 23:47
Medlem
Queutards avatar
Var som helst på landet. Inga bomber faller där, och med en bössa och ett metspö kan man alltid fixa mat.
Citera
2025-12-18, 23:48
Avstängd
kyrkstockens avatar
Härjedalen. Det finns ett och annat kraftverk men väldigt osannolikt att man med dagens vapen skulle missa med 7 mil och träffa ditt hus.

Marken är extremt mager för odling och det finns inget av ekonomiskt värde mer än träd, Och det finns närmare civilisationen.
Citera
2025-12-19, 01:36
Medlem
Tyckte jag hörde chefen för MSB säga, i någon nyhetssändning för någon vecka sen, att folk boende i östra Sverige borde söka sig till gränstrakterna mot Norge, det bedömde han vara säkrast…Trodde inte mina öron och i nästa sändning var inslaget borta. Kunde ha kollat upp det på SVT play men blev inte av…
Citera
2025-12-19, 02:33
Medlem
KalleXs avatar
Ingenstans.
Bor du i Sverige så har du totalförsvarsplikt och kan kallas in att tjänstgöra varsomhelst.
Citera
2025-12-19, 02:39
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Beror på var ryssen invaderar.

Kommer dom från norska sidan vill du nog inte bo nära norska gränsen, kommer dom från finnland vill du inte bo längs östkusten eller på gränsen i norrbotten.

Jag tror att norrlands inland kan va ganska säkert då ryssland skulle behöva inta både norge och finnland först, och det gör dom nog inte så enkelt idag.
Citera
2025-12-19, 02:41
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Härjedalen. Det finns ett och annat kraftverk men väldigt osannolikt att man med dagens vapen skulle missa med 7 mil och träffa ditt hus.

Marken är extremt mager för odling och det finns inget av ekonomiskt värde mer än träd, Och det finns närmare civilisationen.

Fast vill ryssland ta över sverige så kommer dom inte tänka på m marken går att odla eller ej, bara döda så många personer som möjligt.
Vi har redan sett detta i ukraina där civila som inte är något hot dödas eller våldtas.
Tänk du sitter där i din sommarstuga i härjedalen och det går förbi 200 rysska soldater, varför skulle dom låta dig leva?
Citera
2025-12-19, 05:39
Medlem
Mohaves avatar
Borås. Ingen vill bo där. Alla som bor där vill därifrån.
Citera
2025-12-19, 07:35
Medlem
I Norrland så nära norska gränsen som möjligt!
Citera
2025-12-19, 08:21
Medlem
Storstäder kommer vara mer utsatta för bombning, kanske med kärnvapen. Å andra sidan kommer man göra större insatser för att försörja befolkningen där, eftersom den är större och mer koncentrerad. Förr i tiden var landsbygden mer självförsörjande, och då fanns det en vits med att fly dit. Idag tror jag det kan vara bättre att stanna kvar, så länge inte staden hamnar direkt i stridslinjen.

Jaga och fiska kan man ju göra, men om 10 miljoner pers ska göra det samtidigt lär allt byte ta slut på några veckor.
Citera
2025-12-19, 08:43
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HayabusaMannen
Var är säkrast bo i Sverige om det blir krig mellan EU och Ryssland? Vad tror ni? Norrland? Skåne?

Ett krig som snabbt kan eskalera till värre ifall det börjar.

Skulle du bo kvar där du bor nu?

Stockholm skulle jag inte bo i förmodligen då. Huvudstaden ni vet.

Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Storstäder kommer vara mer utsatta för bombning, kanske med kärnvapen. Å andra sidan kommer man göra större insatser för att försörja befolkningen där, eftersom den är större och mer koncentrerad. Förr i tiden var landsbygden mer självförsörjande, och då fanns det en vits med att fly dit. Idag tror jag det kan vara bättre att stanna kvar, så länge inte staden hamnar direkt i stridslinjen.

Jaga och fiska kan man ju göra, men om 10 miljoner pers ska göra det samtidigt lär allt byte ta slut på några veckor.

Nu är ju inte ryssen bäst på att spela efter krigets regler, men enligt gällande lagar så får man inte bomba civila mål.
Man bör inte bo i närheten av en militärbas eller annan militär infrastruktur. Helst skall man bo i närheten av sjukhus eller skola.
Citera
2025-12-19, 08:44
Medlem
Bandriljaers avatar
Varsom hlest mindre orter, utan känslig infrastruktur som kraftverk och liknande i närheten. Undvik storstäder.

Ryssland kommer kasta iväg långdistans missiler omkring sig, allt dom har. Några fötter på marken kommer vi inte se.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in