2025-12-18, 22:25
Medlem
Revolteras avatar
Många konservativa i USA ser Donald Trump som en alfahane, men allt jag ser är en typisk skolgårdsmobbare.

Så kan nån förklara vad skillnaden egentligen är mellan konservativas bild av en alfahane och en mobbare?
Citera
2025-12-18, 22:27
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revoltera
Många konservativa i USA ser Donald Trump som en alfahane, men allt jag ser är en typisk skolgårdsmobbare.

Så kan nån förklara vad skillnaden egentligen är mellan konservativas bild av en alfahane och en mobbare?
Det kanske du som har en skev bild av hur en skolgårdsmobbare beter sig..
Citera
2025-12-18, 22:34
Medlem
Glostrups avatar
Om vi snackar usa nu, så är en av skillnaderna att mobbare sällan är gay i hemlighet.
Citera
2025-12-18, 22:35
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Du har en poäng. Trump känns lite som Klimpen i Bert.

Är inte snarare Obama en alfahanne?
Lugn, intelligent och omtyckt.

Och det säger jag utan att vara anhängare till Obama. Inte riktigt Trump heller dock.
Citera
2025-12-18, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det kanske du som har en skev bild av hur en skolgårdsmobbare beter sig..

Att ge folk diverse öknamn är väl det mest klassiska skolgårdsmobbarbeteendet som finns?
Citera
2025-12-18, 22:50
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Att ge folk diverse öknamn är väl det mest klassiska skolgårdsmobbarbeteendet som finns?

Fråga varvsjobbarna i Göteborg. Där har alla öknamn. Låter som att du kanske tar egna erfarenheter till en plats där olika kulturer, t o m utanför din lilla hemby, ser annorlunda ut.
Citera
2025-12-18, 23:26
Medlem
kyrkstockens avatar
Varför skulle en alfahanne (som jag inte har någon lust att definiera) mobba någon?

En mans uppgift är att skydda kvinnor och barn Bl.a. från dem själva som barns tendens att mobba.

Jag tycker de som beskrivit trump som den ultimata boomern kommer närmast. Dessutom har han narcissistisk personlighetsstörning vilket är rätt ovanligt att man har i sin renaste form (bygger torn över sig själv?)

Jag såg dr phil bara gapskratta när han fick frågan om trump har narcissistisk personlighetsstörning (dr phil känner donald)

HAn är ändå bättre än demokraternas alternativ och inte utan förtjänst.
Citera
2025-12-18, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Fråga varvsjobbarna i Göteborg. Där har alla öknamn. Låter som att du kanske tar egna erfarenheter till en plats där olika kulturer, t o m utanför din lilla hemby, ser annorlunda ut.

Skillnad på smeknamn och öknamn. Det förstår du nog själv, även om du trilskas.

Småsintheten som Trump besitter är också klassiskt för mobbare. Samma med kombon: klanka ner på andra och skönmåla sig själv.
Citera
2025-12-19, 00:40
Medlem
finns minst två typer konservativa imo

(post-)libertarianer med lutning till konservativa som är konservativa i förhållande till invandring, straff, demokrati, trygghet och värderingar. Traditionella libertarianism är stendöd, ingen vill bo i san franscio, malmö eller new york där folk skiter på gatan och fångar duvor från parken för att steka. Trygghet är även en form för frihet.

så har vi

traditionella konservativa och religösa konservativa, en grupp som är väldigt samlad och enig och därför syns mycket.

det är de traditionella läs religösa konservativa som upplevs som mobbarna. De syns väldigt mycket då de kanske är mer uniforma än andra grupper.
Citera
2025-12-19, 00:40
Medlem
Sereenas avatar
Så många har en vriden bild av vad "alpha" är och tror att det är den aggressivaste, buffligaste/spännisgaste posören i gruppen, den som är snabbast till våld/bråk och styr via våld/skräck vilket inte stämmer.

En alpha är den lugna, stabila ledartypen som leder via tillit och erfarenhet, inte bara sin egen utan hela gruppens, dom har ett våldskapital, men använder det inte om det inte är absolut nödvändigt.
Citera
2025-12-19, 07:12
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Skillnad på smeknamn och öknamn. Det förstår du nog själv, även om du trilskas.
Absolut. Att heta Tompa eller Hulken (för att man hulkar så jävligt när man kräks) är förstås två olika saker. Men en stark person omfamnar sitt öknamn.

Citat:
Småsintheten som Trump besitter är också klassiskt för mobbare. Samma med kombon: klanka ner på andra och skönmåla sig själv.
Du ger inte ens exempel på öknamn han använt, men är beredd att beskriva honom som skolgårdsmobbare. Det är vad man kan kalla småsint. Särskilt när han får stå ut för spott och spe över fysiska attribut ständigt och jämt i samlad press över hela världen. Det är dubbla måttstockar tydligen..
Citera
2025-12-19, 07:43
Medlem
LadyMcJill-Phds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revoltera

En alfahane är en ledartyp i bred bemärkelse; en mobbare är en sådan dom mobbar och trycker ner andra människor. Så tror jag att konservativa i allmänhet och de flesta andra läs- och skrivkunniga ser på de här begreppen. Kan jag ställa dig en motfråga:

Skulle du kunna förklara för mig vad det är för skillnad mellan en feminist och en nazist?
Senast redigerad av LadyMcJill-Phd 2025-12-19 kl. 07:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in