2025-12-19, 10:20
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Vadå? Han länkade ju en youtubevideo. Det är de enda bevis jag behöver.

Var det ironisk sarkasm eller är du en idiot på riktigt? Det var lite svårt att tolka på svaret. Jag antar att du är ironisk va?

I så fall:

Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Du kanske inte hört om det men 440 vetenskapsmän och läkare har signerat 5g appeal för att stoppa 5g totalt.

Nä har inte hört om dessa vetenskapsmän. Berätta gärna mer tack.
Citera
2025-12-19, 10:20
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Den där kommentaren börjar bli gammal gubben.

Om du skulle ha läst artiklarna så ser du att de visar vart de forskat fram sanningen.

Det är fortfarande INTE strålkyddsstiftelsen som forskat fram dessa saker utan riktiga oberoende forskare runtom europa och världen din hjärntvättade ignoranta tönt.

De skriver bara om saken och du kan gå in och läsa om du är intresserad av att veta mer på riktigt.
Jag har läst flera av artiklarna Strålskyddsstiftelsen hänvisar till. De plockar bara ut de bitarna som gynnar deras åsikt (d.v.s. att strålning är farligt) och vinklar sina artiklar därefter. Jag rekommenderar att du gör detsamma, det räcker i många fall att läsa abstraktet för att se att de vinklar.

Jag är i alla fall inte det minsta rädd. En mobiltelefon strålar långt mindre än en vanlig bordslampa, dessutom på mycket lägre frekvenser som interagerar mindre med våra kroppar.
Citera
2025-12-19, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Den värsta tankekollapsen från foliehattarna är att 5G på något sätt skulle vara farligare än tidigare tekniker.

Kollar man på mobiltekniker från de sista 50 åren, så är 2G (GSM) den jag absolut minst skulle vilja ha en sändare nära huvudet konstant av. Troligen har inte heller denna några nämnvärda hälsoeffekter men ändå, av försiktighetsprincip. Den använder nämligen sändning i hög effekt, och varierar effekten i stötar kring 200 hertz vilket är en frekvens som människokroppen kanske kan förnimma som svaga "värmevibrationer" eller liknande.

3G, 4G, 5G - och även wifi - är i majoriteten av fallen en jämn, fin sändning på samma, låga effekt. Ett par hundra milliwatt som max från en vanlig telefon. Det finns stöt-implementationer likt 2G även av denna men är mycket ovanligare än jämnt sändande dito och även då på mycket lägre effekt än 2G var på.

Du har en poäng om 2G:s pulserade sändning, forskning visar att pulsad RF ofta ger starkare biologiska effekter än kontinuerlig vid samma medeleffekt, via mekanismer som oxidativ stress och kalciumkanal-aktivering. Max-effekterna i 2G kunde skapa “värmevibrationer” eller icke-termiska responser, som du nämner. Och ja, försiktighetsprincipen är relevant här, bra att du tar upp den.

Avsaknaden av den principen i 5G-utrullningen är ett flagrant misslyckande: industrin och regulatorer ignorerar icke termiska effekter trots tusentals studier som visar risker vid låga nivåer. Experter uppmanar till moratorium på 5G baserat på just försiktighetsprincipen, tills oberoende forskning bekräftar säkerhet, inte antar den.

Att rulla ut 5G utan detta är som att spela rysk roulett med befolkningens hälsa, driven av vinst framför vetenskap.

Att kalla 5G “jämn och fin” håller inte: ”beamforming” och massiv MIMO skapar riktade strålar med höga max-effekter, upp till 20 dB högre än genomsnittet trots lägre medeleffekt från telefoner. Dessa ”bursts” liknar pulsade signaler, och studier pekar på ökade risker för hudabsorption, oxidativ stress och genförändringar vid mm-vågor (24-100 GHz), som penetrerar ytligare men interagerar starkare med svettkörtlar och cellmembran.

Jämfört med 3G/4G: 5G:s högre frekvenser och densifierade nätverk (fler småceller) ökar total kronisk exponering i urbana områden, trots adaptiv effekt på enheterna. Oberoende studier såsom NTP, Ramazzini visar cancerlänkar och icke termiska effekter vid nivåer under gränserna för alla generationer, men 5G adderar komplexitet: mer modulation, phased arrays och potential för immunpåverkan.
Industrins “säkrare”-narrativ (ITU, ICNIRP) baseras på termiska gränser och ignorerar icke termiska, som tusentals studier dokumenterar. Samma mönster som tobak/asbest: förnekelse tills bevisen blir obestridliga, och försiktighetsprincipen är nyckeln till att undvika det.

https://www.5gappeal.eu/
Citera
2025-12-19, 10:41
Medlem
guderis avatar
Citat:

Visst att lyssna på fm radio hela dagarna om den går rakt genom kroppen mot sändaren om den ligger åt det hållet man befinner sig på antagligen inte är hälsosamt men långt ifrån lika farligt som wifi och mobilstrålning.

Haha det var kul. Bäst att stänga av radion då så inte strålningen kommer dit, samma med TV antar jag
Citera
2025-12-19, 10:57
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Du kanske inte hört om det men 440 vetenskapsmän och läkare har signerat 5g appeal för att stoppa 5g totalt.

Haha. ”440 läkare och vetenskapsmän.” Av hur många? Enligt Chat GPT finns ungefär 8,8 miljoner aktiva heltidsforskare i världen, och över 13 miljoner läkare. ”440 läkare och vetenskapsmän” motsvarar således inte en enda myra i en myrstack modell större. Tror du att jorden är platt också? Det finns nämligen nästan lika många ”vetenskapsmän” som hävdar det också…

/AI
Citera
2025-12-19, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Broman1
Att kalla 5G “jämn och fin” håller inte: ”beamforming” och massiv MIMO skapar riktade strålar med höga max-effekter, upp till 20 dB högre än genomsnittet trots lägre medeleffekt från telefoner. Dessa ”bursts” liknar pulsade signaler, och studier pekar på ökade risker för hudabsorption, oxidativ stress och genförändringar vid mm-vågor (24-100 GHz), som penetrerar ytligare men interagerar starkare med svettkörtlar och cellmembran.

Jämfört med 3G/4G: 5G:s högre frekvenser och densifierade nätverk (fler småceller) ökar total kronisk exponering i urbana områden, trots adaptiv effekt på enheterna.

Intressant, tack!
Måste nog bo på väldigt centrala ställen för att regelbundet utsättas av starka och kraftigt varierande fält p.g.a beamforming-tunnlar som varierar dock? Jag har ju mätt lite på banden i fråga som brukar användas, bor i förort, och det överlägset starkaste som någon dagligen lär utsätta sig för är handenheten nära huvudet vid samtal. Infallande effekt per yta vid mitt fönster är inte ens en hundradel av detta och "stegsvänger" förstås en del men är relativt jämn.
Citera
2025-12-19, 11:12
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:

Jag har strålningsmätare så de e lugnt. 0 strålning i sovrummet.

Kan du ge oss en länk till den stålningsmätaren som du har så vi andra kan skydda oss också?
Citera
2025-12-19, 11:14
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:

Kan inte du bara stanna i din Facebook-grupp med dina likasinnade? Har du testat klä innerväggarna med aluminiumfolie också? Hört att det ska stoppa strålning så du slipper bli påverkad av dina grannar.
Citera
2025-12-19, 11:19
Medlem
Amitriptylins avatar
Glöm inte Radon!

Radon är
en osynlig, luktfri och smaklös radioaktiv gas som bildas naturligt i marken när uran sönderfaller

Det som ofta skapar oro är att 5G använder högre frekvenser än 4G. Men tekniskt sett innebär högre frekvenser faktiskt att strålningen har svårare att tränga in i kroppen.

Lägre inträngningsdjup: Radiovågorna i 5G (särskilt de på högre frekvensband) stannar i princip i hudens yttersta lager. Tidigare generationer (2G/3G) använde lägre frekvenser som tränger något djupare in i kroppsvävnaden.

Beamforming (Strålformning): 5G-antenner är smartare. Istället för att sända ut radiovågor åt alla håll hela tiden (som en glödlampa), riktar 5G signalen direkt mot den telefon som behöver data. Detta kan faktiskt minska den genomsnittliga exponeringen i miljön med upp till 20–30 %.

Icke-joniserande strålning: Precis som 4G och Wi-Fi är 5G "icke-joniserande". Det betyder att energin är för svag för att skada molekyler eller DNA i våra celler (till skillnad från exempelvis UV-strålning eller röntgen).
Senast redigerad av Amitriptylin 2025-12-19 kl. 11:24.
Citera
2025-12-19, 11:19
Medlem
Karmans avatar
Tycker nog många i tråden är lite väl raljanta mot TS. Lite mer ödmjukhet vore på sin plats. Fakta är ju att människan under 99,9 procent av sin levnad på den här jorden inte omgivits av denna typ av radiosignaler. Jag säger inte att det är livsfarligt, eller farligt alls, men helt ologiskt skulle det inte vara. Sen finns det väldigt starka ekonomiska intressen som vill tona ned riskerna så klart. Påminner lite om läkemedelsindustrin faktiskt.

Personligen undviker jag att stoppa in små radiosändare i öronen och gå runt med dem hela dagen. Jag vet att de flesta säger det är ofarlig, men det struntar jag i, då jag ansvarar för min egen hälsa.
Citera
2025-12-19, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Att folk har sömnproblem och depressioner pga mobiler beror knappast i första hand på stålningen utan för att de glor på en skärm hela tiden och gärna timmarna innan de går till sängs. Men ja, det är definivt ett folkhälsoproblem.
Ett folkhälsoproblem är att underskatta problemet. Den moderna livsstilen är inte hälsosam rent generellt, vi vistas i artificiella miljöer fulla med mikroplast exponering och artificiell strålning, håller oss borta från naturen och elementen.

Folket är efterblivet i allmänhet och fattar inte det här med synergieffekter, lång tids exponering och hur kroniska sjukdomar uppstår i det långa loppet, forskningen täcker knappast problematikens omfattning heller. Den är faktiskt inte i närheten och är flera år efter i utvecklingen eftersom studier tar tid ( se bara senaste rapport i Japan om Radiofrequency Exposure Levels from Mobile Phone Base Stations in Outdoor Environments från 2025 baserad på 4G tröskelvärden, lol ).

Vi leker rysk roulette med hälsan. Kroppen pallar inte hur mycket som helst.

Sedan blir stackars Janbanan sjuk och läkarna tittar bara på symptom, försöker behandla symptom utan att fatta den större övergripande bilden vilket är en toxic miljö, som någon sa, '' your doctor has become the local drug dealer and the patients are the addicts''.

Cancer rates set to rise 77 per cent by 2050. Statistiken talar sitt tydliga språk sen kan man komma med undanflykter, autoimmuna sjukdomar och inflammationer rent generellt ( som har ett samband med cancer ) har skyrockat det med.
https://news.un.org/en/story/2024/02/1146127
Citera
2025-12-19, 11:33
Medlem
guderis avatar
Om man är orolig för strålning så är det betydligt farligare att befinna sig i direkt solljus en klar sommardag, än att prata i en mobiltelefon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in