2025-12-18, 19:02
Medlem
Hur lång tid tar det för er att ringa 112? Jag tror att det kan ta lång tid för många. Ibland omöjligt om man inte har sin telefon säkert. Hur viktigt är det att kunna ringa 112 snabbt?

Borde det finnas en standardfunktion i alla telefoner som gör att man kan ringa 112 direkt med ett enda knapptryck eller liknande?

Hur lång tid tar det för er att ringa 112?
Senast redigerad av HayabusaMannen 2025-12-18 kl. 19:09.
Citera
2025-12-18, 19:05
Medlem
mikaelss avatar
Det finns naturligtvis.
https://www.mobil.se/tips-och-tricks/sa-ringer-du-112-utan-att-det-marks/1580205
Citera
2025-12-18, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HayabusaMannen
Hur lång tid tar det för er att ringa 112? Jag tror att det kan ta lång tid för många. Ibland omöjligt om man inte har sin telefon säkert. Hur viktigt är det att kunna ringa 112 snabbt?

Borde det finnas en standardfunktion i alla telefoner som gör att man kan ringa 112 direkt med ett enda knapptryck eller liknande?

Frågan är väl hur lång tid det tar innan dom svarar...
Citera
2025-12-18, 19:06
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:

Det finns redan, och har funnits i flera år. Kolla i din telefons instruktionsbok.
Citera
2025-12-18, 19:09
Medlem
VoktorDodkas avatar
Vad finns det för skäl att ringa isf använda appen?
Citera
2025-12-18, 19:10
Avstängd
Snusfris avatar
Citat:

Hur lång tid tar det för er att ringa 112?

Är du dum eller. Tar väl några sekunder med en moder mobil.
Citera
2025-12-18, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusfri
Är du dum eller. Tar väl några sekunder med en moder mobil.

I en nödsituation då? Om du krashar med bilen tex. Och bilen är så mosad att du inte kan se skärmen men du har skärmen i din växelspakarm - och kan röra på armen och handen.
Senast redigerad av HayabusaMannen 2025-12-18 kl. 19:20.
Citera
2025-12-18, 19:16
Medlem
Med ett enda knapptryck skulle felringningar öka dramatiskt. Hur svårt är det att trycka 1 1 2 LUR?
Citera
2025-12-18, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Med ett enda knapptryck skulle felringningar öka dramatiskt. Hur svårt är det att trycka 1 1 2 LUR?

Kan ju vara många gånger du inte har din egen lur vid en olyckssituation. Kan du ringa 112 snabbt med en annan persons telefon? Eller måste du försöka låsa upp den först?
Citera
2025-12-18, 19:33
Medlem
Citat:
Kan ju vara många gånger du inte har din egen lur vid en olyckssituation. Kan du ringa 112 snabbt med en annan persons telefon? Eller måste du försöka låsa upp den först?
Då kan ju den ägaren ringa istället. Men du slår hellre ner någon och tar deras mobil istället för att be om hjälp?
Citera
2025-12-18, 19:37
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Det går väl att ringa nödsamtal med alla telefoner? T om stulna telefoner ska väl fungera för nödsamtal. Är jag inte helt ute och cyklar så behöver man väl inte ens sim-kort i telefon.
Citera
2025-12-18, 19:44
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Frågan är väl hur lång tid det tar innan dom svarar...
Dom få gånger jag behövt ringa 112 svarade dom på en gång!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in