Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-18, 18:52
Medlem
lovells avatar
Jag tror inte att de flesta lever sina liv – de valde det bekväma och kallar resten för öde.

Folk slutar ta beslut så fort de kostar något. De gömmer sig bakom jobb, relationer och rutiner och låtsas att det är ansvar. I själva verket är det rädsla. Rädsla för ensamhet, för misslyckande, för att stå för sina val. Och sen pratar man om hur värdefullt livet är – inte för att man lever det, utan för att man inte vågade göra något annat. Det är inte tragiskt. Det är ett val.
Citera
2025-12-18, 18:54
Medlem
grungewhores avatar
Jag tror ordet du söker är "ansvar".
Citera
2025-12-18, 18:58
Medlem
lovells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag tror ordet du söker är "ansvar".
Ansvar för vad? För att leva autentiskt, eller bara för att fungera i systemet?
Citera
2025-12-18, 19:01
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Skaffa en blogg
Citera
2025-12-18, 19:07
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovell
Jag tror inte att de flesta lever sina liv – de valde det bekväma och kallar resten för öde.

Folk slutar ta beslut så fort de kostar något. De gömmer sig bakom jobb, relationer och rutiner och låtsas att det är ansvar. I själva verket är det rädsla. Rädsla för ensamhet, för misslyckande, för att stå för sina val. Och sen pratar man om hur värdefullt livet är – inte för att man lever det, utan för att man inte vågade göra något annat. Det är inte tragiskt. Det är ett val.

Tvärtom. Man ska välja bekvämlighet, livet går ut på att må bra. Din TS är mycket toxic.
Citera
2025-12-18, 19:11
Medlem
lovells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Tvärtom. Man ska välja bekvämlighet, livet går ut på att må bra. Din TS är mycket toxic.
Självklart ska man må bra, jag menar inte att bekvämlighet är fel i sig. Min poäng är att när bekvämlighet blir det överordnade målet tappar många riktning, och det är där problemen börjar tycker jag.
Citera
2025-12-18, 19:15
Avstängd
Snusfris avatar
Bekvämlighet kostar. Det krävs hårt arbete, beslut, ansvar att få det. Beror klart på vilken typ av bekvämlighet du syftar på.
Citera
2025-12-18, 19:18
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

" Freedom is just another word for nothin' left to lose " (Janis Joplin)

M.a.o. "autenticitet" och leva autentiskt är en floskel som ingen vet vad det betyder då det är helt och hållet subjektivt, och det finns antagligen många som lever autentisk inom systemet och betydligt färre utanför den . Det är en fråga om självskattning och inte en objektiv måttstock
Senast redigerad av Upplyften 2025-12-18 kl. 19:21.
Citera
2025-12-18, 19:18
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Självklart ska man må bra, jag menar inte att bekvämlighet är fel i sig. Min poäng är att när bekvämlighet blir det överordnade målet tappar många riktning, och det är där problemen börjar tycker jag.

Du säger ju samma sak återigen.

Jag tror tvärtom än dig, dvs att om man har bekvämlighet som det överordnade målet så hittar man också rätt riktning.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2025-12-18 kl. 19:28.
Citera
2025-12-18, 19:19
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
För sitt eget liv.
Citera
2025-12-18, 19:43
Medlem
Bekvämlighet för mig är att förarbeta och gör saker lång tid innan det behövs.Då kan jag koppla av mycket bättre än att ha en massa bestyr framför mig.Kommer aldrig att ändra mig.
Citera
2025-12-18, 19:52
Medlem
lovells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Bekvämlighet för mig är att förarbeta och gör saker lång tid innan det behövs.Då kan jag koppla av mycket bättre än att ha en massa bestyr framför mig.Kommer aldrig att ändra mig.
Sant. Men jag skiljer på bekvämlighet som resultat av ansvar och bekvämlighet som ersätter ansvar. Det är den senare jag kritiserar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in