2025-12-18, 15:57
Medlem
CocoMaradonas avatar
Jag använder iPhone med 5G som internetdelare när jag är tex i sommarstugan, men upplever att telefonen blir varm och ibland bryter uppkopplingen vid längre användning (streaming, gaming, flera enheter).

Jag söker därför en stabil hotspot-/routerlösning som kan använda mitt 5G-abonnemang men avlasta iPhonen så mycket som möjligt. Kan inte ett skit om sånt här helt ärligt, och därför är min fråga, vad ska jag ha för något och vad funkar bäst?
Citera
2025-12-18, 16:02
Medlem
Har du kollat med din operatör vad de kan erbjuda? Eller vill du bara köpa en router som du kan köra kontantkort med data på sen?
Citera
2025-12-18, 16:15
Medlem
CocoMaradonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Har du kollat med din operatör vad de kan erbjuda? Eller vill du bara köpa en router som du kan köra kontantkort med data på sen?

Nej, jag tänker använda telefonen, alltså internetdela till en router/hotspot och därefter koppla enheterna till routern så den avlastar telefonen. Via till exempel usb eller liknande om det är möjligt.
Citera
2025-12-19, 08:43
Medlem
Kolla med din operatör om du kan få ut ett SIM-kort till och så köper du en lågprisrouter (TP-link som jag själv använder som funkar super) och sedan låter du routern dela ut fritt till alla dina erheter.
Citera
2025-12-20, 05:45
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CocoMaradona
Nej, jag tänker använda telefonen, alltså internetdela till en router/hotspot och därefter koppla enheterna till routern så den avlastar telefonen. Via till exempel usb eller liknande om det är möjligt.
Jag har sett något liknande i Linuxvärlden för längesedan, men vad skulle det göra för skillnad, all trafik ska väl ändå den vägen ut mot internet.

https://www.youtube.com/watch?v=tIM-yn1ICJM
Senast redigerad av zixl 2025-12-20 kl. 05:53.
Citera
2025-12-20, 15:02
Medlem
Hiraeths avatar
Söker också en router som klarar av denna uppgift men för andra anledningar. Min "TV-Box" - Roku kan inte streama på min mobila hotspot, skulle varit sjysst att kunna ansluta enheter via trådat nätverk.
Ett extra simkort från operatören + en 5g router hade ju löst situationen, men det kanske är en utgift som går att slippa?
Citera
2025-12-20, 17:08
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CocoMaradona
Och då kommer den att bli varm.

Fixa ett separat datasim, det kan finnas som tillägg till ditt abonnemang, och tryck in i en router.
En pryl liknande https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/mobilt-bredband/zte-u10-4g-cat-4-wifi-6-portabel-router/905571 rekommenderas, fast batteridrift är nog onödigt. Jag har ingen koll på just den prylen. Det finns även USB-stickor med liknande funktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in