Jag har nyligen stött på ett irriterande problem i Gnome Shell.
Har provat Gnome Shell i ett par dagar men ganska snabbt insåg jag att de 3 heliga knapparna (Minimera, Maximera, Stäng) helt plötsligt försvunnit från alla fönster.
Jag provade installera extension för knapparna vilket absolut inte fungerade som tänkt, med extension så lyckas jag enbart få fram knapparna på en fast plats för ALLA fönster, som helt efterblivet sitter i systempanelen och fungerar för ALLA aktiva fönster (Detta är väldigt opraktiskt då jag använder flera skärmar).
OM jag vill ha fullt normala klassiska knappar för varje enskilt fönster behöver jag köra :
Kod:
gsettings set org.gnome.desktop.wm.preferences button-layout ":minimize,maximize,close"
problemet med detta är att jag behöver köra kommandot 10-15 gånger per dag eftersom Shell helt av egen vilja ständigt inaktiverar fönsterknapparna.
Nu är problemet att även om jag loggar in under klassiska gnome (gnome-fallback) så är knapparna fortfarande inaktiverade och jag blir tvungen att köra kommandot återigen flera gånger under dagen.
Självklart kan skriva ett enkelt skript eller bara köra kommandot när jag behöver knapparna, men det är sjuukt irriterande att det ens ska behövas. Någon som stött på samma problem och har en lösning, eller någon med tips?