Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-18, 13:43
Medlem
Jag har nyligen stött på ett irriterande problem i Gnome Shell.
Har provat Gnome Shell i ett par dagar men ganska snabbt insåg jag att de 3 heliga knapparna (Minimera, Maximera, Stäng) helt plötsligt försvunnit från alla fönster.
Jag provade installera extension för knapparna vilket absolut inte fungerade som tänkt, med extension så lyckas jag enbart få fram knapparna på en fast plats för ALLA fönster, som helt efterblivet sitter i systempanelen och fungerar för ALLA aktiva fönster (Detta är väldigt opraktiskt då jag använder flera skärmar).

OM jag vill ha fullt normala klassiska knappar för varje enskilt fönster behöver jag köra :
Kod:
gsettings set org.gnome.desktop.wm.preferences button-layout ":minimize,maximize,close"
problemet med detta är att jag behöver köra kommandot 10-15 gånger per dag eftersom Shell helt av egen vilja ständigt inaktiverar fönsterknapparna.
Nu är problemet att även om jag loggar in under klassiska gnome (gnome-fallback) så är knapparna fortfarande inaktiverade och jag blir tvungen att köra kommandot återigen flera gånger under dagen.

Självklart kan skriva ett enkelt skript eller bara köra kommandot när jag behöver knapparna, men det är sjuukt irriterande att det ens ska behövas. Någon som stött på samma problem och har en lösning, eller någon med tips?
Citera
2025-12-19, 00:53
Medlem
Jag gissar att din Linux-distribution (vilken?) har en inställning av detta någon annanstans, och att gsettings används för att effektuera denna i konkurrens med din egen användning av gsettings. Inget jag känner igen för egen del, men då det var rätt länge sedan jag körde GNOME sist kan det vara något nytt fenomen. Dock vill jag minnas att jag ändrade det med dconf snarare än gsettings, vilket kanske kan vara värt ett försök.

På den här sidan beskrivs tre olika sätt att göra inställningen (gsettings, dconf och GNOME Tweaks): https://www.baeldung.com/linux/gnome-window-buttons.
Citera
2025-12-19, 12:42
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinidiot
Jag har nyligen stött på ett irriterande problem i Gnome Shell.
Har provat Gnome Shell i ett par dagar men ganska snabbt insåg jag att de 3 heliga knapparna (Minimera, Maximera, Stäng) helt plötsligt försvunnit från alla fönster.
Jag provade installera extension för knapparna vilket absolut inte fungerade som tänkt, med extension så lyckas jag enbart få fram knapparna på en fast plats för ALLA fönster, som helt efterblivet sitter i systempanelen och fungerar för ALLA aktiva fönster (Detta är väldigt opraktiskt då jag använder flera skärmar).

OM jag vill ha fullt normala klassiska knappar för varje enskilt fönster behöver jag köra :
Kod:
gsettings set org.gnome.desktop.wm.preferences button-layout ":minimize,maximize,close"
problemet med detta är att jag behöver köra kommandot 10-15 gånger per dag eftersom Shell helt av egen vilja ständigt inaktiverar fönsterknapparna.
Nu är problemet att även om jag loggar in under klassiska gnome (gnome-fallback) så är knapparna fortfarande inaktiverade och jag blir tvungen att köra kommandot återigen flera gånger under dagen.

Självklart kan skriva ett enkelt skript eller bara köra kommandot när jag behöver knapparna, men det är sjuukt irriterande att det ens ska behövas. Någon som stött på samma problem och har en lösning, eller någon med tips?

De försvinner inte, de är designade för att bara ha stäng/avsluta knappen synlig.

Beroende på vilken distro du använder, så installera gnome-settings (om den inte redan är installerad) och sen ändrar du vilka du vill ha synliga därifrån.
Citera
2025-12-19, 14:54
Medlem
Enterprises avatar
Du menar Gnome Terminal?
Använder denna på flera Ubuntu-installationer samt i Linux mint. Ingen av dessa har de problem som du uppger. Märkligt.
Jag har själv (just nu): Version 3.52.0 for GNOME 46
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in