2025-12-18, 17:57
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Olagligt att bedriva anfallskrig också.

Men det gissar jag att du inte har några direkta synpunkter på?

Tycker du att alla länder som bedriver "anfallskrig" ska få sina investeringar tvångs-omhändertagna?
Citera
2025-12-18, 17:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smellybuttler
Vi begär ju att Kina och Indien ska ställa upp på sanktionerna mot Ryssland. Men att leva som man lär är inte västvärldens starkaste sida nuförtiden.
Ukraina är inte “andra sidan jorden”, det är ett europeiskt grannland. Moldavien och de baltiska staterna gränsar till oss via EU. Om Ryssland får fritt spelrum i Ukraina, vem är näst?

Att vi inte är perfekta betyder inte att vi ska ignorera en fullskalig invasion. “Väst är också dåligt” är inget argument för att låta Ryssland annektera grannländer.

Kina och Indien har sina egna intressen, men det ändrar inte att Ryssland bröt mot internationell rätt och sina egna avtal (Budapestmemorandumet 1994, Vänskapsfördraget 1997).
Citera
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Alla negativa konsekvenser av kriget ska betalas av Ryssland.

Vad händer annars tänker du?
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Jag har inga större förhoppningar på syltryggarna i Bryssel men man kan ju alltid hoppas att dom skulle visa lite ryggrad och konfiskera dessa resurser. Man kan t.ex. införskaffa drönare och missiler för pengarna och låta tre-fyratusen drönare regna in över Ryssland varje dag tills dom ger upp och åker hem igen.

Men som vanligt så kommer diskussionsklubben i Bryssel inte att komma fram till några beslut alls.
Citera
2025-12-18, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Skall inte göra mer nytta än i solstolen och öppna en öl när de ryska trupperna marscherar in i Europa.
Vilket ligger jävligt nära till nu om du hade följt ryska medier.

Dessutom skall du veta majoriteten av andra folk i eu är också precis som mig emot att sno pengar från Ryssland.

Detta är samma sak som att starta ett krig mellan eu och Ryssland (uttalande från Orban för 10 minuter sedan i RT).

Du är bara en vidrig kommunist. Bara för Orban är Putins knähund och bjäbbar så innebär det ingen sanning.
Citera
2025-12-18, 18:09
Medlem
rotesaus avatar
Stöld o stöld nja, men det vore inte politiskt smart i långsikt att ta dom medlen när man längre fram har otroligt många fler möjligheter att förskansa Ukraina´s behov på i stort sett samma bekostnad.
Likt du säger, Tysklands frysta investeringar togs aldrig utan internationella reformer och Marshallplanen stod för det långsiktiga.
Idag är läget politiskt och framförallt ekonomiskt klart annorlunda så det kan vara att historien ej går att upprepa.
Moralen kan krocka med omvärld här, och det kanske gäller att följa strömmen?
Framförallt är ryssland ett annat land än då.

Sveriges borgen på summan är en dålig idé. Kyligare förhållningssätt borde råda.
Samt "stöld" av kassan vore eventuellt befogat.

Eftersom:
ryssland är om möjligt en större skurk än naziregimen. Naziregimen härskade under historiskt kort tid och satte relativt stort impact på omvärld men ryssland har sedan kalla kriget drog igång fram tills idag betett sig klart imperialistiskt och utfört klara övertramp mot egen befolkning och såklart omvärld, och detta har varit ständigt växande.
ryska/sovjet-riket har dessutom ännu längre bak alltid haft samma tendenser.
Kan vara att det är en nation som behövs tas med hårda medel och sättas på kant för att rädda i stort sett resten av världen, och då blir det värt det.
Trixigt med ryssland iaf, men lugnast vore nog att diplomatisera ekonomiskt istället för skada en ekonmi som kommer skada annans ekonomi eller i värre fall, få dess ledare att trycka på knappar...

Ja, jag skriver ryssland med litet r medvetet.
Citera
2025-12-18, 18:19
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du handlar det alltså för dig inte om regler utan egenintresse. Lagar måste vara lika för alla, något som är speciellt viktigt för små länder som Sverige. Annars blir det ett system där den starke tar vad den vill och de svaga står och tittar på utom de närmast berörda.

Att USA är en allierad gör det extra viktigt att vi reagerar. Genom att välja att alliera oss med USA har vi gjort klart att vi accepterar deras politik, vare sig det handlar om angreppskriget mot Irak och alla mord, kidnappningar och tortyr där eller nu Venezuela.

Om Sverige i en alternativ värld gått med i någon form av militärallians med Ryssland under 90-talet, tycker du vi borde hålla tyst om invasionen av Ukraina för att inte reta oss med vår allierade?

Självklart ska vi kritisera USA om de invaderar Venezuela men vi ska inte gå in med hundratals miljarder i stöd till Venezuela och vi ska självfallet inte ge dem vapen som vi gett Ukraina vapen.

Det finns en lång lista på anledningar till varför vi ska agera annorlunda om USA invaderar Venezuela än när Ryssland invaderade Ukraina. Jämförelsen är tramsig.
Citera
2025-12-18, 18:23
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Ja...? Det är väl så det brukar vara.

Nej. Det är däremot vad små barn och intellektuellt handikappade inbillar sig.

Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Kanalens fokus är neutralitet som koncept inom internationella relationer. Givetvis tar inblandade parter ställning efter de premisser som gäller i det här fallet. Observationer som leder till slutsatser. För er del är det tvärtom, färdiga slutsatser serverade av etablissemanget leder till "premisserna": "Putinhora", "ryzzrunkare" etc. Ser du skillnaden?

Kanalen sprider 100% anti-väst och anti-israelisk propaganda. Och de som intervjuas är uteslutande kommunister och skräpfolk från det gamla öst. Troligen sponsrad av ryssen med.

Så här skriver man om sig själva:

"Disclaimer: sometimes people complain that my views are not "neutral" at all. Totally true! I never claimed to be neutral. I'm claiming to study neutrality. If anything, I am a "neutralist". I believe that more neutral countries in the world can help us to be less violent. When it comes to ongoing mass-violence, I have strong opinions."

Den "intellektuella elit" du babblar om utgörs av hjärndöda dinosaurier från förr med ideer vi växte ifrån för 40 år sedan.

Grattis grattis om du lyssnar på dem. 😂
Citera
2025-12-18, 18:28
Medlem
chainmails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Sen när betalas skadestånd ut till den förlorande parten i en konflikt?
Det händer ju ofta, i princip varje gång ett brottsoffer tilldöms skadestånd och ersättning för sveda och värk. Samma kommer att ske här när den kriminella regimen i Kreml tvingas dra tillbaka sina trupper ut ur Ukraina antingen pga yttre tryck eller inre oro eller båda.
Citera
2025-12-18, 18:29
Medlem
otellos avatar
Citat:
Jo det stämmer faktiskt helt och hållet det är väl du som har ett misslyckat liv som tvingas var kvar i Sverige
Måste tjänat riktigt spännande jobbar och betala riket med skatt så du kan försörja Ukraina?

Men du är för dum i huvudet för att förstå ditt eget bästa det är därför du fortsätter att tjata de att det är Ryssland som är den eviga fienden.

Och om någon vet vad det som är så jävla fel på vår Flashback ikväll får hen gärna berätta.
Hopplöst hålla konversationer igång om inte sidans servrar klarar lite trafik.
1. Jag tvingas inte vara kvar i Sverige, jag kan, till skillnad från ryska män, flytta när helst jag önskar.
2. Jag ser gärna att mina skattepengar går till att försvara Ukrain, och i förlängningen Sverige. Jag skänker dessutom stora summor privat.
3. Det är väl ditt kära Ryssland som bränner resurser på att ddosa någon server, dom brukar slösa tid och pengar på att förstöra.
Citera
2025-12-18, 18:31
Medlem
otellos avatar
Citat:
Det får du gärna upplysa mig om för det här visste inte jag att Ryssland redan hade gått in i Europa jag tror det bara de höll sig till sitt forna hemland Ukraina? Som för övrigt egentligen mer eller mindre alltid varit Rysslands och Polens.

Plundra behöver bara den fattige göra. Skatter indrivning stölder av andra länders kassa - då har du EU som den skyldige
Ukraina hör till Europa, din dumma jävel. Ryska knähundar är så otroligt patetiska.
Citera
2025-12-18, 18:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av chainmail
Det händer ju ofta, i princip varje gång ett brottsoffer tilldöms skadestånd och ersättning för sveda och värk. Samma kommer att ske här när den kriminella regimen i Kreml tvingas dra tillbaka sina trupper ut ur Ukraina antingen pga yttre tryck eller inre oro eller båda.
Är det någon som längre tror att Ryssland kommer dra sig tillbaka från hela Ukraina? Alla förslag som diskuteras nu handlar snarare om hur mycket land de skall få behålla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in