2025-12-17, 18:19
Medlem
Är det inte rätt normalt att barn är typ homo med varandra och sen när man kommer o puberteten så får man sin riktiga sexualitet?
Citera
2025-12-17, 18:56
Medlem
Ilimitados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadisten
Det är ganska självklart vem som är receivern i den duon
Ja, det är Tjoffsan.
Citera
2025-12-17, 22:09
Avslutad
Rankar historian som en av de sämsta Lindgren skrivit.
Citera
2026-02-03, 11:44
Medlem
Jag hittade den här tråden och skaffade filmen och boken för att jämföra.

Boken "Nils Karlsson-Pyssling" innehåller 9 noveller varav NKP är en. NKP är 21 sidor lång. Den kom ut 1949. Utöver denna bok finns det en bilderbok från 1956 om NKP. Det finns alltså inte alls särskilt mycket material. Ändå är figuren så välkänd. Det är lite märkligt. Visste verkligen folk i allmänhet vem "Nils Karlsson Pyssling" var?

Filmen följer boken men har byggts ut med en massa grejer. Annars hade det inte gått att göra en så lång film. Den fiamedknuffspelande grannen är inte med i boken, inte heller katten eller scenerna när föräldrarna är på fabriken. Tjoffsan är inte något monster som ska döda NKP och blir inte uppäten av en katt på slutet. Tjoffsan har flyttat till sin syster i Södertälje och ska ha "en ostkant i månaden" i hyra.

Den på gränsen till homoerotiska stämning som finns i filmen (som väl ändå inte är så stark som vissa i tråden vill göra gällande) finns i princip inte med i boken alls.

Jag fattar inte hur man kunde göra en sån här film 1990. Om den hade kommit ut 1975 hade jag förstått, men nu snackar vi om ett år då "Home Alone", "Kinderarten Cop", "Tillbaka till framtiden III" och "Honey, I shrunk the kids" kom ut. NKP-filmen är gamla DDR-Sverige där man på allvar tittade på skit som "Vilse i pannkakan" och "Fem myror är fler än fyra elefanter". Helt off vad gäller tidsandan.

Barn som är upp till typ 6-7 år bryr sig i och för sig inte om de tittar på en film som är 75 år gammal eller 5 år gammal, så det kanske funkade ändå.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in