2025-12-17, 14:19
Medlem
Nu är vi här igen med en ytterligare tråd med Astrid Lindgren-tema.

Nu ska vi prata lite om Nils Karlsson Pyssling. Som för övrigt är helt omöjlig att titta på. Det är ganska uppenbart att det inte är Astrid Lindgren själv som varken har skrivit manus eller regisserat. Jag undrar vad hon själv tänkte när hon fick se filmen? Och jag undrar vad Staffan Götestam pysslade (hehe) med när han skrev manus till denna usla pinsamma märkliga film. Själva grejen med filmen är ju ”sött” men grabbar beter sig inte på det sätt som Bertil och Nils i filmen gör.

Det jag vill veta är, vad fan är det som försiggår i den där filmen egentligen?
Citera
2025-12-17, 14:26
Medlem
Vad är det som är så fel med filmen då?
Citera
2025-12-17, 14:27
Medlem
Du kan spola förbi badscenen om den är läskig
Citera
2025-12-17, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 444platform
Vad är det som är så fel med filmen då?
Monologen, deras sätt och det överdrivna vuxna språket som barn inte pratar på.
Citera
2025-12-17, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Du kan spola förbi badscenen om den är läskig
Det är ju inte bara badscenen. Har du sett filmen på sistone? Dom kramas och gullas för jämnan i filmen.
Citera
2025-12-17, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillyjulia
Det är ju inte bara badscenen. Har du sett filmen på sistone? Dom kramas och gullas för jämnan i filmen.

Är faktiskt benägen att hålla med. Såg den nyligen och reagerade på att det var lite väl homoerotiska inslag. De beter sig som om de vore nykära.
Citera
2025-12-17, 15:14
Medlem
Citat:

Längesen jag såg den men kommer ihåg den rätt bra. Är det homosexualitet du inte gillar eller är det tanken att barn överhuvudtaget kan vara kära i varandra? Hade du varit ok om Nils var en flicka?
Citera
2025-12-17, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Längesen jag såg den men kommer ihåg den rätt bra. Är det homosexualitet du inte gillar eller är det tanken att barn överhuvudtaget kan vara kära i varandra? Hade du varit ok om Nils var en flicka?
Jag har inget emot någon typ av kärlek men man måste få ifrågasätta en barnfilm där dom 2 minuter efter att dom precis har träffats ”är så glada att dom har varandra” och Nils inte vill att Bertil ska gå därifrån. Och skydda honom mot råttan. Dessutom så tycker jag att alla deras monologer är väldigt vuxna. Vispa igång den och återkom sedan!
Citera
2025-12-17, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Fan då... det var ju roligare utifrån hur jag först läste det
Han är jävligt äcklig, för det är väl han som inte tvättar händerna? Säkert rätt kass också, men det var längesen jag såg filmen nu.
Ja precis, dom badar ihop. Och så står dom efter badet och Nils säger ”åh vilket härligt badlakan!”. Sen kammar Bertil Nils hår. Alltså såhär beter sig inte barn i den åldern. Haha, är det ingen annan som tycker att den är dåligt gjort?
Citera
2025-12-17, 15:38
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ja precis, dom badar ihop. Och så står dom efter badet och Nils säger ”åh vilket härligt badlakan!”. Sen kammar Bertil Nils hår. Alltså såhär beter sig inte barn i den åldern. Haha, är det ingen annan som tycker att den är dåligt gjort?
Alltså, ärligt så vet jag inte... jag finner inte mycket nöje i att syna filmer i sömmarna och att försöka hitta fel i dem. Tycker jag en film är dålig så går jag vidare till nästa. Allt behöver inte överanalyseras.

Men det är jag, det
Citera
2025-12-17, 15:40
Medlem
Citat:
Jag har inget emot någon typ av kärlek men man måste få ifrågasätta en barnfilm där dom 2 minuter efter att dom precis har träffats ”är så glada att dom har varandra” och Nils inte vill att Bertil ska gå därifrån. Och skydda honom mot råttan. Dessutom så tycker jag att alla deras monologer är väldigt vuxna. Vispa igång den och återkom sedan!

Fast det är väl för att visa att de funnit varandra och inte längre är ensamma?
Pysslingen som är helt ensam och hans enda kontakt är råttan som hotar honom.
Bertil som har förlorat ett syskon och måste vara ensam hemma hela dagarna när föräldrarna arbetar.
Citera
2025-12-17, 15:41
Medlem
Citat:

Båda var ensamma och ganska desperata efter en bästis. Jag tror på det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in