2025-12-17, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larstreiber
Han utnyttjar ju lika mycket av lägenheten som jag så han borde få till halva hyran

Så funkar det inte tyvärr men han får väl skaffa sig ett jobb som alla andra!
Citera
2025-12-17, 13:33
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Jag har en hyra på 9022,
Har för mig att din hyra ligger över taket som socialen har för vad som är skälig hyra för en enskild sökande, beroende på kommun är det ca 7 - 7500kr som de anser skäligt och har till grund för beräkningen ...De kan också förvänta sig att du betalar mer om du jobbar.
Citera
2025-12-17, 13:37
Medlem
Citat:
Han utnyttjar ju lika mycket av lägenheten som jag så han borde få till halva hyran

Dom kommer väldigt billigt undan på detta vis.

Säg att du inte har råd att subventionera hans hyra. DU kan hyra ut till annan för 4500 kr
för 1 rum och delat kök/vardagsrum och bad.

Då får soss sätta honom på härbärge och det kostar 5 ggr mer.
Citera
2025-12-17, 13:47
Medlem
Citat:
Ja det finns

Då överklagar du, låter som klassiskt gate keeping bara.
Citera
2025-12-17, 13:51
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Jag har en hyra på 9022, då min son blivit uppsagd från sin lägenhet ska han flytta till mig 1a januari eftersom jag har en hyra på 9022 och min son går på soc trodde jag i min enfald att han skulle ha rätt till halva hyran dvs 4500 men igår kom beskedet att soc endast ger 2640 i hyresbidrag har de verkligen rätt att göra såhär? Ska självklart överklaga det hela till förvaltningsrätten men vill höra era erfarenheter
Skriv ett hyreskontrakt på halva hyran med din son denna visar han sedan för soc.
Passar det inte så säger han att dom får hitta en billigare lägenhet vilket dem aldrig kommer göra så hyreskontraktet kommer bli godkänt.
Citera
2025-12-17, 13:56
Medlem
Citat:
Jag har en hyra på 9022, då min son blivit uppsagd från sin lägenhet ska han flytta till mig 1a januari eftersom jag har en hyra på 9022 och min son går på soc trodde jag i min enfald att han skulle ha rätt till halva hyran dvs 4500 men igår kom beskedet att soc endast ger 2640 i hyresbidrag har de verkligen rätt att göra såhär? Ska självklart överklaga det hela till förvaltningsrätten men vill höra era erfarenheter

Som flertalet redan sagt de har rätt att göra så spar på samhällsresurserna och ge fan i att överklaga. Varför ska det vara en vinstlott för dig att din som flyttar hem. Du klarar väl hyran redan innan. Varför ska vi andra betala halva din hyra för att din son inte är kapabel med att försörja sig själv?

Hade du hyrt ut ett rum till en utomstående för halva hyran hade du troligen åkt dit för överhyra även om denne har tillgång till kök och badrum. Vad säger att du måste ge din son tillgång till vardagsrummet eller övriga rum? Svar inget. Det är i så fall du som gör det av välvilja och självklart inget soc tänker betala för. Du kan inte jämföra detta med att man har en partner och delar lika på hyra och lägenhet.
Citera
2025-12-17, 14:15
Medlem
Hur stor är bostaden? Hur gammal är sonen, det går kanske att söka bostadsbidrag? Det låter fö som att han inte betalt hyran då han blev uppsagd.
Citera
2025-12-17, 14:21
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Försörjningsstöd är till för att människor inte ska svälta och hamna på gatan. Det är inte till för att du ska tjäna pengar på att härbärgera dina egna ungar. Jesus...
Citera
2025-12-17, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Du hyr ut ett rum till din son inte halva lägenheten.

För sonen får inte gå på toaletten och använda köket osv då eller? Det är klart att man delar på de flesta ytorna i en lägenhet.

Sen har jag ingen aning hur soc ser på saken och jag bryr mig inte heller. Men bor man två stycken i exempelvis en trea så tycker jag det är fullt rimligt att man delar på bostaden lika. Varsitt sovrum + gemensamt vardagsrum kök och toalett.
Citera
2025-12-17, 14:31
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Var glad att han fick något överhuvudtaget och att de inte gjorde avslag. Ni bor båda vuxna i samma hushåll, de hade kunnat mena på att du ska stå för hela försörjningen. Då hade han inte fått en krona.
Citera
2025-12-17, 14:34
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
För sonen får inte gå på toaletten och använda köket osv då eller? Det är klart att man delar på de flesta ytorna i en lägenhet.

Sen har jag ingen aning hur soc ser på saken och jag bryr mig inte heller. Men bor man två stycken i exempelvis en trea så tycker jag det är fullt rimligt att man delar på bostaden lika. Varsitt sovrum + gemensamt vardagsrum kök och toalett.
Du delar inte hyran rakt av 50/50 om du frågar socialen.
Citera
2025-12-17, 14:40
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Du får 2640 kr/månad. Pengar du inte haft tidigare och du gnäller.

Utgår från att din son ändå betalar för mat han äter och övriga förbrukningsvaror typ tvättmedel och tvål mm.

Men det är fint att du hjälper din son så han får tak överhuvudet. Bra om du hjälper honom sedan att skaffa ett arbete så kan han nog själv betala dig halva hyran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in