2025-12-17, 12:08
Medlem
Jag har en hyra på 9022, då min son blivit uppsagd från sin lägenhet ska han flytta till mig 1a januari eftersom jag har en hyra på 9022 och min son går på soc trodde jag i min enfald att han skulle ha rätt till halva hyran dvs 4500 men igår kom beskedet att soc endast ger 2640 i hyresbidrag har de verkligen rätt att göra såhär? Ska självklart överklaga det hela till förvaltningsrätten men vill höra era erfarenheter
Citera
2025-12-17, 12:10
Medlem
AnonymHingsts avatar
Du hyr ut ett rum till din son inte halva lägenheten.
Citera
2025-12-17, 12:12
Medlem
vichy6s avatar
Han står väl ej på kontraktet?
Citera
2025-12-17, 12:16
Medlem
Ja dem har rätt att göra så, Soc betalar inte bra när det handlar som inneboende.
Citera
2025-12-17, 12:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Larstreiber
Jag har en hyra på 9022, då min son blivit uppsagd från sin lägenhet ska han flytta till mig 1a januari eftersom jag har en hyra på 9022 och min son går på soc trodde jag i min enfald att han skulle ha rätt till halva hyran dvs 4500 men igår kom beskedet att soc endast ger 2640 i hyresbidrag har de verkligen rätt att göra såhär? Ska självklart överklaga det hela till förvaltningsrätten men vill höra era erfarenheter

Ja de har rätt att göra så din son är inneboende och ska bara betala för ett rum, inte halva hyran!
Citera
2025-12-17, 12:24
Medlem
Citat:

Finns det kontrakt skrivet att han ska betala 4511 per månad?
Citera
2025-12-17, 12:28
Medlem
zombie-nations avatar
Soc snålar när de kan. Men han kan överklaga, tycker han ska prova det. Och ni ska skriva kontrakt om ni inte gjort det.
Citera
2025-12-17, 12:37
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Du hyr ut ett rum till din son inte halva lägenheten.

Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Ja de har rätt att göra så din son är inneboende och ska bara betala för ett rum, inte halva hyran!

Sonen anses alltså inte få tillgång till wc, dusch, kök och vardagsrum? Jag tycker väl å ena sidan att man tar hand om sina egna och inte ska utnyttja det allmänna men å andra sidan har staten förstört fullständigt för svenskar och våra egna unga så det är bättre att övertrassera välfärden så det brakar samman. Det är nog många som vet vad som behöver göras. Skicka ut +3 miljoner invandrare i första, andra och tredje generationen samt ställ till svars och straffa våra ansvariga politiker och MSM stenhårt.
Citera
2025-12-17, 12:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Din sons handläggare har rätt. Din son räknas som din inneboende när han är vuxen, och då får han rätt till hyran för sitt rum (antingen tar de ett schablonbelopp, eller så räknar de ut hur stor andel hans rum är av er sammanlagda lägenhet i kvadratmeter, och då ska han betala samma andel av hyran i kronor till dig) + något litet belopp för att han får utnyttja kök, dusch och toalett. Men halva hyran kan det aldrig bli. Han bör också få ett visst belopp till sin del av elräkningen.
Senast redigerad av Merwinna 2025-12-17 kl. 13:23.
Citera
2025-12-17, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Finns det kontrakt skrivet att han ska betala 4511 per månad?

Ja det finns
Citera
2025-12-17, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA

Han utnyttjar ju lika mycket av lägenheten som jag så han borde få till halva hyran
Citera
2025-12-17, 13:05
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Sonen anses alltså inte få tillgång till wc, dusch, kök och vardagsrum? Jag tycker väl å ena sidan att man tar hand om sina egna och inte ska utnyttja det allmänna men å andra sidan har staten förstört fullständigt för svenskar och våra egna unga så det är bättre att övertrassera välfärden så det brakar samman. Det är nog många som vet vad som behöver göras. Skicka ut +3 miljoner invandrare i första, andra och tredje generationen samt ställ till svars och straffa våra ansvariga politiker och MSM stenhårt.
Joda det ingår väl i hyran på rummet som barnet ska hyra? Du hyr ju inte ut halva lägenheten utan just ett rum med tillgång bad osv
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in