Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-17, 01:30
Medlem
Hej! Jag har inte åkt skidor sen 90-talet och tänkte köpa mig ett par + skor. Ska användas enbart som redskap för att träna draghund. Vad söker man efter på typ marketplace osv? Storlek på skor jämfört med vanligt ? Har 43-44 beroende på om det är löpning,vinter,vandring osv på vanliga skor och 45-46 på skridskor/inlines. Tips om längd på skidor jämfört med kroppslängd uppskattas gärna. Tips om vad man kan köpa så billigt som möjligt helt enkelt utan att det skär sig med någorlunda komfort. Vill helst inte ramla och bryta fötterna för att skorna sitter kvar.

Tack för svar.
Citera
2025-12-17, 01:58
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Hej! Jag har inte åkt skidor sen 90-talet och tänkte köpa mig ett par + skor. Ska användas enbart som redskap för att träna draghund. Vad söker man efter på typ marketplace osv? Storlek på skor jämfört med vanligt ? Har 43-44 beroende på om det är löpning,vinter,vandring osv på vanliga skor och 45-46 på skridskor/inlines. Tips om längd på skidor jämfört med kroppslängd uppskattas gärna. Tips om vad man kan köpa så billigt som möjligt helt enkelt utan att det skär sig med någorlunda komfort. Vill helst inte ramla och bryta fötterna för att skorna sitter kvar.

Tack för svar.

Skor måste du nog prova innan du köper, alla skidskor är inte likadana, precis som med vanliga skor.
Hade helt klart satsat på skateskor och skateskidor då skateskor är lite mer stabila än klassiska skor.
Skateskidor tycker jag även är lättare att manövrera och åka med.

När det kommer till att välja skidor så är det vikten på åkaren som gäller.
Väger du 80kg ska du kolla efter en skida som är gjord för ungefär den vikten.
Om en skateskida är för hård så kommer du inte kunna trycka ner den ordentligt samt den kommer kännas konstig att åka med.
En för mjuk skida kommer göra att du har hela skidan nertrykt mot snön hela tiden och kommer glida jävligt dåligt men även en mjuk skida kommer kännas konstig att åka på.

Det brukar stå i annonser till vilken vikt skidan passar till, precis som att det står hur lång person en viss cykel passar till.

Med tanke på att du verkar helt ny på skidor och ska dras efter en hund så tror jag inte det spelar allt för stor roll hur noga du är med val av skidor, men absolut är vikten hyfsat noga om man kan åka skidor någorlunda.
Jag har testat bli dragen av en hund några gånger och jag sketade inte särskillt mycket utan stod mest och stakade lite i uppförsbackar när det blev tyngre för hunden, jävligt kul var det iaf.
Citera
2025-12-17, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Skor måste du nog prova innan du köper, alla skidskor är inte likadana, precis som med vanliga skor.
Hade helt klart satsat på skateskor och skateskidor då skateskor är lite mer stabila än klassiska skor.

Om en skateskida är för hård så kommer du inte kunna trycka ner den ordentligt samt den kommer kännas konstig att åka med.
En för mjuk skida kommer göra att du har hela skidan nertrykt mot snön hela tiden och kommer glida jävligt dåligt men även en mjuk skida kommer kännas konstig att åka på.

Det brukar stå i annonser till vilken vikt skidan passar till, precis som att det står hur lång person en viss cykel passar till.

Med tanke på att du verkar helt ny på skidor och ska dras efter en hund så tror jag inte det spelar allt för stor roll hur noga du är med val av skidor, men absolut är vikten hyfsat noga om man kan åka skidor någorlunda.
Jag har testat bli dragen av en hund några gånger och jag sketade inte särskillt mycket utan stod mest och stakade lite i uppförsbackar när det blev tyngre för hunden, jävligt kul var det iaf.

Draghund är en sport inte fan ska hunden dra dig!
Citera
2025-12-17, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Draghund är en sport inte fan ska hunden dra dig!

Om draghund är en sport heter jag ahmed, och det gör jag inte.

Draghund är för feta jävlar som inte orkar åka skidor på egen hand precis som att bowling eller dart inte heller är nån riktig sport.
Citera
2025-12-17, 06:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Om draghund är en sport heter jag ahmed, och det gör jag inte.

Draghund är för feta jävlar som inte orkar åka skidor på egen hand precis som att bowling eller dart inte heller är nån riktig sport.

Från och med idag heter du Ahmed.
Draghund är en sport.

http://www.draghundar.se/tr%C3%A4na-t%C3%A4vla-i-drag/nordiskstil-34004372
Citera
2025-12-17, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Från och med idag heter du Ahmed.
Draghund är en sport.

http://www.draghundar.se/tr%C3%A4na-t%C3%A4vla-i-drag/nordiskstil-34004372

Nu är du ju så jävla dum att du inte förstår sarkasm.
Vet mycket väl att draghundsport existerar, har själv varit med i några lopp, men hunden gör 90% av jobbet och alla som kan stå på skidor kan också tolka efter en jävla hund.

Snart säger du väl att boull, fickpingis och virkning är en sport också...
Citera
2025-12-17, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL

Tack för svar.
Jag skulle satsat på skejtskidor, dels för att det är väldigt kul att åka när man väl vant sig och börjar sätta tekniken och sen brukar de flesta anläggningar oavsett vara kinkiga med hundar i de klassiska spåren utan hänvisa till skejtbädden. Svårt att bomma med vallningen också utan bara lägga på glidvalla som passar temperaturen och de som finns i flytande form duger bra.

Jag skaffade mig ett par Fischer RCR skidor och några Madshuspjäxor, beroende på hur mycket du tänkt åka kan man säkert komma undan billigare men skulle inte satsat på det då kvalitén skiljer en hel del. Sen ska man så klart ha ett par längre stavar också, jag är 184 cm och har 191 cm långa skidor och 165 cm långa stavar när jag åker skejt mot 202 cm vid klassiskt och 155 cm långa stavar.
Citera
2025-12-17, 09:29
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:

Citat:
Vet mycket väl att draghundsport existerar, har själv varit med i några lopp, men hunden gör 90% av jobbet och alla som kan stå på skidor kan också tolka efter en jävla hund.
I og med at dette er et anonymt forum så tenker noen at her kan man jo fremstå som va som helst, men det er ikke så enkelt.
For i selve teksten så avslører man seg alltid. Platitydene om ski og skovalg sammen med "erfaringene" med draghundløp ble jo bare komisk.
Citera
2025-12-17, 10:41
Medlem
Citat:

Snart säger du väl att boull, fickpingis och virkning är en sport också...

Du vet ingenting om sporten jag däremot har släktingar som är nordiska mästare i just draghund de är ytterst vältränade och kommer på ca 30 plats i Vasaloppet och hunden gör inte alls 90% av jobbet! Hur korkad är du?
Citera
2025-12-17, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Du vet ingenting om sporten jag däremot har släktingar som är nordiska mästare i just draghund de är ytterst vältränade och kommer på ca 30 plats i Vasaloppet och hunden gör inte alls 90% av jobbet! Hur korkad är du?

Nu snackar jag om en normal person, eliten är vältränade ja men killen som startade tråden här är inte nån elit och har inte stått på skidor senaste 30 åren.
Citera
2025-12-19, 16:53
Medlem
Citat:

Tack för ett bra svar. Ja hunden kommer nog dra mest, har cyklat några kortare svängar och helvete vad det går.. Det är en ganska stor hund så styrkan finns absolut. Jag får kika in skateskidor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in