Citat:
Ursprungligen postat av
ALSGLOBAL
Hej! Jag har inte åkt skidor sen 90-talet och tänkte köpa mig ett par + skor. Ska användas enbart som redskap för att träna draghund. Vad söker man efter på typ marketplace osv? Storlek på skor jämfört med vanligt ? Har 43-44 beroende på om det är löpning,vinter,vandring osv på vanliga skor och 45-46 på skridskor/inlines. Tips om längd på skidor jämfört med kroppslängd uppskattas gärna. Tips om vad man kan köpa så billigt som möjligt helt enkelt utan att det skär sig med någorlunda komfort. Vill helst inte ramla och bryta fötterna för att skorna sitter kvar.
Tack för svar.
Skor måste du nog prova innan du köper, alla skidskor är inte likadana, precis som med vanliga skor.
Hade helt klart satsat på skateskor och skateskidor då skateskor är lite mer stabila än klassiska skor.
Skateskidor tycker jag även är lättare att manövrera och åka med.
När det kommer till att välja skidor så är det vikten på åkaren som gäller.
Väger du 80kg ska du kolla efter en skida som är gjord för ungefär den vikten.
Om en skateskida är för hård så kommer du inte kunna trycka ner den ordentligt samt den kommer kännas konstig att åka med.
En för mjuk skida kommer göra att du har hela skidan nertrykt mot snön hela tiden och kommer glida jävligt dåligt men även en mjuk skida kommer kännas konstig att åka på.
Det brukar stå i annonser till vilken vikt skidan passar till, precis som att det står hur lång person en viss cykel passar till.
Med tanke på att du verkar helt ny på skidor och ska dras efter en hund så tror jag inte det spelar allt för stor roll hur noga du är med val av skidor, men absolut är vikten hyfsat noga om man kan åka skidor någorlunda.
Jag har testat bli dragen av en hund några gånger och jag sketade inte särskillt mycket utan stod mest och stakade lite i uppförsbackar när det blev tyngre för hunden, jävligt kul var det iaf.