Citat:
Jordfel är oftast lättast att åtgärda, men det är ändå det sista folk tänker på när elektriska komponenter i moderna bilar börjar bråka. Startmotorn måste jordas, liksom motor och växellåda. Dessutom måste alla moderna bilars ECU:er vara jordade, annars kan de märkligaste felen uppstå. Och du levererar bilen till en verkstad där de felsöker med avancerade datorer och inte hittar något, medan pengarna tar slut.
För TS, ta en startkabel från batteriets minuspol direkt till startarens jordningspunkt och se vad som händer.
Vissa bilar har öppna flätade jordkablar. Dessa nöts ner av salt och skräp och kommer till slut inte att kunna göra sitt jobb. Som att leda många hundra ampere i startögonblicket. Biltema säljer isolerade jordkabler i många varianter. Min egen bil är full av elektronik, och jag har extra jordkabel både från motorn till chassit och från växellådan till chassit.
För TS, ta en startkabel från batteriets minuspol direkt till startarens jordningspunkt och se vad som händer.
Vissa bilar har öppna flätade jordkablar. Dessa nöts ner av salt och skräp och kommer till slut inte att kunna göra sitt jobb. Som att leda många hundra ampere i startögonblicket. Biltema säljer isolerade jordkabler i många varianter. Min egen bil är full av elektronik, och jag har extra jordkabel både från motorn till chassit och från växellådan till chassit.
Det är väl att skjuta över målet? Motorn och växellådan sitter ju ihop som en enhet metall mot metall och därmed behöver bara en av dem jordas. Men i sak har du rätt, på vissa italien-tillverkade husbilar är detta ett känt problem med att jordkabeln mellan motor/låda och chassit nöts eller går av och det kan ge de mest konstiga fel.
Men på en Toyota har jag aldrig hört talas om detta, japaner brukar tänka på sånt i sina konstruktioner.
Sen har startmotorn ingen egen jordningspunkt utan den sitter i sprängkåpan på växellådan och är därmed redan ordentligt jordad. Men att sätta en startkabel mellan chassit och motorn bara för att testa om det finns ett jordfel går ju snabbt. Å andra sidan skulle det finnas en massa andra problem om jordningen till motorn är diffus.