Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-19, 03:54
Medlem
Njaa, en skillnad är att Sovjetunionen hade massor av folk anställda som inte behövde vara anställda om man tar till arbetena. Dvs en enorm överanställning.
Citera
2025-12-19, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Haha, vilket extremt myopiskt och smalt perspektiv. Det är verkligen synd att man inte kan skicka dig med tidsmaskin till en by i Kazakstan på 70-talet, så att du fick leva i din föredragna miljö.

För att parafrasera Life of Brian; jaja, men förutom förtrycket, reseförbuden, NKVD/KGB, alla försvinnanden, Gulag, de politiska avrättningarna, svälten, matköerna, åsiktskontrollen, och den kulturella indoktrineringen - vilka negativa sidor fanns i Sovjet?

Om det inte hade varit för underhållsvärdet, så hade diskussioner som dessa på Flashback kunnat vara lite provocerande eftersom tomtar som du verkligen inte verkar förstå hur enormt privilegierad du är i förhållande till 95% av världens befolkning - även idag.

Men jag ser det lite som när jag har råkat slå på teven mitt i ett avsnitt av någon realityserie; vissa människor har helt enkelt inte mer förstånd än så.

Men nu får du ju lugna ned dig. Du svävar ut helt felaktigt.

Avsikten med tråden är att inte förespråka eller "berömma" det Sovjetiska systemet, eller för den delen säga att Sverige är kommunistiskt.

Jag är så anti-röd man kan bli.

Syftet med tråden var att visa att Sverige har vi extremt små skillnader mellan inkomst. Vi har andra friheter, ja man kan starta företag osv. Men Sverige är ett land där hårt arbete absolut inte lönar sig.
Sen är det så på många ställen i Europa, men inte i USA. I USA kan du göra karriär som ingenjör och tjäna grova pengar. Det kunde man inte i Sovjetunionen, och det kan man inte i Sverige. Man kan dock starta företag i Sverige, men SER DU MIN POÄNG ELLER?
Citera
2025-12-19, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Njaa, en skillnad är att Sovjetunionen hade massor av folk anställda som inte behövde vara anställda om man tar till arbetena. Dvs en enorm överanställning.

Du svävar ut ,det var inte det vi diskuterade.

Folk i Sverige säger att vi har "stora klyftor" mellan anställda.

Jag påvisar att vi faktiskt har mindre sådana "klyfor" än vad Sovjet hade.
Snälla håll dig till ämnet.
Citera
2025-12-19, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Lol. Vilken trovärdig källa.

Okej Sosse.

En städare i Sverige tjänar 30k/mån och en ingenjör kanske 45k/mån

D.v.s mindre skillnader än Sovjetunionen, ska vi fortfarande minska klyftorna i Sverige? Vilka klyftor är det ens?

Snarare små rispor
Citera
2025-12-20, 22:40
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Okej Sosse.

En städare i Sverige tjänar 30k/mån och en ingenjör kanske 45k/mån

D.v.s mindre skillnader än Sovjetunionen, ska vi fortfarande minska klyftorna i Sverige? Vilka klyftor är det ens?

Snarare små rispor

Nej. Städare 27K och Ingenjör 60K.
Citera
2025-12-23, 23:03
Medlem
Citat:
Nej. Städare 27K och Ingenjör 60K.

Snittlön för ingenjör i hela riket är inte 60 snälla..

Sedan missar du att lägga till OB / helg på städare.
Citera
Igår, 00:10
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Snittlön för ingenjör i hela riket är inte 60 snälla..

Sedan missar du att lägga till OB / helg på städare.

Du glömmer även övertid för ingenjörer. Så glappet blir större.
Citera
Igår, 12:17
Medlem
Citat:
Du glömmer även övertid för ingenjörer. Så glappet blir större.

Jag har jobbat som ingenjör i 7 år och övertiden kan jag räkna på 2 händer.

Du tänker väl på service ingenjörer eller fältingenjörer som fixar någon magnetröntgen på helger. Det är inget vanligt jobb.

Ingenjörer som jobbar helg?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in