Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-16, 18:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Öhöhöh

Har du sett hur tryggt El salvador blivit?
Citera
2025-12-16, 18:23
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Vill man ha rättssäkerhet för gängkriminella står man de facto på de gängkriminellas sida.

Snömos som står sig slätt gentemot hårda straff. kriminella kan de facto inte begå brott ute i samhället medan de sitter bakom lås och bom. Ännu bättre om vi börjar avrätta dem som i Singapore/Dubai.

System som är tusen ggr bättre än Sveriges, som de facto resulterat i massiv kriminalitet.

Det är vuxet att se världen som den är, att vara en struts som stoppar huvudet i sanden är barnsligt. Du är barnet.

Vad är ditt förslag förutom att assistera gängkriminella?

Barnslig retorik från barnslig debattör som stoppat sitt strutshuvud i sanden som ett barn för att slippa se världen som den är och slippa tänka på detsamma.
Det där är inget ”att se världen som den är”, det är tankemässigt fusk.

Rättssäkerhet är inte något man ”ger gängkriminella”, det är ett skydd mot staten. Om du inte förstår skillnaden har du redan diskvalificerat dig från att diskutera lagstiftning. Då pratar vi magkänsla, inte rättsstat.

”Hårda straff funkar för de sitter bakom lås och bom” är en banalitet på dagisnivå. Ja, människor begår färre brott när de sitter i fängelse. Vatten är vått. Frågan är vad som händer före och efter. Där har du noll analys.

Singapore/Dubai-argumentet avslöjar bara att du är beredd att offra fri- och rättigheter, rättsprövning och skydd mot godtycke så länge du slipper tänka längre än nästa rubrik. Det är inte vuxet. Det är auktoritär längtan i förenklad form.

Att kalla alla invändningar för ”gängkrameri” är inte att tänka ett steg längre – det är att inte kunna tänka alls. När resonemanget tar slut tar förolämpningarna vid.

Kort sagt:
Du vill inte ha lösningar.
Du vill ha hämnd paketerad som politik.

Och det är exakt därför sådana förslag gång på gång slutar i juridiska haverier.
Citera
2025-12-16, 18:38
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det där är inget ”att se världen som den är”, det är tankemässigt fusk.

Snömos.

Citat:
Rättssäkerhet är inte något man ”ger gängkriminella”, det är ett skydd mot staten. Om du inte förstår skillnaden har du redan diskvalificerat dig från att diskutera lagstiftning. Då pratar vi magkänsla, inte rättsstat.

Du skriver rakt ut att du står på de gängkriminellas sida mot staten.

Citat:
”Hårda straff funkar för de sitter bakom lås och bom” är en banalitet på dagisnivå. Ja, människor begår färre brott när de sitter i fängelse. Vatten är vått. Frågan är vad som händer före och efter. Där har du noll analys.

Du har fått min analys och det är att dina fritidsgårdar inte funkar.

Citat:
Singapore/Dubai-argumentet avslöjar bara att du är beredd att offra fri- och rättigheter, rättsprövning och skydd mot godtycke så länge du slipper tänka längre än nästa rubrik. Det är inte vuxet. Det är auktoritär längtan i förenklad form.

Kriminella ska ha noll fri och rättigheter, i synnerhet gängkriminella. Bara att avrätta dem på löpande band om du frågar mig, men jag nöjer mig med SDs förslag tills vidare.

Citat:
Att kalla alla invändningar för ”gängkrameri” är inte att tänka ett steg längre – det är att inte kunna tänka alls. När resonemanget tar slut tar förolämpningarna vid.

Fritidsgårdar är inte att "tänka ett steg längre".

Citat:
Kort sagt:
Du vill inte ha lösningar.
Du vill ha hämnd paketerad som politik.

Fritidsgårdar funkar som sagt inte.

Citat:
Och det är exakt därför sådana förslag gång på gång slutar i juridiska haverier.

Fritidsgårdar funkar som sagt inte.
Citera
2025-12-16, 18:39
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Fast just att någon blir statslös blir ju den enskildes problem! Men problemet är ju att vi godkänner att statslösa får härja fritt i samhället. Givetvis är det de med tilldelade medborgarskap och även i andra generation som ska kunna bli av med medborgarskapet och inte någon som är svensk på riktigt!

Så vart ska den statslösa ta vägen?
Citera
2025-12-16, 18:40
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren

Förslaget i TS innebär fängelse på livstid om jag förstått saken rätt.

Förslagsvis i inhyrt fängelse i Afrika någonstans.
Citera
2025-12-16, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vrmR44/sd-vill-utvisa-alla-gangkriminella-med-dubbla-medborgarskap

SD visar återigen att dom är ett regeringsparti och att dom kan reda ut kaoset som 7-klövern satt oss i.

Upp till 3000 adidas-riddare kan fråntas sina svenska medborgarskap, OCH sättas i livstids fängelse utan att det finns bevis för att dom begått grova brott.

Så som lagstiftningen ser ut idag så har kriminella gäng kunnat agera nästan fritt och planera sina dåd, ostört.

Jag vet att många vänsterblivna kommer gråta ut och hagla med det ena anklagelsen efter den andra men deras åtgärder med att bygga fler fritidsgårdar och öka insatserna i skolan har varit fruktlösa i 40 års tid. Nu kräver vi att det tas krafttag!

Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Grundlagen kan ändras, det tar visserligen 2 mandatperioder men någon gång måste vi börja..

Nu har du nog missförstått ett och annat. För det första så kanske man skall börja med att ha klart för sig lite realiteter vad gäller riksdagsarbetet: du kan nog ta och skrota den där föreställningen om att SD kommer leda regeringen. De kommer troligen inte ha stöd för det i riksdagen. Vad gäller ändra grundlagen så brukar det göras med ganska stor uppslutning bakom det och det finns det inte.

Sen vad gäller förslaget så är det inte frågan om att sätta i fängelse och utvisa, iaf inte i den artikeln jag läste. Jag har för mig att det stod "eller".

Sen är det ju så att de tänker göra det brottsligt att vara med i gängkriminalitet. Det går ju per definition inte slänga någon i fängelse med mindre än att man har gjort sig skyldigt till brott. Jag tror inte att de får med sig speciellt mycket i riksdagen om de sen tänker göra avkall på principen att brott skall styrkas av åklagaren för att det skall leda till fällande dom. Isht när man tänker sig påföljder som nuvarande RF inte medger så tror jag inte många partier är så taggade på att tumma på rättsprinciperna som lök på laxen.

Och, ja, det ingår i ett demokratiskt samhälle att man får kritisera förslag. Om det inte passar herrn så kan han kanske ta och flytta till nordkorea eller någon annan skurkstat där man håller "rent" i samhälls-"debatten".
Citera
2025-12-16, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Man kan väl bo "var som helst" utan att ha medborgarskap, många utan svenskt medborgarskap som bor i Sverige.
Citera
2025-12-16, 18:56
Medlem
Svenska politiker går från klarhet till klarhet.

Först totalt kaos, massimport, brinnande bilar, massvåldtäkter, sprängningar och bedrägerier. Idealism och känslor före fakta och logik. Masspsykos och ”inte rasist men”.

Sen försöker man bota symptomen med diktatur och rättsövergrepp
Citera
2025-12-16, 19:03
Medlem
Radikalexorcists avatar
De ska kunna bevisa att personen ingår i ett kriminellt gäng också och där tror jag det kan bli svårigheter. Dagens gäng är redan löst sammansatta så jag ser inga problem för gängen att anpassa sig i just den frågan.
Citera
2025-12-16, 19:05
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Min hypotes är att en samhällsutveckling som den svenska leder till att människor upptäcker vad man intuitivt bekraktar som centralt. I Sverige har vi tidigare levt i ett land med låg brottslighet, där vänsterjurister 1989 införde en unik lagstiftning, att fängelse skulle undvikas så långt som möjligt.

Som en följd av massinvandringen och den nya demografin har Sverige blivit ett helt annat land med minderåriga kontraktsmördare samt ymnigt med bombdåd och handgranatsattacker. Det behövs en helt annan brottsbalk.

Rekommenderar Bo Wennströms bok:

Om straff och fängelser - Om det avvikande svenska vägvalet på straffrättens område

Som sagt, somliga anser:

● Allmänheten får känna sig mer otrygg och blir beskjuten eller bombad ibland - det centrala är att inga gangsters spärras in i onödan.

andra anser

● Gangsters får bli inspärrade utan helt vattentäta bevis - det centrala är att allmänheten skyddas mot skottlossningar och bombdåd

Man upptäcker, snarare än resonerar sig fram till, vad man själv betraktar som CENTRALT.

Jo visst, men var exakt drar man gränser för när någon är en gangster?
Citera
2025-12-16, 19:06
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Förslaget i TS innebär fängelse på livstid om jag förstått saken rätt.

Förslagsvis i inhyrt fängelse i Afrika någonstans.
Ja, eller interneringsläger på Gotska Sandön...
Citera
2025-12-16, 19:07
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dildobagginz
Svenska politiker går från klarhet till klarhet.

Först totalt kaos, massimport, brinnande bilar, massvåldtäkter, sprängningar och bedrägerier. Idealism och känslor före fakta och logik. Masspsykos och ”inte rasist men”.

Sen försöker man bota symptomen med diktatur och rättsövergrepp
Diktatur? Ta inte i så du sk*ter på dig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in