Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-19, 21:20
Medlem
riktigamannen95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lextex001
Du menar de långa mejlet? Kanske detta? 15 Februari?
https://www.reddit.com/r/avicii/comments/1ppejjj/comment/nuv345o/?utm_source=share&utm_medium=web3x&utm_name=web3xc ss&utm_term=1&utm_content=share_button

Hittar inte de i gofile länken, kanske någon annan som gör de?

Tack för länken! Det verkar stämma även om det står 12/2 i länken och inte 15/2. (Mailet är från 2015.)

Vilken hjärtskärande läsning det här var. Jag har inte sett originalet som jag förstår är på svenska, men antar att detta är bilagan med ett ”emotional letter”.
Citera
2025-12-19, 21:22
Medlem
Arab blev kickad
Arab blev sur.
Arab accepterar inte en petning
Arab vill ha pengar.

Jag kände det redan när han blev sparkad för några år sedan att han kommer aldrig accepetera det.
jag hatar Ash
Citera
2025-12-19, 23:45
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Märklig lagindelning på denna tråd. Det är faktiskt fullt möjligt att Pournouri är ett fullständigt rövhål som pressade en uppenbart sjuk person på ett livsfarligt sätt samtidigt som den kanske viktigaste orsaken till Berglings självmord är det faktum att han var sjuk sedan han var tonåring, och att en annan viktig orsak är missbruk och en livsstil som fler personer i Berglings närhet än Pournouri valde att inte ingripa mot. Och därtill så delar naturligtvis Bergling själv skulden - omgivningen kan inte tvinga sig på en myndig person, och än mindre någon med så mycket makt och pengar som han fick genom sin karriär.

Citat:
Ursprungligen postat av Maxima95
Ett självmord ligger alltid på individen, sålänge ingen under hot eller liknande har tvingat dem till att göra det. Så givetvis är det inte Ash som ska beskyllas för hans död, iallafall inte rättsligt. Vad som däremot borde vara uppenbart för alla är att det var direkt både olämpligt och omoraliskt att försöka hålla pengamaskinen igång när killen mådde som han mådde, kontrakt eller inte kontrakt när folk befinner sig i en livshotande situation så är det alltid högsta prioritet att ta hand om och inte att pengarna ska in eller att diskutera eventuella kontraktsbrott.

Celine Dion hade också ett kontrakt att ha en stor världsturne för ett par år sedan men fick ställa in eftersom hon fick en allvarlig sjukdom, det gick tydligen att be om ursäkt till fansen och låta det rinna ut i sanden eftersom det blir svårt att åtala någon som har en legitim anledning till att bryta kontraktet. Om så en stämning för uteblivna intäkter och alla i hans team iallafall tillfälligt blev av med jobbet så fanns det nog resurser att ta hand om det också om man hade velat.

Hade Ash inte varit så sugen på pengarna och varit en riktig vän till Tim och varit lite tacksam till att det var pga hans talang som den här killen badade i dollarmiljonärsjuice så hade han lagt ner alla planer illa kvickt när han såg hur saker sköttes av honom och vart det var påväg och inte skrivit upp honom på ett enda skit till, det spårade ju ur länge och det var inte tal om ett par veckor om handbromsen skulle dragits i eller inte, men han var säkerligen bara fokuserad på att göra Avicii-fenomenet större och större för det var hans vision och vad han arbetade med från dag ett.

Ska han komma undan detta genom att stämma familjen som förlorade sin son? Nej. Ska han dömas moraliskt av fansen? Redan skett och med rätta. Om de fick leka barnvakt och allt annat han fört fram med någon som hörde hemma på en låst avdelning har inte med saken att göra. Det är bara ännu ett bevis på hur mycket han sket i Tim och det bara var någon han satt sina klor i för egen vinning. Att försöka skifta skulden från sig själv till hans föräldrar tyder väl också på hur skamlös man är.

Absolut. Men även makten och pengarna han satt på hade inte stoppat en behörig läkare från att låsa in honom när anhöriga hade rapporterat att han behövde hjälp av den och denna anledningen. Det är så det går till när någon inte kan ta hand om sig själv. Att chilla med sina polare i något arabland där han kan göra vafan han vill när han vill med sina pengar var väl det sämsta någon i hans situation skulle ägnat sig åt. Att vara så sjuk som han var om man ska använda det uttrycket och sen lasta på honom fans förväntningar och hans teams levebröd också kunde väl bara sluta på ett sätt. Lite droger för modet och motivationen så slapp han bördan mer, iallafall i sitt eget huvud.

Att araberna inte släppt vad han hade i blodet av "respekt för hans familj" talar väl sitt tydliga språk. Det suger givetvis för Ash att ha fått ta emot så mycket hat över att folk anser att det var han som mer eller mindre dödade Tim och lite sympati får man ha för killen, men efter besluten han tog så är det nog inte mycket man ska ha.
Må ha varit så att Ash var ett rövhål, men även Tim var ett rövhål eftersom det var han som lovade och lovade att premastrar skulle vara klara, låtar skulle vara klara, han missade deadline efter deadline med skivbolaget. Han får nog vara glad att de inte bara kastade ut honom.

Ash brydde sig nog väldigt mycket om Tim eftersom han skriver i brev till Klas att han har offrat både sin firma, sin fru och sina barn för att åka runt och se till att Tim kommer till det som blivit inbokat. Väldigt förnedrande för både Tim och Ash.

Om Tim skulle ha fått en diagnos undrar jag vad det skulle ha varit. Men tvångssyndrom för att han inte kunde släppa ifrån sig sina grejor, perfektionism kan jag också tänka mig. Kanske depression, autism och aspberger, förutom alkohol- och drogmissbruk. Dessutom hade han ju det där han skrev om på flashback när han var 17-18 år, vilket jag inte kommer ihåg vad det heter.
Men han var säkert en otroligt kul och fantastisk vän när man inte satte press på honom.
Citera
2025-12-19, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Må ha varit så att Ash var ett rövhål, men även Tim var ett rövhål eftersom det var han som lovade och lovade att premastrar skulle vara klara, låtar skulle vara klara, han missade deadline efter deadline med skivbolaget. Han får nog vara glad att de inte bara kastade ut honom.

Ash brydde sig nog väldigt mycket om Tim eftersom han skriver i brev till Klas att han har offrat både sin firma, sin fru och sina barn för att åka runt och se till att Tim kommer till det som blivit inbokat. Väldigt förnedrande för både Tim och Ash.

Om Tim skulle ha fått en diagnos undrar jag vad det skulle ha varit. Men tvångssyndrom för att han inte kunde släppa ifrån sig sina grejor, perfektionism kan jag också tänka mig. Kanske depression, autism och aspberger, förutom alkohol- och drogmissbruk. Dessutom hade han ju det där han skrev om på flashback när han var 17-18 år, vilket jag inte kommer ihåg vad det heter.
Men han var säkert en otroligt kul och fantastisk vän när man inte satte press på honom.

Nu är det väl lite väl långt att gå att påstå att Bergling var ett rövhål. Jag har i och för sig inte sett True Stories eller intresserat mig lika mycket som många fans har gjort, men det verkade som att han i första hand var mycket sjuk. Möjligen depression, missbruk och autism som du säger. Han har troligen inte åtagit sig deadlines som han sedan skitit i, utan snarare gjort det i god tro och sedan misslyckats när hans förhoppningar om att han ska bli bättre inte har infriats.
Citera
2025-12-20, 01:18
Medlem
Citat:
Nu är det väl lite väl långt att gå att påstå att Bergling var ett rövhål. Jag har i och för sig inte sett True Stories eller intresserat mig lika mycket som många fans har gjort, men det verkade som att han i första hand var mycket sjuk. Möjligen depression, missbruk och autism som du säger. Han har troligen inte åtagit sig deadlines som han sedan skitit i, utan snarare gjort det i god tro och sedan misslyckats när hans förhoppningar om att han ska bli bättre inte har infriats.

Jag föreslår att du läser på lite innan du uttalar dig, och åtminstone tittar på dokumentären. Finns leakade mail mellan Ash och Klas som ger en annan bild av Tim tyvärr. I mina ögon, efter att detta har uppdagats, har jag fått en annan bild av Tim och Avicii-bolagen. Ash kanske inte är så skyldig som många påstår. Klart att Klas måste ha fixat fram någon scape-goat. Rekommenderar dig för övrigt att läsa stämningsansökan hos sthlm TR.
Citera
2025-12-20, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenuineEra
Jag föreslår att du läser på lite innan du uttalar dig, och åtminstone tittar på dokumentären. Finns leakade mail mellan Ash och Klas som ger en annan bild av Tim tyvärr. I mina ögon, efter att detta har uppdagats, har jag fått en annan bild av Tim och Avicii-bolagen. Ash kanske inte är så skyldig som många påstår. Klart att Klas måste ha fixat fram någon scape-goat. Rekommenderar dig för övrigt att läsa stämningsansökan hos sthlm TR.

Det kommer jag inte att göra eftersom jag inte är nog intresserad. Har läst stämningsansökan och den verkar sund nog - dock då för att det finns en sekretessklausul som det verkar ganska uppenbart att Berglings bolag brutit mot.

Det betyder inte att Pournouri inte är ett rövhål, eller oskyldig: Han stämmer nämligen endast på sekretessklausulen. Hade filmen farit med osanning hade han kunnat stämma för förtal.
Citera
2025-12-20, 10:08
Medlem
Citat:
Det kommer jag inte att göra eftersom jag inte är nog intresserad. Har läst stämningsansökan och den verkar sund nog - dock då för att det finns en sekretessklausul som det verkar ganska uppenbart att Berglings bolag brutit mot.

Det betyder inte att Pournouri inte är ett rövhål, eller oskyldig: Han stämmer nämligen endast på sekretessklausulen. Hade filmen farit med osanning hade han kunnat stämma för förtal.

Jag tror förtalet kan bli tämligen svårt. Uppgiftsrekvisitet i Brb anspelar på att uppgiften som föranleder förtal skall vara relativt bestämd. Ett renodlat värdeomdöme är ute tilllräckligt för att kunna utgöra detta. Det handlar inte heller om någon uttalad uppgift från KB med familj om Arash, utan snarare en kollektiv uppfattning (opinion) som drivits framåt som resultat av den "felaktiga" bild som porträtterar Ash.

Det är betydligt mycket säkrare att stämma med grund i avtalsbrottet med hänsyn till klausulerna. Vid den här typen av tvister försöker domstolarna utgöra vad avtalsparterna hade för syfte när avtalet upprättades. Uppenbarligen fanns dessa klausuler med av en anledning för båda parterna. Det framgår inte vem som var drivande att upprätta detta avtal, men förmodligen var det Avicii & co med tanke på den substantiella förmögenheten och affärshemligheterna som är värda att skydda. Jag tror faktiskt att Ash kan ha framgång i sitt case, åtminstone till en förlikning.

Oavsett vad så har väldigt många människor skaffat sig en uppfattning om Ash och Tims relation på relativt begränsade, och förmodligen vinklade uppgifter. Jag tycker att folk bör vara något kritiska.
Citera
2025-12-20, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenuineEra
Jag tror förtalet kan bli tämligen svårt. Uppgiftsrekvisitet i Brb anspelar på att uppgiften som föranleder förtal skall vara relativt bestämd. Ett renodlat värdeomdöme är ute tilllräckligt för att kunna utgöra detta. Det handlar inte heller om någon uttalad uppgift från KB med familj om Arash, utan snarare en kollektiv uppfattning (opinion) som drivits framåt som resultat av den "felaktiga" bild som porträtterar Ash.

Det är betydligt mycket säkrare att stämma med grund i avtalsbrottet med hänsyn till klausulerna. Vid den här typen av tvister försöker domstolarna utgöra vad avtalsparterna hade för syfte när avtalet upprättades. Uppenbarligen fanns dessa klausuler med av en anledning för båda parterna. Det framgår inte vem som var drivande att upprätta detta avtal, men förmodligen var det Avicii & co med tanke på den substantiella förmögenheten och affärshemligheterna som är värda att skydda. Jag tror faktiskt att Ash kan ha framgång i sitt case, åtminstone till en förlikning.

Oavsett vad så har väldigt många människor skaffat sig en uppfattning om Ash och Tims relation på relativt begränsade, och förmodligen vinklade uppgifter. Jag tycker att folk bör vara något kritiska.

Jag tror du kan vara både kritisk men samtidigt acceptera att det inte är optimalt att driva på någon som verkar uppenbart sjuk. Som jag sade innan är det inte riktigt någon som ser särskilt bra ut i den här historien.
Citera
2025-12-20, 15:44
Medlem
riktigamannen95s avatar
Citat:

Han hade väl kunnat stämma för förtal oavsett sanningshalten i dokumentären? Det verkar ju, lm man lägger ihop ett och ett, som att tidslinjen i dokumentären och i vilken ordning beslut togs inte riktigt hänger ihop med hur verkligheten sett ut.

Uppfattar det som att AP struntar i vilken slags mål det här blir och är mer mån om att den faktiska berättelsen kommer ut.
Citera
2025-12-20, 16:13
Medlem
Tim var ju inlagd på sjukhus i Los Angeles ett tag innan självmordet. Det var väl pankreatit, en inflammation i bukspottkörteln? Symptomen vid kronisk pankreatit är långvarig smärta, viktminskning, diarré och risk för diabetes. Det var väl därför han var så mager på bilderna från Oman.
Senast redigerad av Nammnet 2025-12-20 kl. 16:17.
Citera
2025-12-20, 17:14
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxima95
Ett självmord ligger alltid på individen, sålänge ingen under hot eller liknande har tvingat dem till att göra det. Så givetvis är det inte Ash som ska beskyllas för hans död, iallafall inte rättsligt. Vad som däremot borde vara uppenbart för alla är att det var direkt både olämpligt och omoraliskt att försöka hålla pengamaskinen igång när killen mådde som han mådde, kontrakt eller inte kontrakt när folk befinner sig i en livshotande situation så är det alltid högsta prioritet att ta hand om och inte att pengarna ska in eller att diskutera eventuella kontraktsbrott.

Absolut. Men även makten och pengarna han satt på hade inte stoppat en behörig läkare från att låsa in honom när anhöriga hade rapporterat att han behövde hjälp av den och denna anledningen. Det är så det går till när någon inte kan ta hand om sig själv. Att chilla med sina polare i något arabland där han kan göra vafan han vill när han vill med sina pengar var väl det sämsta någon i hans situation skulle ägnat sig åt. Att vara så sjuk som han var om man ska använda det uttrycket och sen lasta på honom fans förväntningar och hans teams levebröd också kunde väl bara sluta på ett sätt. Lite droger för modet och motivationen så slapp han bördan mer, iallafall i sitt eget huvud.

Att araberna inte släppt vad han hade i blodet av "respekt för hans familj" talar väl sitt tydliga språk. Det suger givetvis för Ash att ha fått ta emot så mycket hat över att folk anser att det var han som mer eller mindre dödade Tim och lite sympati får man ha för killen, men efter besluten han tog så är det nog inte mycket man ska ha.
Tyvärr anses ju det här självmordet inte ligga på Tim, det märks tydligt exempelvis i den här tråden att alla anser att det är Ashs fel att Tim tog livet av sig.

För övrigt hade ingen låst in Tim pga hans mående. När inte ens vuxna anorektiker som väger 30 kg blir tvångsintagna trots att de kan dö vilken sekund som helst och uppenbart inte klarar att ta hand om sig, så skulle ingen låsa in en så pass frisk individ som Tim. Man måste vilja göra jobbet själv, DÅ kan man få hjälp.
Citat:
Jag tycker inte att nån av dem var ett rövhål, de gjorde nog så gott de kunde båda två; Tim med sin ångest, perfektionism och drogmissbruk, och Ash för att hålla Tims karriär levande.
Citera
2025-12-20, 17:26
Medlem
riktigamannen95s avatar
Tråden på Reddit har utvecklats till något riktigt intressant:

• Någon i teamet larmar om att läkaren som var ansvarig för TBs rehab dricker och röker med honom i DJ-båset på spelning, ingen action togs.

• Detta verkar vara större än bara riktat mot familjen, PS som signade TB på Universal sitter nu i styrelsen för stiftelsen och har köpt rättigheterna till TBs musik. Verkar finnas något här då han själv var en av de som satte mycket press på TB och uttryckte sig nedsättande om honom.

• KB försökte stoppa AP och At Night att gå ut med informationen om att TB slutar turnera, han vill prata med TB om de finansiella konsekvenserna innan beskedet går ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in