Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-20, 12:56
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedclub
Du borde skrivit att det är RÅ KALLPRESSAD linolja du syftar på!!! Så inte någon börjar måla bildelar med kokt varmpressad linolja som man målar utemöblerna med.

Biltema har väl den rätta va
Citera
2025-12-20, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedclub
Du borde skrivit att det är RÅ KALLPRESSAD linolja du syftar på!!! Så inte någon börjar måla bildelar med kokt varmpressad linolja som man målar utemöblerna med.
Du har helt rätt, slarvigt skrivet av mig som använt Biltemas RÅ KALLPRESSAD linolja.
Citera
2025-12-20, 21:35
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -SaLZa-
Hej!

Skall beställa en ny framskärm: https://www.autodoc.se/blic/7476997

Antar att den har ett litet rostskydd för transport etc. men detta behöver kompletteras med t.ex. en rostskyddsprimer? Antar att det optimala är att man skall ha roskskyddsprimer + basfärg + klarlack men just nu handlar det bara om att jag inte vill att delen jag sätter på skall rosta - duger min approach?

1. Avfetta delen med trasa / mikrofiberduk
2. Spraya på rostskyddsprimer https://www.biltema.se/bilvard/billackfarger/rostskyddsfarger/rostskyddsprimer-400-ml-2000046958
3. Montera och delen är skyddad från rost?

När jag monterar ny framskärm eller liknande på någon gammal bil så brukar jag spruta hela skärmen överallt på både insida och utsida med ett par lager med Hagmans CA 2k Epoxiprimer.

https://www.mekonomen.se/hagmans-stalplast-grundprimer-ca-hagmans-10174728

MYCKET effektivt som grund innan lackering... Men det kräver ju å andra sidan att man har tillgång till färgspruta och kompressor.

Biltemas rostskydd och liknande på sprayburk tycker jag är skräp.
Citera
2025-12-20, 22:35
Medlem
Linolja är bäst på redan rostig plåt, extremt värdelöst och onödigt på fin/ny plåt. Färg för rostskydd eller body om det är under bilen.

Rå varmpressad linolja, finns på biltema är bäst, kryper in rejält bra. Lång torkid(ett par veckor)
Råkallpressad kommer på en god andra plats, gärna blanda ut med tex thinner för bättre inträgning. lång torkid(ett par veckor)
Kokt linolja sämst men härdar ganska snabbt, kan utökas med sickativ (torkmedel) för snabb torktid på runt ett dygn, vanlig kokt ligger på flera dygn är bra som skydd mot de andra mer inträngande typerna.
Citera
2025-12-22, 03:58
Medlem
Biltema säljer bara kokt med sickativ, rå blir alltmer sällsynt
Och är det verkligen så stor skillnad?

Oavsett ska den väl spädas något med lösningsmedel?
Hört många som tycker linolja/färg är besvärligt sen får man höra att de glömt späda ut den!! Som att glömma härdaren till epoxy rofl
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Du har helt rätt, slarvigt skrivet av mig som använt Biltemas RÅ KALLPRESSAD linolja.

Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Linolja är bäst på redan rostig plåt, extremt värdelöst och onödigt på fin/ny plåt. Färg för rostskydd eller body om det är under bilen.

Rå varmpressad linolja, finns på biltema är bäst, kryper in rejält bra. Lång torkid(ett par veckor)
Råkallpressad kommer på en god andra plats, gärna blanda ut med tex thinner för bättre inträgning. lång torkid(ett par veckor)
Kokt linolja sämst men härdar ganska snabbt, kan utökas med sickativ (torkmedel) för snabb torktid på runt ett dygn, vanlig kokt ligger på flera dygn är bra som skydd mot de andra mer inträngande typerna.
Senast redigerad av hitler-gg 2025-12-22 kl. 04:01.
Citera
2025-12-22, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
Biltema säljer bara kokt med sickativ, rå blir alltmer sällsynt
Och är det verkligen så stor skillnad?

Oavsett ska den väl spädas något med lösningsmedel?
Hört många som tycker linolja/färg är besvärligt sen får man höra att de glömt späda ut den!! Som att glömma härdaren till epoxy rofl
uppvärmd mycket vattenlik för maximal inträgning.
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/rostskyddsmedel/rostskyddsmedel-linoljebaserat-500-ml-2000021462

Har inte hittat någon med sickativ i handeln förutom: https://www.byggfabriken.se/farg-ytbehandling/ytbehandling/rengoring-underhall/kokt-linolja-byggfabriken-p410-121+bfab_size-5~liter

Men det är löjligt lite så att köpa till är ett måste och jag har letat ordentligt, hittar dessutom bara kobolt baserat torkmedel men i mitt fall får det duga.
Torktiden avslöjar om det finns torkmedel med i bilen eller inte med bra mängd torkmedel får du från 3-4 dagar till 10-12 timmar.
Citera
2025-12-22, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ok ja läste bättre , ja har den bara nån vaxhinna o kan tvättas plåtren så på me zink o 2k färg.

På insidan osynligt kan man lägga zink o ml-olja

All bil lack i dag verkar vara 1+1 system.
Dvs kulör + klarlack.

Dom gamla 2 K färgerna verkar inte säljas längre ?
Citera
2025-12-22, 16:07
Medlem
Ska kanske tillägga till mitt inlägg på förra sidan vad beträffar NYA plårdelar och RÅ KALLPRESSAD linolja.

Rost på plår/ståldelar rent allmänt tar man bort med FOSFORSYRA! Ren koncentrerad forsforsyra 80% finns att köpa i välutrustade butiker. Vissa butiker kräver tillstånd för att man ska få köpa koncentrerad fosforsyra men många återförsäljare skiter i det.
Den rosttiga delen läggs i ca 20% fosforsyra och 80% vatten, Se bara till att använda ögon- och munskydd. För händerna är det ingen större fara med gummihandskar är en fördel. Låt den rostiga plåtdelen bada i forforsyra ett dygn eller två. Fosforsyra FUNGERAR! Attackerar inte plåten/stålet över huvud taget utan reagerar BARA med rost. Bl a finns det nästan alltid fosforsyra i alla "rost bort" preparat fast till löjligt högt "literpris".
Senast redigerad av weedclub 2025-12-22 kl. 16:10.
Citera
Igår, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
All bil lack i dag verkar vara 1+1 system.
Dvs kulör + klarlack.

Dom gamla 2 K färgerna verkar inte säljas längre ?

Eftersom det är en ny plåtdel så är den troligen gjord av förzinkad plåt, fosfaterad (för att få lacken att fästa i zinken) och grundlackad.

Lämnar man in den och får den lackerad så kör ju lackeringsfirmorma med vattenbaserade färger numera, och det brukar vara en enkomponents lack i bilens kulör och sedan en tvåkomponents klarlack. Ev. så kanske dem lägger en egen primer innan grundkulören. Total tjocklek brukar vara runt 100–180 µm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in