Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-16, 13:15
Medlem
Hej!

Skall beställa en ny framskärm: https://www.autodoc.se/blic/7476997

Antar att den har ett litet rostskydd för transport etc. men detta behöver kompletteras med t.ex. en rostskyddsprimer? Antar att det optimala är att man skall ha roskskyddsprimer + basfärg + klarlack men just nu handlar det bara om att jag inte vill att delen jag sätter på skall rosta - duger min approach?

1. Avfetta delen med trasa / mikrofiberduk
2. Spraya på rostskyddsprimer https://www.biltema.se/bilvard/billackfarger/rostskyddsfarger/rostskyddsprimer-400-ml-2000046958
3. Montera och delen är skyddad från rost?
Citera
2025-12-16, 13:20
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -SaLZa-
Hej!

Antar att den har ett litet rostskydd för transport etc. men detta behöver kompletteras med t.ex. en rostskyddsprimer? Antar att det optimala är att man skall ha roskskyddsprimer + basfärg + klarlack men just nu handlar det bara om att jag inte vill att delen jag sätter på skall rosta - duger min approach?

2. Spraya på rostskyddsprimer https://www.biltema.se/bilvard/billackfarger/rostskyddsfarger/rostskyddsprimer-400-ml-2000046958
Nej, rostskyddsprimern har sin uppgift att fylla men måste i sin tur skyddas av ett tätt färglager för att skydda mer än tillfälligt. Vatten, smuts, salt och även solen kommer bryta ner dess funktion
Citera
2025-12-16, 14:39
Medlem
53....so whats avatar
Beror väl på hur du vill att skärmen skall hålla i framtiden.

Är det en bil som du vill behålla mer än 5-10 år får du nog lägga på lite mer än primer, ja.
Citera
2025-12-16, 15:43
Medlem
På insidan bör du lägga på ett lager "Body" eller linolja.
Det senare utan tvekan bäst ur rostskyddssynpunkt, men ur hanteringssynpunkt väldigt besvärligt att handha, samt har lång torktid.
Ett tredje alternativ är gammaldags "underredsmassa".
Citera
2025-12-16, 16:21
Medlem
Rostskyddsprimern ska läggas på ren plåt för att fylla sin funktion ( reagera kemiskt med plåten), inte ovanpå skärmens redan existerande "skyddsfärg" som du kallar den.
Isåfall, om du inte slipat skärmen plåtren är det väl bara en ren grundfärg
(primer) och sedan topcoat som du behöver målapå?

Jag menar rostskyddsprimern tappar sin rostskyddande effekt om den läggs ovanpå ett annat färglager, då skulle det istället räcka med en vanlig grundfärg.

Likadant på undersidan av skärmen.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-12-16 kl. 16:48.
Citera
2025-12-16, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Det senare utan tvekan bäst ur rostskyddssynpunkt, men ur hanteringssynpunkt väldigt besvärligt att handha, samt har lång torktid.
Alla moderna bilar har väl innerskärmar i plast nuförtiden ändå.
Aldrig sett någon modern bil med innerskärmar monterade som har undrredsmassa mot stenskott applicerat där under.
Citera
2025-12-16, 16:45
Medlem
Knivur-273s avatar
Avfettning, sandblästring och målning med 2-k Polyutrethan, antingen med pensel eller sprutpistol.

Den finishen har aldrig förfelat mig. Sitter som berget, biter sig fast hårt och är mycket isolerande mot vatten. Det tål de vanligaste lösningsmedel utan upplösning alls, till och med nitrometan, som av vissa anses vara de lackupplösandes "Boogey-Man".

Stenhårt efter härdning i en vecka eller två.

Nu kan man lägga på en någon annan lack efter en lätt slipning om man vill.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-12-16 kl. 17:14.
Citera
2025-12-16, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -SaLZa-
Hej!

Spraya först med zink så rostar det inte inom överskådlig framtid
Citera
2025-12-16, 20:19
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenHergard
Spraya först med zink så rostar det inte inom överskådlig framtid

Det måste ju läggas på ren plåt för effekten
Citera
2025-12-16, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det måste ju läggas på ren plåt för effekten

Skrev han inte att det var en ny del i TS?
Citera
2025-12-16, 20:40
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenHergard

Skrev han inte att det var en ny del i TS?

Ok ja läste bättre , ja har den bara nån vaxhinna o kan tvättas plåtren så på me zink o 2k färg.

På insidan osynligt kan man lägga zink o ml-olja
Citera
2025-12-20, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Du borde skrivit att det är RÅ KALLPRESSAD linolja du syftar på!!! Så inte någon börjar måla bildelar med kokt varmpressad linolja som man målar utemöblerna med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in