2025-12-15, 16:59
Medlem
Hej!

Har blivit djupt inne i mitt bruk av xanax, igen…
Käkar säkert 10-12 mg dagen. Känner knappast igen ruset längre… det är som att det bara gör mig ”normal”. Vet inte hur mycket alprozalam de faktiskt innehåller men mängden jag intar är utomjordisk oavsett hur ”äkta” de är.

Ska lägga till att jag är i tidiga 20 åren och har varit on/off xanor/ksalol i flera år. Har kört cold turkey varje gång men nu vettekatten om det går med tanke på mängden jag har tagit.

Är detta något någon har erfarenhet gällande? Otroligt tacksam för hjälp/råd.

Mvh.
Citera
2025-12-15, 17:37
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuffert1442
Hej!

Har blivit djupt inne i mitt bruk av xanax, igen…
Käkar säkert 10-12 mg dagen. Känner knappast igen ruset längre… det är som att det bara gör mig ”normal”. Vet inte hur mycket alprozalam de faktiskt innehåller men mängden jag intar är utomjordisk oavsett hur ”äkta” de är.

Ska lägga till att jag är i tidiga 20 åren och har varit on/off xanor/ksalol i flera år. Har kört cold turkey varje gång men nu vettekatten om det går med tanke på mängden jag har tagit.

Är detta något någon har erfarenhet gällande? Otroligt tacksam för hjälp/råd.

Mvh.

Antingen gör du det nästan ingen klarar: Trappa ner tills du kan gå CT utan att lida allt för mycket
Eller kontakta vården, nu vet jag inte hur länge du ätit men det låter som du ätit ett bra tag.

För varje CT du har ju värre är den, den blir också värre ju äldre du blir.
Att gå CT på så höga doser kan resultera i döden.
Citera
2025-12-15, 17:44
Medlem
Har trapped ned tidigare gånger då jag hamnat i denna situationen och det har gått ok.
med tanke på doserna så funderar jag på att gå till läkare och prova att få valium.
Jag bor i Norge så recept är lättare att få utskrivet här.

Tror inte att CT är en smart lösning denna gång, för höga doser.

Har käkat dem i ca 1 månads tid
Citera
2025-12-15, 18:05
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Har trapped ned tidigare gånger då jag hamnat i denna situationen och det har gått ok.
med tanke på doserna så funderar jag på att gå till läkare och prova att få valium.

Det är ett alternativ om du väljer att trapp ner ensam, klarar du det till 100% så kör.
Men känner du att du verkligen MÅSTE ha benzo för att fungera eller är det "flummet" du är ute efter?

Jag skulle faktiskt överväga att lägga in mig, jag skulle gissa att Norge är betydligt bättre än Sverige när det gäller beroendevård.
Håller tummarna för att det ska gå bra för dig!
Citera
2025-12-15, 18:18
Medlem
Citat:

Du lär inte få Valium, varken i Norge eller Sverige. Det används inte i samband med avtrappning.

Du kommer få Stesolid + något till natten, polykliniskt. Eller så kommer dom rekommendera inläggning.
Citera
2025-12-15, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Det är ett alternativ om du väljer att trapp ner ensam, klarar du det till 100% så kör.
Men känner du att du verkligen MÅSTE ha benzo för att fungera eller är det "flummet" du är ute efter?

Jag skulle faktiskt överväga att lägga in mig, jag skulle gissa att Norge är betydligt bättre än Sverige när det gäller beroendevård.
Håller tummarna för att det ska gå bra för dig!

Har ett uppehåll från jobb i januari så ska prova att gå CT då, får se hur det går… heheh.
Tack för svar!
Citera
2025-12-15, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du lär inte få Valium, varken i Norge eller Sverige. Det används inte i samband med avtrappning.

Du kommer få Stesolid + något till natten, polykliniskt. Eller så kommer dom rekommendera inläggning.

Hmm. Trodde att Norge tog lättare på nedtrappning av div. Substanser. Ska prova att gå tid så får vi se hur det går. Enda alternativet annars är nedstrappning. Vägrar att lägga in mig .
Citera
2025-12-15, 18:47
Medlem
Varför ska du lägga ner? Kom och tänka på att det var dyrt, annars tycker jag att du borde stå ut
Citera
2025-12-15, 19:24
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Citat:
Hmm. Trodde att Norge tog lättare på nedtrappning av div. Substanser. Ska prova att gå tid så får vi se hur det går. Enda alternativet annars är nedstrappning. Vägrar att lägga in mig .

Valium och Stesolid är samma sak.... Olika varumärkesnamn på Diazepam. Det är vad som rekommenderas att användas vid nedtrappning.

Och ja TS borde försöka få tag på Diazepam och få ett nedtrappningsschema via läkare. Och jag vet vilket helvete benso är och lider med TS. Hur länge har du ätit det?
Citera
2025-12-15, 19:27
Medlem
Hax.Pains avatar
Geografisk flykt, känslomässig flykt....

Har du nånsin funderat på att stanna upp och ta reda på vad du är?

Är du inte trött på att fly? Saknar du inte dig själv?
Citera
2025-12-15, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Valium och Stesolid är samma sak.... Olika varumärkesnamn på Diazepam. Det är vad som rekommenderas att användas vid nedtrappning.

Och ja TS borde försöka få tag på Diazepam och få ett nedtrappningsschema via läkare. Och jag vet vilket helvete benso är och lider med TS. Hur länge har du ätit det?

Har varit on/off i ett par år men har aldrig nåt en punkt som känns okontrollerbar förens nu. Van vid att gå CT eller trappa ned med alpra. Anledning till att jag skriver är att mängderna jag tagit de sista 1-2 månaderna är sjuka. Jag ligger på 10 mig xanax och känner mig ”normal”.
Citera
2025-12-15, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain

Har varit on/off i ett par år men har aldrig nåt en punkt som känns okontrollerbar förens nu. Van vid att gå CT eller trappa ned med alpra. Anledning till att jag skriver är att mängderna jag tagit de sista 1-2 månaderna är sjuka. Jag ligger på 10 mig xanax och känner mig ”normal”.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in