2025-12-14, 21:39
Medlem
Jag har hittat en bil ute i naturen. Det är 50-tals bil. Saknar registreringsskyltar men finns säkert något ramnummer eller liknande. Kan jag på något sätt få den i min ägo, legalt?
Citera
2025-12-14, 22:07
Medlem
Ring polisen, jag hittade en cykel som jag rapporterade. Minns ej hur lång tid det tog innan den blev min kanske 6 månader. Om någon vill ha den måste de ha bevis såklart, en bil kanske är enklare att bevisa än cykeln jag hittade.
Som sagt ring polisen de vet.

EDIT: Har du ramnumret vilket du borde kunna hitta så kan du hitta eventuell ägare.
Citera
2025-12-14, 22:09
Medlem
franges avatar
Risken är nog stor att den trillat ur registret om den är så gammal och saknar skyltar. Då är det en hel del krångel som gäller;
Citat:
För att få in en bil som fallit ur registret måste du först genomgå en ursprungskontroll hos Transportstyrelsen och sedan en registreringsbesiktning, vilket kräver bevis på bilens identitet och tidigare historia (t.ex. ett gammalt registreringsbevis eller intyg från utlandet), och om bilen är gammal kan du behöva forska i arkiven för dokumentation. Processen innebär att bevisa att bilen är svensk, att den inte är skrotad (om den avregistrerats), samt att den uppfyller dagens krav och kan försäkras.

Steg för att få bilen registrerad
Ursprungskontroll: Skicka en ansökan om ursprungskontroll till Transportstyrelsen, ofta tillsammans med ett äldre registreringsbevis eller intyg från t.ex. ett utländskt register.
Identifiering: Bevisa att fordonets chassinummer stämmer överens med dokumentationen.
Besiktning: När ursprungskontrollen är godkänd får du ett beslut och kan boka tid för registreringsbesiktning (eller enskilt godkännande) hos Bilprovningen.
Försäkring: Skaffa en trafikförsäkring för bilen.

Om bilen är gammal (före 1972)
Du kan behöva beställa utdrag ur gamla fordonsregister från Riksarkivet för att få fram nödvändiga handlingar.

Kontakt och hjälp
Transportstyrelsen: Ring deras kundtjänst (0771-14 15 16) för specifika frågor om fordons- och ägaruppgifter, eller för att få hjälp med själva processen.
Bilprovningen: Kontakta dem för att boka tid för besiktning när du fått godkänt från Transportstyrelsen.
Och detta efter att du faktiskt blivit ägare till den. Dvs att den genomgått ett ägarbyte...
Citera
2025-12-14, 22:39
Medlem
Kolla med markägaren först. Hen kanske vet vems bilen är/var?
Citera
2025-12-15, 10:28
Medlem
zoombos avatar
TS berättar inte om han hade tänkt försöka få den i trafik igen eller om han bara vill "ta hand om den" t ex för att ta reservdelar. Jag kan tänka mig att den klassificeras som skrot och då är det väl främst markägaren som är legitim ägare och den man ska vända sig till? Han blir nog bara glad om han slipper fortsätta bära ansvaret till den.
Citera
2025-12-15, 14:21
Medlem
Vore intressant med uppgift om fabrikat, modell och uppskattad årgång - eller varför inte en bild?
Citera
2025-12-17, 08:30
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Vore intressant med uppgift om fabrikat, modell och uppskattad årgång - eller varför inte en bild?

Hade jag hittat en Edsel ute i naturen sådär, så hade jag nog gjort en visit där mitt i natten med lämplig polsk medhjälpare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in