Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-14, 22:49
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Har aldrig varit på ett julbord där kaffe inte ingår. Låter märkligt. Jag skulle bli besviken och aldrig gå tillbaka. Inte för att det skulle vara så svårt ekonomiskt att betala för en kaffe. Utan det skulle ta ner känslan till besvikelse. Det vill man inte uppleva vid ett sånt tillfälle.

De som gör så är korkade. Lägg in kaffet i julbordet för fan.

Jag och en annan kollega snackade just om detta när vi körde hem. Resturangen skjuter nog sig själva i foten pga denna dumma snålhet. För att brygga några stora termosar är inte svårt eller kostar särskilt mycket.

Kaffet medför ju just det där lilla extra, även om det bör vara en självklarhet kan tyckas. Nog en del som dissar stället nästa gång det drar ihop sig till julbord faktiskt. Vi är många som gärna avnjuter kaffe till efterrätten.

Edit: Ska tilläggas att vi inte köpte kaffet av ren princip. Bryggde en kopp när man kom hem istället.
Senast redigerad av Hussefar 2025-12-14 kl. 22:52.
Citera
2025-12-14, 22:51
Citat:
Ursprungligen postat av AH88
Av allt man kan snåla in på vid ett julbord så känns ju kaffe som det sista restaurangen borde välja.
Snålt som helvete enligt mig.
Inte första och troligen inte sista fåntratten som hävdar att tilltaget är snålt.

Om en vinstdrivande verksamhet säljer en vara som normalt ingår i en deal är det inte snålt. Det är girigt möjligen. Och korkat för den lilla mellanskillnaden kaffet kostar kan man baka in i summan.
Citera
2025-12-14, 23:00
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Jag och en annan kollega snackade just om detta när vi körde hem. Resturangen skjuter nog sig själva i foten pga denna dumma snålhet. För att brygga några stora termosar är inte svårt eller kostar särskilt mycket.

Kaffet medför ju just det där lilla extra, även om det bör vara en självklarhet kan tyckas. Nog en del som dissar stället nästa gång det drar ihop sig till julbord faktiskt. Vi är många som gärna avnjuter kaffe till efterrätten.

Edit: Ska tilläggas att vi inte köpte kaffet av ren princip. Bryggde en kopp när man kom hem istället.

Ja det blir mer av princip man låter bli att köpa kaffet. Jag tänker att eftersom det är kutym att kaffe ingår på restauranger så blir det bara negativt när de inte gör det. De förlorar bara själva på det i längden tror jag.
Citera
2025-12-14, 23:05
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Dom flesta av dom lokala ställena som serverar julbord har en, eller flera av nåt i stil med Airpot termosarna (dom där stora, rostfria, pumptermosarna) eller nån av dom uppvärmda sakerna med tappkran på runt 5-10 liter beroende på hur många bord (och oftast en för te-vatten med).
Citera
2025-12-14, 23:05
Medlem
Imnshos avatar
Kaffe är väl för fan viktigare än glögg och julmust? Ett måste efter chokladpuddingen.
Citera
2025-12-14, 23:09
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Var på julbord med jobbet. Helt okej mat. Inget över det vanliga men inte heller dåligt. Servicen var bra. De var snabbt framme och plockade använda tallrikar och fyllde på med maten.

Dock hittade jag inte kaffet när det var dags för julgröten och den andra fikan. En kollega sa till mig att det inte är säkert att det ingår vilket jag först trodde var ett skämt. Jag frågade personalen som då sa att det får man köpa extra om man vill ha. Mycket märkligt. Detta har aldrig hänt mig innan.

Så min fråga till Flashback är följande: Har du varit med om något liknande? Borde inte kaffe ingå i ett julbord?
Jag är inte förvånad. Det är lättförtjänta pengar då företaget går in och sponsrar om något saknas.
Kan ju gälla bullar, kakor och godis också vad jag känner till.
Citera
2025-12-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Inte första och troligen inte sista fåntratten som hävdar att tilltaget är snålt.

Om en vinstdrivande verksamhet säljer en vara som normalt ingår i en deal är det inte snålt. Det är girigt möjligen. Och korkat för den lilla mellanskillnaden kaffet kostar kan man baka in i summan.
Ja oj, det var ju helt olikt det jag skrev. Skönt att du redde ut detta.
Citera
2025-12-14, 23:15
Jag är numera väldigt högt upp i organisationen så jag har inte ens tid med julbord. Men nog borde kaffe ingå.
Citera
2025-12-14, 23:17
Medlem
Sereenas avatar
Halva grejen med julbord är ju just att allt (iaf utom alkohol) ingår i priset.
Citera
2025-12-14, 23:19
Medlem
Dumdrygs avatar
Det var snålt. På en vanlig lunchrestaurang brukar ju kaffe ingå.
Citera
2025-12-14, 23:21
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Halva grejen med julbord är ju just att allt (iaf utom alkohol) ingår i priset.

Precis. Det är ju som en hotellfrukost där man kan hämta i omgångar och då ska det väl stå en kaffetermos där också.
Citera
2025-12-14, 23:37
Medlem
Frågor om hur mycket kaffe ska koka och om någon vill dricka någon annan typ av kaffe spelar roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in