Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-15, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du har ingen aning om läget i Gaza, du har lyssnat på Hamaspropaganda. Du har aldrig varit där och du kommer inte göra det heller eftersom du inte bryr dig ett skit om palestinierna. Israel är de enda som bryr sig om palestinierna, de är de enda som riskerat sina liv för att rädda palestinier. Inga svenskar har åkt till Gaza för att vaccinera palestinska ungar under pågående krig.
Aha, de döda i Gaza har dött med covid, och Isreal har bara försökt att vaccinera dem?
Citera
2025-12-15, 13:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Aha, de döda i Gaza har dött med covid, och Isreal har bara försökt att vaccinera dem?

Två tredjedelar av alla barn var pojkar 13-17 år. Hamas rekryterar från 13 år. Det berättade inte SVT för dig eller hur?
Citera
2025-12-15, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Kan antisemitism minska om fler judar öppet protesterar mot Israels krig och handlingar som görs i deras namn?

I debatten om Israel–Palestina ser vi ofta att kritik mot Israels politik ibland beskrivs som hat riktat mot judar i allmänhet, och att antisemitiska incidenter har ökat i samband med konflikterna. Det finns också exempel på judar (väldigt liten minoritet synes det som) som öppet kritiserar både kriget och Israels regering.

Skulle antisemitismen bli mindre om fler judar höll en tydlig, kritisk röst mot de politiska handlingar som nu associeras med dem globalt? Eller spelar sådana protester ingen roll för hatet mot judar som folkgrupp?

Önskar gärna en diskussion om skillnaden mellan kritik av politiska handlingar och antisemitism som hat mot judar som grupp.

Nej! Det har skett ett dussintals stora kända attacker av muslimer i västvärlden sedan 2000-talet.
Går vi sedan ner på sådant som gruppvåldtäkter, vanliga våldtäkter, folk som blivit knivade utan någon egentligen vettig anledning, så är det en sådan mängd i västvärlden, så det är helt oöverblickbar.
Detta är en kultur som förespråkar våld och dominansbeteende.
Hade de visat sig svagare, så hade de garanterat bara fått ännu mer.
Egentligen skulle inte en enda muslim släppts in i väst utan att de fått genomgå ett lögndetektortest om bl a de har mördat någon, har slagit någon, rånat, knivat någon osv. alltså allt sådant som man kan koppla till hur man är och förväntas vara i en demokrati.
Senast redigerad av Kammadaj 2025-12-15 kl. 14:02.
Citera
2025-12-15, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Nej! Det har skett ett dussintals stora kända attacker av muslimer i västvärlden sedan 2000-talet.
Går vi sedan ner på sådant som gruppvåldtäkter, vanliga våldtäkter, folk som blivit knivade utan någon egentligen vettig anledning, så är det en sådan mängd i västvärlden, så det är helt oöverblickbar.
Detta är en kultur som förespråkar våld och dominansbeteende.
Hade de visat sig svagare, så hade de garanterat bara fått ännu mer.
Egentligen skulle inte en enda muslim släppts in i väst utan att de fått genomgå ett lögndetektortest om bl a de har mördat någon, har slagit någon osv. alltså allt sådant som man kan koppla till hur man är och förväntas vara i en demokrati.
Fast inget av det där hände väl innan man startade det misslyckade projektet Israel, med alla krig som följde?
Citera
2025-12-15, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och hur jämför det sig med alla attacker västländer har genomfört mot muslimska länder under samma tid?

Värsta terrorattacken i Norden var i alla fall Breivik som garanterat inte var muslim.

Whataboutism! vänsterns favorit retorik.
Har du någon källa eller kan du förklara mer? Jag kan inte komma ihåg att jag hört om någon svensk eller för den delen fransman, tysk eller vad det nu kan vara som sprängt sig i luften nere i något muslimskt land för att ta med sig lite muslimer till den andra sidan.

Breivik utförde sitt dåd pga han var missnöjd med den höga muslimska invandringen och gav sig på dem som han tyckte var skyldiga, så utan massinvandringen, så hade egentligen det heller aldrig hänt.
Citera
2025-12-15, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Rätten att inte uttrycka sin åsikt offentligt är en rätt som ingen kan ta ifrån någon. Den gäller för judar också.

Många judar verkar tiga och ligga lågt nu. Jag tolkar det inte så mycket som rädsla för att bli utsatt för antisemitism utan som en djupt känd olust för sionismen i allmänhet och för Netanyahu i synnerhet. E
Vi tolkar det olika, jag tolkar det som ett tyst medgivande och "nod" till regimen.. Framför allt eftersom man definitivt inte är tyst om "hatet" man anser växer mot judar som grupp efter Israels slakt på civila.
Citera
2025-12-15, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det finns relativt gott om judar som är kritiska till Israel, de har också synts på demonstrationer etc. Svaret från Palestinamobben har ändå varit att klumpa ihop dem i begreppet "judar".
Jag har inte hört eller sett något som indikerar att judarna som går med i protesterna mot Israel "klumpas ihop" med mördar-patrasket. Jag tror helt enkelt inte på den beskrivning, men överbevisa mig gärna om att jag har fel. Därav trådstarten.
Citera
2025-12-15, 20:40
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Jag har inte hört eller sett något som indikerar att judarna som går med i protesterna mot Israel "klumpas ihop" med mördar-patrasket. Jag tror helt enkelt inte på den beskrivning, men överbevisa mig gärna om att jag har fel. Därav trådstarten.
Jag kanske uttryckte mig otydligt. En jude som protesterar mot Israel är fortfarande en jude för en Palestinier. Har judiska vänner som är vänster som gått i skolan med palestinier (alla födda i Sverige). Palestinierna har alltid varit antisemiter, även när judar håller med dem om vad som sker är fel.

Det är inte så märkligt egentligen. Jag kan förstå att alla muslimer inte är terrorister, men Islam är och förblir roten till ondskan i världen idag. Så känner Palestinierna för judar, det är inte märkligt egentligen.
Citera
2025-12-15, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag kanske uttryckte mig otydligt. En jude som protesterar mot Israel är fortfarande en jude för en Palestinier. Har judiska vänner som är vänster som gått i skolan med palestinier (alla födda i Sverige). Palestinierna har alltid varit antisemiter, även när judar håller med dem om vad som sker är fel.

Det är inte så märkligt egentligen. Jag kan förstå att alla muslimer inte är terrorister, men Islam är och förblir roten till ondskan i världen idag. Så känner Palestinierna för judar, det är inte märkligt egentligen.
Det är otäckt enkelt att dra alla över en kam. En snabb titt på Flashback räcker för att se hur både muslimer, ryssar och andra grupper ständigt klumpas ihop och demoniseras som om de vore en enda homogen massa.

Hönan-eller-ägget-frågan är heller inte trivial: blir folk kritiska till islam för att de ser vissa muslimer bete sig illa, eller tolkar de det de ser genom redan existerande islamfientliga glasögon? Samma mekanik gäller judar: uppstår antisemitism ur faktiska övergrepp som begås av en stat som kallar sig judisk, eller ligger fördomarna där först och letar efter "bekräftelse" i varje nyhet?

Problemet i ditt resonemang är att du inte ifrågasätter själva principen om kollektiv skuld, du flyttar den bara. Du beskriver träffsäkert hur en jude som protesterar mot Israel ändå förblir "jude" i antisemitens ögon, men i nästa andetag gör du själv exakt samma sak när du utser islam till "roten till ondskan i världen idag". Det är samma essensialistiska tänkande, bara med ny etikett på måltavlan.

Jag tror varken på kollektiv skuld eller på kollektivt trauma som politiskt frikort. Varken judar, muslimer, ryssar eller någon annan grupp ska hållas ansvariga i klump för vad vissa individer, rörelser eller stater gör i deras namn. Och lika lite som det är rimligt att bestraffa en slumpmässig jude för Israels brott, är det rimligt att behandla Förintelsen som en permanent sköld mot kritik av en stats nuvarande övergrepp. När historiskt lidande förvandlas till ett retoriskt vapen för att avleda all saklig granskning av vad som händer här och nu, då har man passerat en gräns. I alla fall i min bok.
Citera
2025-12-16, 00:24
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Problemet i ditt resonemang är att du inte ifrågasätter själva principen om kollektiv skuld, du flyttar den bara. Du beskriver träffsäkert hur en jude som protesterar mot Israel ändå förblir "jude" i antisemitens ögon, men i nästa andetag gör du själv exakt samma sak när du utser islam till "roten till ondskan i världen idag". Det är samma essensialistiska tänkande, bara med ny etikett på måltavlan.
För det första tror jag att kollektiv skuld grupper emellan är ett mänskligt fenomen. För det andra, genom att erkänna detta, blir det lättare att förstå andra, även fast man inte sympatiserar med dem.

Du, däremot, ställer dig över det mänskliga som idealist. Man faller hårt från höga höjder
Citera
2025-12-17, 23:34
Medlem
senhackarens avatar
Det kommer dom aldrig att göra. Dom önskar att hela Mellanöstern blir ett enda storisrael.
Citera
2025-12-18, 00:05
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Naturligtvis inte. Väst skickar bombplan. Hört talas om invasionerna av Afghanistan och Irak och alla andra länder där nere som främst USA bombat?
Glömt bort ryssarnas invasion av Afghanistan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in