2026-01-04, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Underskatta aldrig inkompetens, oavsett vad Venezuela hade i form av system så måste dessa bemannas och förband utbildas på dessa. Vidare måste förbanden vara utgrupperade och i beredskap.
Att ha system i förråd hjälper inte.
Jupp, medhålles. Men det är ju problem för Venezuela och svårt att planera och operera kring för den som attackerar. En plan att flyga in ett dussin helikoptrar kan inte rimligtvis lita på eller förutsätta "äh, de är inkompetenta" eller "äh, systemen är i förråd", utan detta är något man vill veta säkert. Och jag har inga problem med att USA visste detta säkert, frågan är hur. Inte genom flera dagars aktiv SEAD iaf, utan mer troligt mutor, kartläggning och överenskommelser tänker jag.
Citera
2026-01-04, 21:27
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Jovisst, det där köper jag. Men som sagt, såg vi någon SEAD? Det var några explosioner, två som antas ha med LV att göra (eventuellt container i en hamn som kan ha innehållit LV och en flyg(?)bas där något som verkade vara LV gick i luften). Det är väl tekniskt sett SEAD, men jag undrar om inte en "överenskommelse" och symboliska attacker bättre förklarar vad vi såg eftersom inte ens CIA kan veta om det finns informella småsystem (och även gubbar med gevär är ju åtminstone inte helt ofarliga för lågflygande helikopter) som MANPADS. RBS 70 låter ju också som något som man antingen måste ha järnkoll på, en överenskommelse för/betalat mutor för, för att de inte ska komma till användning då systemen torde vara snorenkla att flytta på, gömma, etc.

Det var säkert lite fulspel inblandat också, men visst attackerade USA militära installationer, minst två förstörda Buk-system vad jag såg.

Sedan får vi inte glömma att kvalitén på Venezuelas militär säkert är tveksam, Maduro hade inhyrda Kubaner bland annat. Generellt sett verkar militär i Sydamerika hålla tveksam kvalité, se på Falklandskriget t.e.x.
Citera
2026-01-04, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Enda förklaringen är ju att de militärer som hade sådana, helt enkelt inte ville avfyra dem mot de amerikanska helikoptrarna.

Antingen för att de inte ville att de själva skulle bli måltavlor,
eller för att de var köpta (mutade) av jänkarna,
eller för att de helt enkelt inte ville hindra att diktatorn skulle "försvinna".

Så är givetvis min slutsats också. Finns inte en chans att denna operation skulle lyckas annars.
Citera
2026-01-05, 09:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Jupp, medhålles. Men det är ju problem för Venezuela och svårt att planera och operera kring för den som attackerar. En plan att flyga in ett dussin helikoptrar kan inte rimligtvis lita på eller förutsätta "äh, de är inkompetenta" eller "äh, systemen är i förråd", utan detta är något man vill veta säkert. Och jag har inga problem med att USA visste detta säkert, frågan är hur. Inte genom flera dagars aktiv SEAD iaf, utan mer troligt mutor, kartläggning och överenskommelser tänker jag.
Givetvis inte, USA slog ut det man behövde slå ut för att öppna en säker korridor för att flyga in med specialförband.
Jag vänder mig mer emot att bara för att Venezuela köpt utrustning för miljardbelopp så har de full effekt av det.
Gissningsvis har mängder av högre officerare rensats ut av kommunisterna och ersatts av mindre kompetenta men lojala. De duger utmärkt till att stoppa demonstrationer och hålla mindre beväpnade grupper i schack, men att stoppa världens enda supermakt? Knappast.
Lite som Sverige 2008 , vi hade en hop med uniformerad personal, enstaka lägre förband men i övrigt bara planer i pärmar och en hemsida, förutom minsta möjliga i förråden. Myndigheten existerade men hade ingen förmåga att skydda Sverige mot något liknande.
Citera
2026-01-05, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryG
Så är givetvis min slutsats också. Finns inte en chans att denna operation skulle lyckas annars.

Enligt denna snubbe så träffades en helikopter men kunde fortsätta mot sit mål.
https://www.youtube.com/watch?v=HrGc_LQ_CUU
Citera
2026-01-05, 23:51
Medlem
HRTs avatar
Maduros närmaste livvakter var kubaner och 32 dödades uppgav Kuba.
Man säger att Kuba kommer inte klara sig eftersom USA kräver att Venezuela upphör med handeln till Kuba. Det är Kubas vikigaste handelspartner ca 50 000 fat olja skickas till Kuba dagligen från Venezuela.
Trump intervjuades i flygplanet AF1..och sa Kuba kommer falla pga detta.
Citera
2026-01-07, 14:59
Medlem
En inte alltför oviktig jämförelse är vad USA:s förmåga i Venezuela säger komparativt sett Rysslands totala misslyckande i Ukraina. Tänk om Ryssland hade spanat på Ukrainas ledning i månader i förväg, köpt agenter inne i den ukrainska staten och sedan vid "rätt" tillfälle gjort ett överfall och fört iväg Zelenskyj.

Flera ryska militärbloggare ojar över just att Ryssland inte klarar av basala saker som logistik, planering, underrättelse och att göra storskaliga anfall. Vidare tar de upp frågan om vilket värde Rysslands "partners" lär se i en uppgörelse med Moskva då Putins "löften" har noll och intet värde.

De ryska vapensystemen är lättbesegrade och störda om man har rätt teknologi, Ryssland är fast i en konflikt som kräver alla deras resurser varvid de inte kan stödja vare sig Syrien, Libyen eller Iran. Syrien har fallit, Iran kanske är på väg att falla medan den libyska militärledaren i östra delen fortfarande har makten, enda problemet är att han är äldre än Putin och snart på väg att dö av ålderdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in