Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2025-12-14, 18:36
Medlem
Igelforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Hej!

Jag fick ett samtal från Tre förra veckan angående att flytta över mitt gamla nummer till dem. Problemet är att telefonförsäljaren inte ville acceptera mitt nej, trots att jag tydligt sa att jag inte var intresserad.

Det känns väldigt påträngande, och dessutom rör det sig om en liten summa pengar, så det är inte värt all den stress som detta skapar. Sedan fick jag skriva på avtalet, och då visade det sig att de redan kände till mitt namn och min bostadsadress, vilket känns både oroande och obehagligt.

Har någon annan varit med om liknande med Tre? Länken som skickades till mig.

https://salesys.se/tack-4/
Telefonnummer som ringde till mig

https://www.180.se/nummer/0102702006
Jag brukar roa mig med att slå av min mikrofon, och sedan studera hur lång tid det tar innan de lägger på.
Citera
2025-12-14, 19:44
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Hej!

Jag fick ett samtal från Tre förra veckan angående att flytta över mitt gamla nummer till dem. Problemet är att telefonförsäljaren inte ville acceptera mitt nej, trots att jag tydligt sa att jag inte var intresserad.

Det känns väldigt påträngande, och dessutom rör det sig om en liten summa pengar, så det är inte värt all den stress som detta skapar. Sedan fick jag skriva på avtalet, och då visade det sig att de redan kände till mitt namn och min bostadsadress, vilket känns både oroande och obehagligt.

Har någon annan varit med om liknande med Tre? Länken som skickades till mig.

https://salesys.se/tack-4/
Telefonnummer som ringde till mig

https://www.180.se/nummer/0102702006
Förstår inte vad du menar.
Vadå acceptera nej?
Fortsätter någon att prata efter mitt nej så lägger jag på, direkt. Vad är du för sillmjölke?
Citera
2025-12-14, 20:01
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag svarar aldrig på okända nummer.
Jag skickar ett SMS och frågar vad det gäller.
Får man inget svar eller att det är säljare som jag inte vill prata med så blockar jag numret.

Men det kan vara något viktigt som man vill svara på och då missar man det inte.
Jag beställde saker på en webshop och de ringde upp och ville fråga en sak och de skickade svar på mitt SMS så jag ringde tillbaka.

På så sätt slipper man även bedragare.
Vården ringer ofta från okänt nummer så det är många som inte kan sortera bort alla sådana nummer direkt.
Citera
2025-12-14, 22:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Vården ringer ofta från okänt nummer så det är många som inte kan sortera bort alla sådana nummer direkt.
Nej de är värre.
Galet att de har så. Det borde vara nummer man kan se vem det är.
När AI börjar bli telefonförsäljare kommer det bli ett helvete. Nu får man kanske 1 eller 2 samtal i veckan. Med AI kan man få 1-2 samtal i timman eller mer.
Citera
2025-12-15, 00:51
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

Det är väl snarare så att om alla slutar svara så måste de göra något åt det. Det är ju inte direkt så att någon tvingar dem att dölja var de ringer från, utan det är ett aktivt val som de har gjort.
Citera
2025-12-15, 01:08
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det är väl snarare så att om alla slutar svara så måste de göra något åt det. Det är ju inte direkt så att någon tvingar dem att dölja var de ringer från, utan det är ett aktivt val som de har gjort.
De gör något åt det. De skickar ett brev istället. Ibland är det inte lika bra som ett telefonsamtal. Men det är den som inte svarar som får ta den smällen.
Citera
2025-12-15, 01:37
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brajia
Bara lägga på.
Det är typ det sämsta du kan göra. Du hamnar bara i en ring senare kö så och så upprepas det.

Bättre att säga nej tack , lägga på och blockera numret.
Citera
2025-12-15, 02:14
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
De gör något åt det. De skickar ett brev istället. Ibland är det inte lika bra som ett telefonsamtal. Men det är den som inte svarar som får ta den smällen.

Det är ju rätt dålig service ändå. Nummerpresentation har funnits i Sverige i 30 år, så man borde kunna begära att den som anser sig ha en viktig funktion i samhället visar var man ringer från. Ringer de från min vårdcentral eller tandläkaren så syns numret. Jag vet inte hur det är från sjukhus i regionen, men jag gissar att de även har förmåga att skicka meddelande på 1177 om det är något.

Hursomhelst så är det en bra metod att inte svara på okända nummer om man vill slippa telefonförsäljare. Om det i förlängningen innebär att vissa vårdinrättningar får svårt att nå sina patienter så är det vårdinrättningarna det är fel på, inte den som väljer bort samtal från dolt nummer.

Telefonförsäljare har väl dock mer och mer gått över till att visa nummer de också, ofta med ett lokalt riktnummer som är nära där man bor. Det är ett problem som inte är helt enkelt att lösa, det där med att slippa telefonförsäljare, men man kan ju alltid lägga på i stället för att göra som TS och prata med dem.
Senast redigerad av Trixton 2025-12-15 kl. 02:18.
Citera
2025-12-15, 11:57
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det är ju rätt dålig service ändå. Nummerpresentation har funnits i Sverige i 30 år, så man borde kunna begära att den som anser sig ha en viktig funktion i samhället visar var man ringer från. Ringer de från min vårdcentral eller tandläkaren så syns numret. Jag vet inte hur det är från sjukhus i regionen, men jag gissar att de även har förmåga att skicka meddelande på 1177 om det är något.

Hursomhelst så är det en bra metod att inte svara på okända nummer om man vill slippa telefonförsäljare. Om det i förlängningen innebär att vissa vårdinrättningar får svårt att nå sina patienter så är det vårdinrättningarna det är fel på, inte den som väljer bort samtal från dolt nummer.

Telefonförsäljare har väl dock mer och mer gått över till att visa nummer de också, ofta med ett lokalt riktnummer som är nära där man bor. Det är ett problem som inte är helt enkelt att lösa, det där med att slippa telefonförsäljare, men man kan ju alltid lägga på i stället för att göra som TS och prata med dem.
Problemet är att inom vården finns tusentals telefoner med olika nummer men när patienterna ringer ska de till vissa specifika nummer. Det är inte säkert att det nummer vården ringer ifrån vid ett visst tillfälle är ett nummer det är lämpligt att patienten ringer tillbaka på.
Citera
2025-12-15, 12:00
Medlem
Svempass avatar
Jag säger alltid att jag är låst hos någon annan i 2 år då brukar personen ge upp ganska snabbt.

Ångerrätt har du väl? Har du fått kontraktet på mail eller sms?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in