Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-14, 13:43
Medlem
Sunimods avatar
Jag svarar aldrig på okända nummer.
Jag skickar ett SMS och frågar vad det gäller.
Får man inget svar eller att det är säljare som jag inte vill prata med så blockar jag numret.

Men det kan vara något viktigt som man vill svara på och då missar man det inte.
Jag beställde saker på en webshop och de ringde upp och ville fråga en sak och de skickade svar på mitt SMS så jag ringde tillbaka.

På så sätt slipper man även bedragare.
Citera
2025-12-14, 15:06
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Hej!

Jag fick ett samtal från Tre förra veckan angående att flytta över mitt gamla nummer till dem. Problemet är att telefonförsäljaren inte ville acceptera mitt nej, trots att jag tydligt sa att jag inte var intresserad.

Det känns väldigt påträngande, och dessutom rör det sig om en liten summa pengar, så det är inte värt all den stress som detta skapar. Sedan fick jag skriva på avtalet, och då visade det sig att de redan kände till mitt namn och min bostadsadress, vilket känns både oroande och obehagligt.

Har någon annan varit med om liknande med Tre? Länken som skickades till mig.

https://salesys.se/tack-4/
Telefonnummer som ringde till mig

https://www.180.se/nummer/0102702006
Bättre att du köper det telefonförsäljare säljer.
Köp alltid vad dom säljer.

Det är mycket bättre än att dom skulle tycka att du är dum.
Citera
2025-12-14, 15:24
Medlem
HBTKuks avatar
Så du sa först nej, men skrev i nästa ögonblick på ett avtal med företaget?

Du inser att du är en drömkund för säljare? Säljaren har bara, uppenbarligen, gjort ett bra jobb. Du blev lurad på rekordtid att köpa något du inte ville ha.
Citera
2025-12-14, 15:58
Medlem
Citat:
Jag önskar att jag la på luren och kommer att göra det nästa gång.

Har du registrerat numret hos NIX-telefon? Då ska du slippa telefonförsäljare, i a f som de som ringer på uppdrag av seriösa bolag, såvida du inte redan är kund hos dem förstås.
Citera
2025-12-14, 16:15
Medlem
bl-gr-ns avatar
Går inte detta under brottet Ofredande... Vilket har fängelse på straffskalan.
För att det ska vara ofredande, ska den ofredade klart och tydligt tala om att man inte vill ha något med den ofredande att göra.

I detta fall lägga på tala tydligt om att man inte vill att personen/organisationen ringer igen, hota med ofredande lagen och avsluta samtalet/lägga på luren.

Skulle samma person/organisation ringa upp igen... Så är det ofredande.
Därefter är det en lång väg att lagföras telefonbolaget... Tyvärr.
Citera
2025-12-14, 16:54
Medlem
Citat:
Bra.
Svara dessutom aldrig på okända nummer.
Citera
2025-12-14, 17:30
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Har du registrerat numret hos NIX-telefon? Då ska du slippa telefonförsäljare, i a f som de som ringer på uppdrag av seriösa bolag, såvida du inte redan är kund hos dem förstås.
Vi har GDPR i Sverige, du är inte skyldig att registrera dig hos samma koncern som står för majoriteten av all illegal telefonförsäljning för att slippa bli uppringd. Vi lever inte i nåt jävla U-land som Amerika där man måste ha abonnemang hos Aura å en massa andra för $50/mån bara för att slippa får sina personuppgifter sålda till spammare.

Själva handlingen att sälja informationen är ett brott mot GDPR, och det är precis så dessa säljare agerar. Bara att hänvisa till GDPR så får säljaren kalla fötter och tar bort dig från listan, sen blir du aldrig uppringd igen.
Citera
2025-12-14, 17:32
Medlem
MyJustices avatar
Det var väl dumt att skriva på ett köp av en produkt du inte ville ha -varför gjorde du det för
Ett nej är ett giltigt svar , så säg nej
Citera
2025-12-14, 17:34
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Vi har GDPR i Sverige, du är inte skyldig att registrera dig hos samma koncern som står för majoriteten av all illegal telefonförsäljning för att slippa bli uppringd. Vi lever inte i nåt jävla U-land som Amerika där man måste ha abonnemang hos Aura å en massa andra för $50/mån bara för att slippa får sina personuppgifter sålda till spammare.

Själva handlingen att sälja informationen är ett brott mot GDPR, och det är precis så dessa säljare agerar. Bara att hänvisa till GDPR så får säljaren kalla fötter och tar bort dig från listan, sen blir du aldrig uppringd igen.
Koster 50 sek i Sverige att slippa ha sina kontakt uppgifter ute
helt onödig kosnad
med tanke på att företag tillhandehåller uppgifter som de inte ska a rätt att ha utan att få tillstånd
En omvänd värld
Citera
2025-12-14, 17:36
Medlem
MyJustices avatar
Ett bra sätt att få tyst på en telanasare
är att säga jag har kontantkort det koster 149 sek i månaden
Sen hör man den besvikna rösten
jaha jaa ok - samtal över
Citera
2025-12-14, 17:37
Medlem
Torsuss avatar
Ett idiotsäkert sätt att bli av med dom är att säga att du måste rådgöra med din goda man

Då försvinner dom fortare än du hinner säga adjö
Citera
2025-12-14, 17:45
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:

Du har ångerrätt i 14 dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in