2025-12-14, 07:56
Medlem
Börsen står på all time high och utsikterna der knappast bra ut. Krig är i sikte och det påverkar kapitalflöden.

Jag ärver snart 1,3 miljoner och är varken trygg med att köpa fonder eller låsa in dem på ett fondkonto som sen blir låst i händelse av krig.

Vad fan ska man köpa? Hur klarar sig fonder i krig? Kommer staten beslagta dem eftersom de gör vad de vill?
2025-12-14, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vattenhyacinten
Börsen står på all time high och utsikterna der knappast bra ut. Krig är i sikte och det påverkar kapitalflöden.

Jag ärver snart 1,3 miljoner och är varken trygg med att köpa fonder eller låsa in dem på ett fondkonto som sen blir låst i händelse av krig.

Vad fan ska man köpa? Hur klarar sig fonder i krig? Kommer staten beslagta dem eftersom de gör vad de vill?

Eftersom du så föredömligt på ett uttömmande sätt redogör för dina ekonomiska förutsättningar så kan jag slå fast att det är tveklöst att du skall sätta dina pengar i Robur Blandfond

Om Sverige hamnar i krig så antar jag att du har annat att oroa dig för än hur dina fonder utvecklar sig tänker jag. Bortsett från börsutvecklingen så tänker jag att dina besparingar är hyffsat säkra även i krig, ja med tanke på förutsättningarna dvs. Men du kan ju alltid sprida dina risker genom att placera utom räckhåll från enskilda stater (sprida är nyckelordet här eftersom du ju då placerar pengarna inom räckhåll från någon annan stat dvs).
2025-12-14, 08:50
Medlem
AlfaQhards avatar
Köp guld för pengarna och titta till priset vart 10de år.
2025-12-14, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Eftersom du så föredömligt på ett uttömmande sätt redogör för dina ekonomiska förutsättningar så kan jag slå fast att det är tveklöst att du skall sätta dina pengar i Robur Blandfond

Om Sverige hamnar i krig så antar jag att du har annat att oroa dig för än hur dina fonder utvecklar sig tänker jag. Bortsett från börsutvecklingen så tänker jag att dina besparingar är hyffsat säkra även i krig, ja med tanke på förutsättningarna dvs. Men du kan ju alltid sprida dina risker genom att placera utom räckhåll från enskilda stater (sprida är nyckelordet här eftersom du ju då placerar pengarna inom räckhåll från någon annan stat dvs).
Vanlig lön, inga skulder och 1,3 miljoner på kontot inom kort. Vad mer behöver du veta?
2025-12-14, 09:28
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Du har rätt. Ta ut allt i cash och lägg under madrassen. Om 30 år har värdet på pengarna minskat till hälften på grund av inflation.
2025-12-14, 09:34
Medlem
dwgs avatar
Citat:

Om det blir krig så hoppas jag att du försvarar landet, sen när det är över är du glad att du stod upp och är vid liv
Då kan du investera dessa
Eller så ligger du i graven

Men innan kriget är här så ska dessa läggas i vapenindustrin
2025-12-14, 09:42
Medlem
Köp inte fonder. Köp Investor, Industrivärlden, Lundberg och Kinnevik. Kort sagt köp de stora investmentbolagen. När du köper fonder betalar du för en avgift för meningslös kapitalförvaltning. Köp istället de stora säkra bolagen direkt på börsen så slipper du betala
2025-12-14, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloktanke
Köp inte fonder. Köp Investor, Industrivärlden, Lundberg och Kinnevik. Kort sagt köp de stora investmentbolagen. När du köper fonder betalar du för en avgift för meningslös kapitalförvaltning. Köp istället de stora säkra bolagen direkt på börsen så slipper du betala

Bra råd, bortsett från Kinnevik.

Stämmer också att aktierna i investmentbolagen inte har inbyggda förvaltningsavgifter, likt fonder. Men nog betalar du Wallenbergarnas och alla andra involverades arvoden likväl som ägare till Investoraktien, det syns bara inte på samma sätt som en direkt fondavgift.
2025-12-14, 11:08
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Du kanske ska fundera på att investera i goda minnen. Och utbildning i något du tycker om.

Gör något roligt för pengarna nu när världen är fri och öppen för utforskning.
2025-12-14, 11:19
Medlem
Anktalares avatar
Citat:

Tips 1. Fråga inte på Flashback hur du ska investera.

Tips 2. Nu när du ändå har gjort det, titta på defensiva aktier https://investorunner.com/sv/defensiva-aktier/
2025-12-14, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloktanke
Wallenbergarna rattar inte Investor utan ersättning så där tänker du fel.
2025-12-14, 11:53
Medlem
Om du inte gör något alls har du redan förlorat bara så att du är insatt i det.
Sen finns det en direkt koppling mellan risk och avkastning, fundera på det sen kan du investera pengarna utifrån vad du är bekväm med.

Jag hade köpt 50% investmentbolag och resten i utdelnings ETFer.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in