2025-12-13, 18:41
Medlem
BAB7s avatar
Nu startar Volkswagen egen batteritillverkning i europa.

Två batterifabriker inom VAG startar upp nu i dagarna, och serietillverkningen ska rulla på om några månader.

Det handlar om batterifabriken Giga Salzgitter i Tyskland.
Samt batteri-management-system fabriken i Martorell, Spanien.

De första elbilarna med de egenproducerade batterierna blir nya VW POLO, VW ID Cross, Cupra Raval och Skoda Epiq, som alla kommer ut på marknaden under 2026.
Dessa byggs på den nya MEB+ plattformen med Cell-to-pack batteriteknik.

Volkswagen investerar totalt över 200 Miljarder kronor i egen batteritillverkning under de kommande 5 åren. En mångmiljardsatsning som ska lyfta både Volkswagen och europa i riktningen mot en grön och utsläppsfri mobilitet.

Diskutera:
Är det starten för en Gamechanger?
Är det ett stort steg i rätt riktning för europa inför framtiden och den gröna tekniken?

Länkar
https://www.golem.de/news/volkswagen-powerco-kurz-vor-start-der-batteriezellen-produktion-2512-202806.html
https://ecomento.de/2025/12/12/seat-und-cupra-eroeffnen-batteriesystem-montagewerk-in-martorell/
Citera
2025-12-13, 19:03
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nu startar Volkswagen egen batteritillverkning i europa.

Två batterifabriker inom VAG startar upp nu i dagarna, och serietillverkningen ska rulla på om några månader.

Det handlar om batterifabriken Giga Salzgitter i Tyskland.
Samt batteri-management-system fabriken i Martorell, Spanien.

De första elbilarna med de egenproducerade batterierna blir nya VW POLO, VW ID Cross, Cupra Raval och Skoda Epiq, som alla kommer ut på marknaden under 2026.
Dessa byggs på den nya MEB+ plattformen med Cell-to-pack batteriteknik.

Volkswagen investerar totalt över 200 Miljarder kronor i egen batteritillverkning under de kommande 5 åren. En mångmiljardsatsning som ska lyfta både Volkswagen och europa i riktningen mot en grön och utsläppsfri mobilitet.

Diskutera:
Är det starten för en Gamechanger?
Är det ett stort steg i rätt riktning för europa inför framtiden och den gröna tekniken?

Länkar
https://www.golem.de/news/volkswagen-powerco-kurz-vor-start-der-batteriezellen-produktion-2512-202806.html
https://ecomento.de/2025/12/12/seat-und-cupra-eroeffnen-batteriesystem-montagewerk-in-martorell/

Låter lovande. En tidigare motorfabrik skriver golem. Salzgitter ligger i Saxen ser jag.

Spiegel.de skrev häromdagen att befolkningen i Saxen minskat till under 4 miljoner, alltså motsvarande Svealand eller Götaland. Kanske det vänder nu.
Citera
2025-12-13, 19:05
Medlem
Grin-Days avatar
Nej inte starten för en game changer.
Nej.
Citera
2025-12-13, 19:13
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
Låter lovande. En tidigare motorfabrik skriver golem. Salzgitter ligger i Saxen ser jag.

Spiegel.de skrev häromdagen att befolkningen i Saxen minskat till under 4 miljoner, alltså motsvarande Svealand eller Götaland. Kanske det vänder nu.
Nja alltså, Salzgitter ligger i Niedersachsen, 8 miljoner invånare.
Citera
2025-12-13, 19:16
Medlem
kyrkstockens avatar
Det är en fördel att själv producera. Men kan man ens konkurrera prismässigt med tex kina. Är det tull på bilbatterier?

Sedan undrar jag om det är lfp elle nickel-cobolt? Jag skulle inte köpa en begagnad med nickel cobolt. MEn det är jag.

Jag hoppas i alla fall på id2 nu när fransmännen inte blev vad vi hoppats.
Citera
2025-12-13, 19:47
Medlem
53....so whats avatar
Hmmm.

Varför satsade man då stort i Northvolt?

"... med Volkswagen som största enskilda investerare"... och lät det gå åt helvete?

Nåt slags rävspel?
Citera
2025-12-13, 20:35
Medlem
Exakt, Europa har ju redan startat batteritillverkning. Är denna tråden från 2020?
Citera
2025-12-13, 20:51
Medlem
Så man börjar alltså inte producera batterier nu?
Man börjar hugga ner skog o gräva ett hål i marken...det är allt?
Om fem år är alltså planen att det skall börja komma ut batterier?
Citera
2025-12-13, 21:29
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Hmmm.

Varför satsade man då stort i Northvolt?

"... med Volkswagen som största enskilda investerare"... och lät det gå åt helvete?

Nåt slags rävspel?
Northvolt var ingen biltillverkare och bara ett luftslott.
Ingen plan, ingen kompetens, inga pengar, bara högt flygande planer baserat på rena fantasier.

Volkswagens egna Batterifabriker med den tyska Salzgitter batterifabriken och battery management system fabriken i Spanien blir nu helt integrerade i den egna koncernen och kan anpassa produktion och teknik anpassade till specifika elbilsmodeller, tex de nu nya elbilarna med MEB+ plattformen, Polo etc, med Cell to Pack Battery design.

Och 200 Miljarder kronor är en enorm summa pengar, det vill såklart Volkswagen hålla inom den egna koncernen, och inte chansa på en extern osäker aktör som tex Northvolt var.
Citera
2025-12-13, 21:32
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Så man börjar alltså inte producera batterier nu?
Man börjar hugga ner skog o gräva ett hål i marken...det är allt?
Om fem år är alltså planen att det skall börja komma ut batterier?

Batteritillverkningen startar inom 14 dagar..
Det är fördel att läsa trådstarten innan man postar en massa goja..
Citera
2025-12-13, 22:10
Medlem
Abscess1122s avatar
Detta gör väl redan fransmännen visst? Har för mig att Renault använder franskbyggda batterier. Osäker om BMW gör samma men även Volvo äger ju batterifabriker här i Sverige. Så jag förstår inte vad som gör detta så unikt i europeiska mått.
Citera
2025-12-13, 22:24
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Detta gör väl redan fransmännen visst? Har för mig att Renault använder franskbyggda batterier. Osäker om BMW gör samma men även Volvo äger ju batterifabriker här i Sverige. Så jag förstår inte vad som gör detta så unikt i europeiska mått.
Nej, gör dom inte..
- du får nog ta reda på mer på den punkten.. Så förstår du vad som menas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in