2025-12-13, 14:29
Medlem
Hej,

Har en släkting som kör buss i kollektivtrafik. Nu i dagarna fick en av chaufförerna böter för att blinkersen inte fungerade. Jag sa då att det är rätt, det är busschauffören som är juridiskt ansvarig för att fordonet är trafiksäkert. Får som svar då att på deras bolag har man som policy att inte låta chaufförerna göra säkerhetskontroll, eftersom det görs av städpersonalen på natten. Busschaufförerna antar då att arbetsgivaren ska betala eventuella böter.

Detta låter ju helt uppåt väggarna. Först och främst har inte ens städpersonal D-körkort. De får köra bussarna på inhägnat område, men de har ju ingen kunskap kring säkerhetskontroll av bussar. Dessutom är det ju busschauffören som är juridiskt ansvarig om det sker en olycka och blir åtalad för vårdslöshet i trafik alternativt vållande till död om t.ex ett däck har dåligt med däcktryck eller bromssystem läcker luft.

Arbetstiderna är så pressade att Busschaufförerna har ingen tid att göra en 20 minuters kontroll av bussen som de ska köra hela dagen. Hur kan man acceptera detta inom branschen?
Citera
2025-12-13, 14:40
Medlem
kalkryggars avatar
Sannolikt så har "städpersonalen" utbildats i att göra säkerhetskontrollen. Så de kan den förmodligen.

Men däremot så är det som sagt den som framför fordonet som har ansvaret för att det ska vara ok.

Din släkting borde absolut inte köra en buss som hen inte har kontrollerat. Det är normalt sunt förnuft. Om företaget krånglar med detta så får släktningen vända sig till facket. Om facket inte omedelbart stoppar körningar där föraren inte fått göra en kontroll så får din släkting gå högre upp i facket och ifrågasätta idioten som jobbar fackligt på avdelningen.

Det är klart att detta måste tas på allvar.
Citera
2025-12-13, 15:10
Medlem
godboys avatar
Bussförare har tyvärr gått och blivit ett lågstatusjobb. Det hela började väl på 1990 talet då allt skulle upphandlas och prispressas in i absurdum. Även jag som är moderat tycker detta är kasst. Sen att man genom åren i princip bara delat ut busskörkort till allsköns folk från tredje världen är också en bidragande orsak.

Jag har för hundra år sen (eller snarare från 1994 till ca 2006) kört buss till och från. De sista åren som extrajobb när jag pluggade. Var ett perfekt extrajobb, fanns alltid pass och jag tycke det var rätt kul, för jag fick ofta vara reserv då jag kunde alla linjer.

Men säkerhetskontroll gjorde man alltid om man hämtade ut bussen från depån. Om man avlöste på linjen så gjorde man ju inte det.

Men jag är lite tveksam om föraren egentligen ska ha böter för saker som inte fungerar, det borde ju egentligen gå på företaget.
Citera
2025-12-13, 15:18
Medlem
Är det helt otänkbart att en lampa gått sönder under färd?

Är det rimligt att få böter vid en sådan situation, eller måste man stanna fordonet varje minut för att kolla att allt fungerar?

Folk kör med enögda bilar, folk skiter i att blinka överlag och polisen skiter totalt i det. Låter väl ovanligt att de hugger en busschaufför för samma sak? Kan det finnas mer till historien?

Oavsett är det helknäppt att köpa in en sån tjänst, om man inte kan förflytta det juridiska ansvaret.
Senast redigerad av Sag.nej.o.spring 2025-12-13 kl. 15:21.
Citera
2025-12-13, 15:32
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kritiskrealist
Hej,

Har en släkting som kör buss i kollektivtrafik. Nu i dagarna fick en av chaufförerna böter för att blinkersen inte fungerade. Jag sa då att det är rätt, det är busschauffören som är juridiskt ansvarig för att fordonet är trafiksäkert. Får som svar då att på deras bolag har man som policy att inte låta chaufförerna göra säkerhetskontroll, eftersom det görs av städpersonalen på natten. Busschaufförerna antar då att arbetsgivaren ska betala eventuella böter.

Detta låter ju helt uppåt väggarna. Först och främst har inte ens städpersonal D-körkort. De får köra bussarna på inhägnat område, men de har ju ingen kunskap kring säkerhetskontroll av bussar. Dessutom är det ju busschauffören som är juridiskt ansvarig om det sker en olycka och blir åtalad för vårdslöshet i trafik alternativt vållande till död om t.ex ett däck har dåligt med däcktryck eller bromssystem läcker luft.

Arbetstiderna är så pressade att Busschaufförerna har ingen tid att göra en 20 minuters kontroll av bussen som de ska köra hela dagen. Hur kan man acceptera detta inom branschen?
En säkerhetskontroll tar inga 20 minuter, 2 om du är långsam eller somalier.
Citera
2025-12-13, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
En säkerhetskontroll tar inga 20 minuter, 2 om du är långsam eller somalier.
Haha hur hinner du kolla läckage på bromsarna på två minuter?
Citera
2025-12-13, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Bussförare har tyvärr gått och blivit ett lågstatusjobb. Det hela började väl på 1990 talet då allt skulle upphandlas och prispressas in i absurdum. Även jag som är moderat tycker detta är kasst. Sen att man genom åren i princip bara delat ut busskörkort till allsköns folk från tredje världen är också en bidragande orsak.

Jag har för hundra år sen (eller snarare från 1994 till ca 2006) kört buss till och från. De sista åren som extrajobb när jag pluggade. Var ett perfekt extrajobb, fanns alltid pass och jag tycke det var rätt kul, för jag fick ofta vara reserv då jag kunde alla linjer.

Men säkerhetskontroll gjorde man alltid om man hämtade ut bussen från depån. Om man avlöste på linjen så gjorde man ju inte det.

Men jag är lite tveksam om föraren egentligen ska ha böter för saker som inte fungerar, det borde ju egentligen gå på företaget.

Problemet här är ju att du kan inte utfärda böter till ett org nr utan det är ju den som sitter bakom ratten som åker på det. Sen kan ju företaget eventuellt betala bötern, men föraren får ju ta ansvar för trafikföreseelsen oavsett.
Citera
2025-12-13, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sag.nej.o.spring
Är det helt otänkbart att en lampa gått sönder under färd?

Är det rimligt att få böter vid en sådan situation, eller måste man stanna fordonet varje minut för att kolla att allt fungerar?

Folk kör med enögda bilar, folk skiter i att blinka överlag och polisen skiter totalt i det. Låter väl ovanligt att de hugger en busschaufför för samma sak? Kan det finnas mer till historien?

Oavsett är det helknäppt att köpa in en sån tjänst, om man inte kan förflytta det juridiska ansvaret.
Jo så är det ju. Det är alltid den bakom ratten som åker på det juridiska ansvaret. Man kan ju inte göra en säkerhetskontroll om man inte har det juridiska ansvaret. M.a.o. Så är "säkerhetskontroll" som genomförs på depån av annan personal slöseri med tid eftersom det egentligen inte räknas. Det kanske kan räknas som en interimkontroll, men det ersätter inte säkerhetskontroll inför körning.
Citera
2025-12-13, 16:23
Medlem
godboys avatar
Citat:
Problemet här är ju att du kan inte utfärda böter till ett org nr utan det är ju den som sitter bakom ratten som åker på det. Sen kan ju företaget eventuellt betala bötern, men föraren får ju ta ansvar för trafikföreseelsen oavsett.
Jo, jag förstår problemet. Visst anser jag att man som förare har ett ansvar, men just på linjebussar där man löser av på linjen så funkar det inte att göra en säkerhetskontroll mitt på linjen vanligtvis. Kanske behövs det till en lagändring. För det är egentligen först när det blir dyrt för företagen som de kommer se till att bussarna är i skick. Jag har fortfarande kontakter i branschen och jag vet att det fuskas, särskilt med lampor och liknande. De kan släppa ut en buss på morgonen som är "enögd" och det är ju inte acceptabelt.
Citera
2025-12-13, 16:32
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy

Citat:
Ja det är ju inte bara böter som föraren får, utan även en belastning i körkortsregistret. Den delen blir det svårt för bussbolaget att ta över.
Citera
2025-12-13, 16:43
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Ja det är ju inte bara böter som föraren får, utan även en belastning i körkortsregistret. Den delen blir det svårt för bussbolaget att ta över.
Ja, en lagändring skulle behöva till. Borde egentligen gälla all tung trafik men framförallt bussar i linjetrafik. Bussbolagen kommer fortsätta slarva med detta och försöka spara småpengar på förarnas bekostnad. Så egentligen borde det vara mycket dryga böter som går till ägaren för bussen. Tyvärr fungerar många företag på det sättet, att kan man snåla inte lite här och där så görs det, men är det så att det blir ordentligt kostsamt att inte sköta sina fordon, då kommer de se till att de är i gott skick.
Citera
2025-12-13, 16:47
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Haha hur hinner du kolla läckage på bromsarna på två minuter?
Det handlar inte om att hitta varje mikroläckage utan om att upptäcka allvarliga fel. Precis som på personbil kan man snabbt kontrollera bromssystemet genom tryckuppbyggnad och hålla bromsen nedtryckt. Sjunker trycket eller pedalen har man ett problem. På buss görs detta via lufttryck och manometrar och det tar 1–2 minuter. Det är därför det ingår i daglig säkerhetskontroll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in