2025-12-13, 18:24
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Har man rent mjöl i påsen så har man inget att dölja! Som det brukar heta.

Håller med, man får verkligen inte vara kameraskygg dessa dagar. Allt övervakas och filmas. MER ÖVERVAKNING!! GÄRNA MED AI OCKSÅ!!

Jag har det renaste mjölet av alla påsar
Citera
2025-12-13, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KurtSchweinsteiger
https://www.dn.se/sverige/dn-avslojar-patienter-pa-rattspsyk-filmades-nar-de-hade-sex-med-besokare/

"I hemlighet massövervakades patienter med kameror och dolda mikrofoner.
Även när de träffade sina advokater och hade sex med sina partners.
Två anställda som länge arbetat med säkerhet på kliniken, varav den ena i chefsposition, stängdes av. En extern utredning beställdes av ett säkerhetsföretag, och resultatet var så allvarligt att den direkt lämnades över till polis.

Inne på Rättspsykiatriska regionkliniken finns ett så kallat högsäkerhetshus med två rum där patienterna kan träffa sina advokater, vänner och familjer i enrum.
Det ingen vetat om är att det suttit kameror, och i taket dolda mikrofoner, som spelat in allt som pågått där. Avlyssningen ska ha skett i hemlighet, dygnet runt, i flera år.
Övervakningen beskrivs som ytterst allvarlig. Patienternas samtal med sina försvarsadvokater och när patienter haft sex med sina partners i besöksrummen har filmats.
Den systematiska övervakningen ska ha pågått åtminstone under åren 2015 till 2022".
Övervakningen i besöksrummen ska enligt DN:s uppgifter ha upphört 2022 efter att ha uppmärksammats internt på kliniken. En av de inblandade ska då ha fortsatt i andra chefsbefattningar, och inga andra kända åtgärder vidtogs.
Men det inspelade materialet från besöksrummen sparades och har sannolikt också delats med andra myndigheter".

Någon som vet mer?

Fattar inte, man borde inte ha några rättigheter när man sitter inne på rättspyk eller högsäkerhetsfängelser. Besök för sex är orimligt överhuvudtaget. Att de blir filmade är väl ingen större sak och troligen bra ut säkerhetssynpunkt. Internet, sex och obevakade besök ska naturligtvis inte finnas på rättspsyk och fängelser.
Citera
2025-12-13, 19:31
Medlem
Är det tjejer som gillar rättspykpatienter vad?
Citera
2025-12-13, 19:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smoker27
Källa på det

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/brottsdomda-kritiserade-och-sparkade-svt-har-granskat-lakarna-i-vuxenpsykiatrin-i-vastmanland
Citera
2025-12-13, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Har man rent mjöl i påsen så har man inget att dölja! Som det brukar heta.

Ja, men då är det bara för dig att installera kamera i ditt sovrum och börja livestreema för allmänheten…

Å det spelar ingen roll om personen har något att dölja eller ej. Utan det är en kraftigt lagstadgad rätt att som misstänkt få prata enskilt (utan att någon annan kan ta del av det varken då eller senare) och när det inte ens är lagligt att avlyssna såna samtal på polisstationen/häkte/fängelse så är det ett rejält övertramp att detta händer.
Citera
2025-12-13, 21:08
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sojapojke
Utredningnen: vi har gjort fel men inte mycket fel. Anklagade får återvända. Resten är sekretessbelagda uppgifter, så inge kommentarer. Hej då ha en trevlig juk.

I Kina: eftersom det är korruption mot den kineska folket sä blir dödstraff i form av avrättningen med skott.

Bambuskott, eller...?
Citera
2025-12-13, 22:19
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Är inte Växjö och liknande psykstålle i Uppsala ökända för misskötsel och mer eller mindre tortyr av de intagna?

Nej jag är inte färgad av några Stieg Larsson böcker, dessa två ställen har ju varit på tapeten andra gånger.

Man kanske skulle gå in med dold kamera och filma personalens övergrepp på de intagna istället. Men då hade det väl blivit ett jävla liv.
Absolut är dom det! Dessa ställen är och varit uppe i media (och andra källor!) då och då! Speciellt Växjö men även andra kliniker! T ex att dom låser in (Har dom slutat med detta?) LPT-patienter som inte begått brott och även tjejer med LPT (ej begått brott) som blivit sexuellt förgripen och traumatiserade låses in på RPK tillsammans med vuxna dömda sexualförbrytare! Och som självskadar och därför blivit föremål för extrema tvångsåtgärder (som senare bedömts som olagliga!) som gipsade armar och hockeyhjälm dom fått gå med i månader!

Riktigt vidriga ställen! Jag tror nog fängelseinterner blir bättre behandlade än patienter på RPK!
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2025-12-13 kl. 22:22.
Citera
2025-12-13, 22:21
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Fy satan vilken respektlös och kall värld vi bor i idag
Ja tyvärr är världen sådan! Jag hoppas den blir bättre!
Citera
2025-12-13, 22:28
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RamsundAktaRingen
"En av de inblandade ska då ha fortsatt i andra chefsbefattningar, och inga andra kända åtgärder vidtogs."

I Sverige är det här väl en vanlig del i den korrupption vi har. Svaga ansvarskrävanden o sopa under mattanåtgärder.. Vem, vilka om ens tar en övergripande titt på det här o går till grunden?
Absolut är det så! Ingen i beslutsposition behöver ta ansvar i Sverige och gör det mycket sällan heller! Det sopas under mattan och så är dom av med det problemet! Om det blir något får dom en tillsägelse och får flytta på sig och får ett jobb med dubbelt så hög lön!
Citera
2025-12-13, 22:45
Medlem
ABB87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Han skojar ju bara förstår du väl. Var en pik att alla idioter på FB. Här är ju fullt med massa idioter som inte har något emot att bli övervakade 24/7

Jag jobbar med en som suttit på rättspsyk och han har gärna sex med en eller flera. Inga spärrar. På måndag får jag en kniv i ryggen för att jag skrev detta...
Citera
2025-12-13, 22:48
Medlem
Såg detta på nyheterna.

Fattar jag det rätt - detta är något som någon chef och några anställda gjort för egen underhållning?

Dvs det är inte något som varit officiellt (men ändå hemligt) sanktionerat av anstalten?

Ska bli intressant att se om det kommer fram till anledningen.

Om det är av rent privat natur - var det för att skaffa massa runkmaterial eller var det för att skaffa information? Kan tänka mig att det kommer fram massa information när de intagna träffar sina advokater.
Citera
2025-12-13, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Märkligt hur ofta vanligt sunt förnuft lyser med sin frånvaro. Det är ju uppenbart för vem som helst att man inte får hålla på och smygfilma folk. Man måste verkligen anstränga sig för att skjuta den tanken åt sidan.
Jag har väldigt svårt att ta in att det verkligen har hänt. Och under så lång tid.

Måste leda till högste chefens avsked. Hen kan inte avsäga sig ansvaret för detta. Vet inget, såg inget, misstänkte inget, gjorde inga kontroller, förstod inget, hörde inget.

Ska bli intressant att se polisutredningen.
Senast redigerad av lont 2025-12-13 kl. 23:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in