Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-13, 05:03
Medlem
På en restaurang som jag brukar äta på där det är buffé, så brukar vissa ungdomar ta jättemycket mat och lämna kvar jättemycket mat. T. ex. så kan de lämna kvar mellan 5 och 15 sushibitar. De lämnar alltså kvar jättefin mat som restaurangen har lagt ner stor möda på att tillreda och som får slängas. VÄLDIGT irriterande.

Därför så har jag börjat att fundera på det här med att gästerna får betala maten per vikt. Fördelarna med detta är att mindre mat slängs och att de som är små i maten kan äta billigare. Men vilka är nackdelarna?
Citera
2025-12-13, 05:08
Medlem
Nackdelen för restaurangen är att det inte kommer att finnas någon ouppäten mat kvar på tallrikarna att skrapa ner i buffen igen, och ta betalt en gång till för samma matbitar.
Citera
2025-12-13, 05:09
Medlem
movingmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
På en restaurang som jag brukar äta på där det är buffé, så brukar vissa ungdomar ta jättemycket mat och lämna kvar jättemycket mat. T. ex. så kan de lämna kvar mellan 5 och 15 sushibitar. De lämnar alltså kvar jättefin mat som restaurangen har lagt ner stor möda på att tillreda och som får slängas. VÄLDIGT irriterande.

Därför så har jag börjat att fundera på det här med att gästerna får betala maten per vikt. Fördelarna med detta är att mindre mat slängs och att de som är små i maten kan äta billigare. Men vilka är nackdelarna?
Att viss mat får ett orimligt pris pga densitet. Tex skulle du betala lika mycket för tre skedar kokt spenat som tre skedar kaviar. En rejäl bit oxfile, lika mycket som ett par kokta ägg.
Citera
2025-12-13, 05:10
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:

Nackdelarna är att det idiotiskt. Varför stör du dig som gäst på detta? Förstår om du äger en restaurang med buffé dock. I andra länder kan det finnas att man får käka hur mycket man vill, men lämnar man mat får man "böter", en liten peng för svinnet.
Citera
2025-12-13, 05:33
Medlem
Finns det någon bättre lösning på detta?

T. ex. en skylt som säger:

Vuxna 140 kr
Ungdomar 160 kr

Eller bannlysning 2 veckor för de ungdomar som beter sig på detta sätt?

Eller att folk får betala "pant" t. ex. 20 kr som de får tillbaka om de äter upp allt, men som restaurangen behåller om mat lämnas kvar?
Citera
2025-12-13, 06:21
Medlem
Wyrdkins avatar
Man kan få betala en summa /kg för det man lämnar istället.

Säg 10kr/kg inte mycket men symboliskt.
Citera
2025-12-13, 07:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag vet en restaurang i sundsvall som gör exakt så, man tar sin mat och de väger tallriken och du betalar priset efter hur mycket du tagit.
Jag som då vid tillfället för lunchen försökte gå ner i vikt så blev lunchen rätt billig då jag helt enkelt inte tog så mycke mat.
Citera
2025-12-13, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Man kan få betala en summa /kg för det man lämnar istället.

Säg 10kr/kg inte mycket men symboliskt.
Så billigt kommer det bli en sport att vaska maten…
Citera
2025-12-13, 10:04
Medlem
Igelforss avatar
Citat:

Funkar jätte bra i andra länder, men i Sverige är jag tveksam buffé konceptet är väldigt populärt även om det finns en del negativt med det konceptet. Men det har oftast en positiv inverkan på kvalitet och att folk äter upp det de har på tallriken. Men Svenskar....(Är själv svensk.)....de är för snåla för denna typ av koncept. Finns redan i mataffärer i Sverige men förutom sallad så är det inte så populärt men har sett samma koncept i andra länder vara jätte poppis.
Citera
2025-12-13, 10:09
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Brukar det finnas den mixen där du äter, kokta ägg, spenat & oxfilé?

Så du kan inte tänka abstrakt... Jag håller med. Man skulle inte kunna ta saker som är billiga men väger mycket.

Sushi som är mer arbetskrävande kan man ransonera tycker jag, eller man får bara ta si och så många bitar per gång.
Citera
2025-12-13, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag vet en restaurang i sundsvall som gör exakt så, man tar sin mat och de väger tallriken och du betalar priset efter hur mycket du tagit.
Jag som då vid tillfället för lunchen försökte gå ner i vikt så blev lunchen rätt billig då jag helt enkelt inte tog så mycke mat.

Fast drog dom av vikten för tallriken?
Annars blir det ju att man lastar på mer för att det blir billigare ju mer man tar.
Citera
2025-12-13, 12:23
Moderator
Neksnors avatar
Ska man ha buffé så räcker det långt att ha mindre tallrikar och krav på att man äter upp innan man tar mer.

En annan lösning kan vara att man har färdiga smårätter av allt, på tallrikar av olika färg där färgen visar priset. När man går räknas tallrikarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in