2026-07-05, 20:06
Medlem
Nån mer som undrar ?
Citera
2026-07-06, 00:51
Medlem
Kriitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejklakrisfudge
Är det nåt mer ni vill veta… hur eller??? Hur han band fast mig i källaren hur han hotade med att avhysa mig om jag inte sög hans kuk när jag kom hem en minut försent …. Nåt annat kanske? Hur han ristade mig eller såg na vassa naglar i mig eller tvingade mig att ligga på köksbordet med diverse grejer

Shit, for real?
Citera
2026-07-06, 10:32
Medlem
Telestos avatar
Citat:
Är det nåt mer ni vill veta… hur eller??? Hur han band fast mig i källaren hur han hotade med att avhysa mig om jag inte sög hans kuk när jag kom hem en minut försent …. Nåt annat kanske? Hur han ristade mig eller såg na vassa naglar i mig eller tvingade mig att ligga på köksbordet med diverse grejer
Fruktansvärt.

Nu vet jag inte om det är agerandet mot dig han blir dömd för, eller om det är det han frias för.
Men att han frikänns för en våldtäkt innebär inte att den inte ägt rum.

Nu slipper du ju under alla omständigheter honom under några år. Lycka till med ditt liv i framtiden. Sök stöd, det är inte ditt fel att han är ett svin.

(Jag har inte följt detta fall ordentligt, inte läst fup. Men det förvånade mig att tråden varit så tyst.)
Citera
2026-07-07, 16:04
Medlem
8 maj 2026 hade han kvar uppdragen.

Bo Heijl (SD) är ledamot i kommunstyrelsen och fullmäktige i Mariestads kommun. Trots att politikern har fällts för våldtäkt har han i dagsläget kvar uppdragen.

– Om en ledamot döms får vi utgå från kommunallagen, säger fullmäktiges ordförande Karin Reboli (M).
Citera
2026-07-08, 18:35
Medlem
Telestos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufilus
8 maj 2026 hade han kvar uppdragen.

Bo Heijl (SD) är ledamot i kommunstyrelsen och fullmäktige i Mariestads kommun. Trots att politikern har fällts för våldtäkt har han i dagsläget kvar uppdragen.

– Om en ledamot döms får vi utgå från kommunallagen, säger fullmäktiges ordförande Karin Reboli (M).
Things takes time
Ting tar tid
(En pluspoäng till den som anger författaren av detta visdomsord!)

När han blivit fälld blir han av med uppdragen (mer än ett års fängelse).
Men det måste vinna laga kraft. Det tar typ 4 veckor efter hovrättsdomen - om han inte överklagar till HD.
Det kanske han gör, för att behålla arvodet ett tag till. Men juridiskt är det meningslöst - HD tar inte upp detta. Men det tar lite tid innan man bestämmer sig för det. Så någon månad till i så fall.
Citera
2026-07-09, 02:46
Medlem
Arvlindmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telesto
Things takes time
Ting tar tid
(En pluspoäng till den som anger författaren av detta visdomsord!)

När han blivit fälld blir han av med uppdragen (mer än ett års fängelse).
Men det måste vinna laga kraft. Det tar typ 4 veckor efter hovrättsdomen - om han inte överklagar till HD.
Det kanske han gör, för att behålla arvodet ett tag till. Men juridiskt är det meningslöst - HD tar inte upp detta. Men det tar lite tid innan man bestämmer sig för det. Så någon månad till i så fall.
Inte nog med det... I fullmäktige kan han bara avsättas frivilligt. Bestämmelserna gäller kring att, efter en dom vunnit laga kraft, kan fullmäktige med hänvisning till den aktivt besluta om att plocka uppdragen i nämnder. Tror dock det är vid 2 eller 3 års fängelse. Men fullmäktigeplatsen kan han enbart fråntas på egen begäran.
Citera
2026-07-09, 09:55
Medlem
Telestos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvlindman
Inte nog med det... I fullmäktige kan han bara avsättas frivilligt. Bestämmelserna gäller kring att, efter en dom vunnit laga kraft, kan fullmäktige med hänvisning till den aktivt besluta om att plocka uppdragen i nämnder. Tror dock det är vid 2 eller 3 års fängelse. Men fullmäktigeplatsen kan han enbart fråntas på egen begäran.
Det har du rätt i. Det hade jag inte helt koll på - tack.
Sedan räcker det med att brottet kan ge 2 års fängelse (slog upp det).
Citat:
9 § Fullmäktige får återkalla uppdraget för en förtroendevald som har valts av fullmäktige, om den förtroendevalde
.....
2. har dömts för ett brott på vilket fängelse i lägst två år kan följa och domen har fått laga kraft.
Sedan kan han ju avgå "frivilligt" ur fullmäktige. Om han flyttar till en annan kommun utesluts han direkt, men det lär han inte göra. Interner är inte skrivna på kåken utan normalt i hemmet.
Nåja - han lär ju inte bli omvald i höst - så då är det slut i alla fall.
Citera
2026-09-11, 18:57
Medlem
Telestos avatar
Han överklagade till HD. Vilket tydligen även de 2 kvinnorna gjorde.

HD har beslutat att inte ta upp målet (dvs inte ge prövningstillstånd). Domen har därmed vunnit laga kraft.

https://www.mariestadstidningen.se/nyheter/valdtaktsdom-star-fast-hd-tar-inte-upp-mal-mot-ex-politiker/
Citera
2026-09-11, 21:01
Medlem
Citat:
Nån mer som undrar ?

Var det du som polisanmälde först?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto