Citat:
Ursprungligen postat av
JaBaDaBaDoo
AI hjälpte lite på traven.
Jag undrar vad han har ställt till med?
AI hjälper sällan något på traven. Definitivt inte i detta fall.
Att bli avstängd och avskedad är två helt olika saker. Blir man avstängd som polis har man anställningen kvar. Detta är en inte allt för ovanlig åtgärd och att man skriver med omedelbar verkan är enbart förvirrande. Om man bedömer att en polis ska stängas av från sin tjänst sker det självklart alltid med omedelbar verkan då beslutet fattas. Det handlar ju om att man bedömer det som fealktigt/olämpligt att ha den anställde kvar i tjänst vilket t ex kan bero på att polisen ifråga är misstänkt för ett brott. Då beslutar man ju inte om att stänga av personen fr o m torsdag nästa vecka.
Vad gäller avskedande sedan så är det ju en process som tar en viss tid, även om det är så att en polis blivit fälld i domstol för ett brott som omöjliggör fortsatt anställning. Och det normala är ju att men först har varit avstängd från tjänsten innan ett beslut om avsked fattas.
Polisen i Spånga som misstänktes för sexköp men sedan i en i mina ögon märklig rättegång friades, var ju avstängd från sin tjänst från det att åtal väcktes (eller tidigare) och om frikännandet vunnit laga kraft (vet inte om domen överklagades) så borde han nu vara åter i arbete.
Att polischefen stängs av från sitt arbete dvs inte bara förflyttas till en annan tjänst, betyder givetvis att densamma har "ställt till med" något. Mest troligen är det så att polischefen misstänks för någon form av brott. Att detta sedan kommenteras med att det är en känslig historia tycker jag ger vibbar av att det handlar om missbruk, hustrumisshandel eller någon liknande grej. Klart att det väl också är känsligt om en i övrigt skötsam och laglydig individ t ex kör på fyllan men som sagt, känslan är ändå mer att det finns ett större problem än ett enstaka brott bakom denna avstängning.
Vad gäller spekulationer om att någon skulle råkat blivit avslöjad av Dumpen är det en fullt tänkbar sak. Men då borde det ju ligga en polisgädda där nu kan man tycka. Eller iaf dyka upp inom en vecka.
Saker som olagliga slagningar och liknande tror jag inte alls på. Förvisso skulle något sådant absolut medföra en avstängning men skulle då en ansvarig chef uttala sig på det sätt som nu gjordes? Isf är ju alla avstängda poliser, känsliga och tråkiga fall. Så för mig går även slagsmål med eller pussande av kolleger på en julfest bort.
Och jag tänker samma sak vad gäller möjliga anmälningar utan substans. Om det handlade om det skulle inte heller en chef säga att det var en känslig historia. Om det inte handlar om att den avstängde polisen har en psyksjuk fru/make eller exfru/exmake som anmält polisen för t ex våldtäkt. Det skulle ju onekligen vara en tragisk, tråkig och känslig historia även om polismannen frias och återgår i tjänst innan jul.