Citat:
Varför borde det vara det? 
Och vad exakt skulle detta "ansträngningsbetyg" sedan användas till? Borde någon som ansträngt sig mycket få komma före i kön för att få en plats på universitet än någon som redan kan allt?
Nej, jag tycker inte det är en bra idé. Dels blir det väldigt subjektivt och dels så ser jag inte riktigt vad den praktiska nyttan skulle vara.
Om det är någon som utmärker sig genom att anstränga sig kan man väl kanske ge något form av stipendie eller utmärkelse istället, vilket vore mer passande.
Tycker mest detta verkar vara någon form av mer invecklad form av deltagarmedalj.
Det största problemet med förslaget är ju att de som redan kan allt omöjligen kan uppnå samma ansträngningsresultat som någon som är sämre på ämnet, då skolorna redan som det är hopplöst dåliga på att identifiera talang och ge dom som är bättre utmanande uppgifter då "alla ska med" och det ska gå i samma takt i hela klassen (d.v.s. det är dom sämsta i klassen som sätter takten för resten).

Och vad exakt skulle detta "ansträngningsbetyg" sedan användas till? Borde någon som ansträngt sig mycket få komma före i kön för att få en plats på universitet än någon som redan kan allt?

Nej, jag tycker inte det är en bra idé. Dels blir det väldigt subjektivt och dels så ser jag inte riktigt vad den praktiska nyttan skulle vara.
Om det är någon som utmärker sig genom att anstränga sig kan man väl kanske ge något form av stipendie eller utmärkelse istället, vilket vore mer passande.
Tycker mest detta verkar vara någon form av mer invecklad form av deltagarmedalj.
Det största problemet med förslaget är ju att de som redan kan allt omöjligen kan uppnå samma ansträngningsresultat som någon som är sämre på ämnet, då skolorna redan som det är hopplöst dåliga på att identifiera talang och ge dom som är bättre utmanande uppgifter då "alla ska med" och det ska gå i samma takt i hela klassen (d.v.s. det är dom sämsta i klassen som sätter takten för resten).
Det är verkligen en svaghet att de som är väldigt smarta redan har ett max, medan en lite sämre hypotetiskt skulle kunna jobba sig till ett "AA" som skulle kunna smälla högre än "AB". Men min tanke (det här är alltså en idé jag publicerade 5 minuter efter att den slog mig, därav ej genomtänkt!
) var inte att det skulle vara nån form av tie-breaker för topp-eleverna utan att det skulle kunna bli en skiljefaktor för de som är precis på gränsen att komma in till ett gymnasieprogram t.ex.Så det skulle skilja två medelmåttor åt, varav en medelmåtta är slapp och en är arbetsam.
Sen tycker jag inte din kommentar om deras förmåga att identifiera talang är korrekt, för jag tror lärarna är precis lika bra som eleverna i klassen att se vilka som är "genier", vilka som är medelmåttor och vilka som är "tröga". Det är ju precis därigenom de kan hålla tillbaks klassen för att de sämsta ska hänga med. Att inte premiera "genierna" och utmana dem är (tror jag) inget som beror på oförmåga att hitta dem utan en medveten strategi ända från högsta byråkratiska nivå att dessa inte ska premieras på något sätt.
Citat:
Åter igen,varför skulle en utbildning/arbetsgivare vilja ha personen som måste kämpa för att lyckas få ett C, ie där C sannolikt är det mesta personen kan uppnå, om jag kan ta nån som enkelt fixar ett C, ie som med lite motivation bör kunna fixa iaf ett B utan allt för stora problem?
Att en peson behöver "kämpa" för att uppnå ett visst kunskapsmål är inte nånting positivt när personen är ställd mot en person som inte behöver "kämpa" för det, det är ju bara ett tecken på att personen har svårare att lära sig saker.
Att en peson behöver "kämpa" för att uppnå ett visst kunskapsmål är inte nånting positivt när personen är ställd mot en person som inte behöver "kämpa" för det, det är ju bara ett tecken på att personen har svårare att lära sig saker.
Det kan väl vara så att man vill ha nån som kämpat till sig ett A, inte C? Men nu är det ju sällan till aldrig en potentiell arbetsgivare tittar på några betyg ö.h.t. så det spelar ingen roll. Men det kanske skulle bli det sen.
Det är relativt få yrken eller arbetsplatser där det primära önskemålet av personalen är att de lätt gör svåra saker, utan de flesta vill hellre ha såna som är arbetsvilliga och har en intelligens över en ganska låg miniminivå, för att kunna lära sig arbetsuppgifterna.
Citat:
Exakt, betyg är mått på resultat
se ovan
Ja, igen, se ovan.
Betygen är inte ett sätt för dig att få jobb, utan ett sätt för den som eventuellt anställer dig att veta vad du kan.
Till TS, när du köper en pryl, köper du den du tror är bäst, eller den som var jobbigast att göra? Varför belöna ansträngning som inte leder till önskat resultat?
se ovan
Ja, igen, se ovan.
Betygen är inte ett sätt för dig att få jobb, utan ett sätt för den som eventuellt anställer dig att veta vad du kan.
Till TS, när du köper en pryl, köper du den du tror är bäst, eller den som var jobbigast att göra? Varför belöna ansträngning som inte leder till önskat resultat?
Se ovan, önskat resultat är för de flesta arbetsgivare att man gör sitt jobb utan gnäll och är lite ambitiös.