Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-11, 11:17
Medlem
ilcontes avatar
Dottern (6 år) är väldigt fascinerad av detektiv/tjuv&polis-världen. Tänkte köpa en bok på temat i julklapp och kom att tänka på Kalle Blomqvist. Jag vet att jag läste dessa som liten grabb, men jag minns fan ingenting om språket, handlingen, hur gammal jag var när jag läste etc.

Håller dom idag? Hur pass läskiga skulle ni säga att dom är?

Såg att det finns en nyversion med reviderat språk, är det någon som har läst den och är den bättre för dagens ungar i så fall. Eller ska man köra på orginalet?
Citera
2025-12-11, 11:21
Medlem
Håller fortfarande - nostalgisk. Dock finns det ju en uppsjö av andra alternativ.

https://www.bokino.se/artikel/10-bladvandar-deckare-for-barn/
Citera
2025-12-11, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilconte
Dottern (6 år) är väldigt fascinerad av detektiv/tjuv&polis-världen. Tänkte köpa en bok på temat i julklapp och kom att tänka på Kalle Blomqvist. Jag vet att jag läste dessa som liten grabb, men jag minns fan ingenting om språket, handlingen, hur gammal jag var när jag läste etc.

Såg att det finns en nyversion med reviderat språk, är det någon som har läst den och är den bättre för dagens ungar i så fall. Eller ska man köra på orginalet?
Kanske 6 år är lite för ungt. Lasse-Majas detektivbyrå känns mer passande.
Citera
2025-12-11, 11:27
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilconte

Kör på originalet, revisioner är bara trams för känsliga kärringar. Det är bara bra för barn att förstå mer kring hur världen fungerade förr i världen.
Citera
2025-12-11, 11:38
Medlem
ilcontes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Kör på originalet, revisioner är bara trams för känsliga kärringar. Det är bara bra för barn att förstå mer kring hur världen fungerade förr i världen.

Ja, det brukar ju vara så. Tänkte mest på om det är väldigt ålderdomligt språk, orkar inte behöva sitta och förklara varannat ord. Det var ju trots allt drygt 70 år sedan böckerna skrevs. Men Lindgren brukar ju ha en bra balans i språket!
Citera
2025-12-11, 11:39
Medlem
ilcontes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Kanske 6 år är lite för ungt. Lasse-Majas detektivbyrå känns mer passande.

Ah, okej. Har inte läst Lasse-maja själv, men vet att de är populära. Bra tips!
Citera
2025-12-11, 11:42
Medlem
ilcontes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Håller fortfarande - nostalgisk. Dock finns det ju en uppsjö av andra alternativ.

https://www.bokino.se/artikel/10-bladvandar-deckare-for-barn/

Grymt, ska kolla upp dessa. Inget jag läst själv, verkar mest vara nyare titlar vid en snabb överblick. Men det kan ju vara bra ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in