Citat:
Ursprungligen postat av
Sommarvikingen
Animaliskt fett och kolesterol är otroligt viktigt för att en människa ska kunna utvecklas, både i hjärnan och kroppen. Det är byggstenar.
En människa blir inte fet av att äta fett och kolesterol men det är fortfarande viktigt. Det går inte leva på växter och spannmål som många tror.
Det är när vi börjat med McDonalds, ultraprocesserad mat, socker i allt, raps/majs(m.m)olja och friterar allt mer.
Sedan att vi sitter mer idag gör inte situationen bättre.
Tror människan hade mått bättre om vi åt ren, naturlig mat fri från massa onödiga tillsatser bara för att det ska se bättre ut, glänsa mer, smaka "bättre" (socker i nästan allt), hålla längre etc.
Därför människor har blivit fetare i överlag, sedan påverkar gener såklart, särskilt beroende på ens egna metabolism och speciellt med ovannämnda föda.
Aldrig mått så bra som jag gjort när jag kör ketosdiet och 16:8 periodfasta. Gärna vattenfasta 3 dagar någon gång i månaden för att bli av med restprodukter som inte försvinner när man hela tiden tillsätter kroppen med ny mat genom att äta frukost, lunch, middag och kanske nån måltid däremellan samt snacks / fika.
Tar bort sockersuget helt (för mig) och godis smakar t.o.m äckligt, man får mer energi och ork, mindre stress och ångest. Sedan såklart viktigt att tillaga mat helt från grunden utan massa tillsatser.
Som du säger så är det inte fett (smör, alger m.m) som gör folk feta, men man måste vara försiktig med det också. Man förstår dock varför allt fler får diabetes och cancer med vårt levnadssätt numera.