2026-09-16, 15:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Läs det jag skrivit mening för mening och fråga så snart du stöter på en mening som du inte förstår så slipper jag gissa vad du missat:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
Men det är ju precis vad en Lex Sarah är. En intern utredning. Dock en allmän handling som går att begära ut.

Det är inget magiskt med att föräldrarna kom över Lex Sarah. Det kan alla medborgare göra om de vill. Bara att begära ut den i sin helhet direkt från kommunen.
Citera
2026-09-16, 15:52
Medlem
Att jag ber er börja använda njuren har inget med jobbigt att hålla ihop det att göra. Men jag har inte tid att förklara saker så många fler gånger.

Kan du inte ta en ordbok (eller Google) och kolla upp vad lögn eller ljug eller ljuga betyder och sen försöka förklara för oss andra varför det är ett relevant ord att använda när någon ger en alternativ förklaring eller ifrågasätter påståenden om verkligheten som kan ses på olika sätt.

Använder du rätt ord på rätt ställe blir det liksom lite enklare att ta din argumentation på allvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Ah blev det för jobbigt att hålla ihop allt ljug tillslut?

Det är uppenbart att LVU beväpnades av akademiska för att tysta Victoria när hon anmälde dem.
Citera
2026-09-16, 15:54
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Att jag ber er börja använda njuren har inget med jobbigt att hålla ihop det att göra. Men jag har inte tid att förklara saker så många fler gånger.

Kan du inte ta en ordbok (eller Google) och kolla upp vad lögn eller ljug eller ljuga betyder och sen försöka förklara för oss andra varför det är ett relevant ord att använda när någon ger en alternativ förklaring eller ifrågasätter påståenden om verkligheten som kan ses på olika sätt.

Använder du rätt ord på rätt ställe blir det liksom lite enklare att ta din argumentation på allvar.
wä wä wä.

Du har blivit påkommen med att ljuga så pass många gånger nu.

Alla granskningar, utredningar etc om vad som hänt visar på en sak: maktmissbruk och övergrepp,

luta upp med ditt tramsiga ljugande nu.
Citera
2026-09-16, 15:54
Medlem
Och som vanligt är det tydligen inte så viktigt med sanningen.

https://www.ivo.se/vard-omsorgsgivare/anmal-lex-maria-lex-sarah/lex-sarah/
Citera
2026-09-16, 15:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejvardaghej
Undrar vad pappa juristen säger om den lilla förvandlingen från intern skrivelse till ”Lex Sarah-anmälan till IVO”. Juridiken har tydligen fått en kreativ avdelning.

Du är verkligen här för att håna föräldrarna. Riktigt lågt beteeende med tanke på vad familjen utsatts för. Att du/ni inte skäms!?
Citera
2026-09-16, 15:56
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Och som vanligt är det tydligen inte så viktigt med sanningen.

https://www.ivo.se/vard-omsorgsgivare/anmal-lex-maria-lex-sarah/lex-sarah/
Skicka in det till SVT och såg åt dem att de har fel info,
Citera
2026-09-16, 15:56
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
"Polisens nedläggning av brottsmisstankar saknar i det närmaste helt relevans för frågan ur ett LVU perspektiv"
Gör den verkligen det utifrån att det är just den brottsmisstanken som ligger till grund för det akuta Lvu?...

1.Ja, om en sakkunnig gör en medvetet falsk orosanmälan kan det i allra högsta grad påverka efterföljande och pågående rättsprocesser på flera avgörande sätt.
2.När en person agerar i egenskap av sakkunnig (exempelvis en psykolog, läkare, lärare eller utredare) tillmäts deras bedömningar stor vikt. Om det visar sig att en anmälan varit falsk slår det tillbaka hårt mot både rättsprocessen och den sakkunniges egen karriär
3.
Trovärdigheten raseras: Om domstolen (t.ex. i en vårdnadstvist eller ett mål om LVU) upptäcker att den sakkunnige har fabricerat eller medvetet förvrängt uppgifter, förlorar den sakkunniges utlåtanden helt sitt bevisvärde.
4,Falsk tillvitelse eller falsk beskyllning: Att osant tillskriva någon en brottslig gärning eller besvärande omständighet hos en myndighet (15 kap. 7 § Brottsbalken)
5.Förtal: Om syftet har varit att utpeka personen som brottslig eller klandervärd i andras ögon (5 kap. 1 § Brottsbalken)
6.Tjänstefel: Om den sakkunnige är anställd inom myndighetsutövning (t.ex. offentlig skola eller sjukvård) kan agerandet i vissa fall prövas som tjänstefel (20 kap. 1 § Brottsbalken).
7.Den förälder eller part som drabbats av den falska anmälan (och som kanske felaktigt blivit av med vårdnaden eller tvingats genomgå extremt påfrestande utredningar) kan stämma den sakkunnige eller dennes arbetsgivare på skadestånd för det lidande och de ekonomiska skador som processen orsakat
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Ah blev det för jobbigt att hålla ihop allt ljug tillslut?

Det är uppenbart att LVU beväpnades av akademiska för att tysta Victoria när hon anmälde dem.
Polisärendet har inte med saken att göra eftersom det kom senare i tiden. Socialtjänsten och domstolen såg en ”sakkunnig” som varnar för livsfara, och då trumfar sannolikhetskravet och skyddsprincipen övriga krav i det korta tidsperspektivet. Detta har nu upprepat förklarats för dig på olika sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men det är ju precis vad en Lex Sarah är. En intern utredning. Dock en allmän handling som går att begära ut.

Det är inget magiskt med att föräldrarna kom över Lex Sarah. Det kan alla medborgare göra om de vill. Bara att begära ut den i sin helhet direkt från kommunen.
Det är ingen Lex Sarah-anmälan. Det är fejk.
Citera
2026-09-16, 16:01
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Polisärendet har inte med saken att göra eftersom det kom senare i tiden. Socialtjänsten och domstolen såg en ”sakkunnig” som varnar för livsfara, och då trumfar sannolikhetskravet och skyddsprincipen övriga krav i det korta tidsperspektivet. Detta har nu upprepat förklarats för dig på olika sätt.

Ja, det är klart de ska reagera på att ett banrskyddsteam flaggar. Det ändrar inte på att de agerade fel i allt utom att starta utredning som ensolution och de andra granskningarna visar på. När det blev uppenbart att det var falska misshandelsanklagelser skulle fokus riktats mot de som gjorde anklagelserna eftersom ett maktmissbruk hade begåtts.

Vad har du för bevis på att lex sarah är falsk?
Citera
2026-09-16, 16:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men nu hittar du ju på saker hej vilt!

Det finns vad jag känner till exakt noll misstanke att någon har medvetet upprättat en ”falsk” orosanmälan. En sådan kräver ett uppsåt från anmälarens sida, något sådant tror jag blir svårt att argumentera för. Läkaren har ju som ni ofta påpekat inte ens träffat mamman eller barnet, varför skulle hon vilja ”sätta dit” någon som hon inte ens har träffat genom en medvetet falsk anmälan? Det liknar ju mest konspirationsteorier! Dessutom kan man ju visa att oron bevisligen befogad även om det inte kunde visas ett uppsåt att skada från VH sida och det senare kallades för enbart omsorgsbrist. Som alltså är ett helt korrekt tillvägagångssätt.

Resten förstår jag inte ens vad det har med saken att göra?

Kan vi inte släppa det här nu? Jag orkar inte skriva samma sak fler gånger till några som inte vill fatta.

Google ger mig rätt, domstolarna ger mig rätt men ni VET ändå att jag har fel.

Hahaha, men snälla "Ugglan"! Nu har din cirkelsnurra spårat ur fullständigt! Låt oss gå igenom din totala logikskada punkt för punkt:

1. Uppenbart felaktiga sakuppgifter I EN OROSANMÄLAN ÄR EN FALSK ANMÄLAN oavsett ditt semantiska hårklyveri om "uppsåt"!

Om en överläkare skriver under en orosanmälan som påstår att ett barns näring i princip enbart sker via dropp och samma överläkare sedan under ed i domstol erkänner: ”Nej, den uppgiften är inte rätt” (mål 3514-25, sid 6) då har myndigheten matats med en FALSK OCH FELAKTIG UPPGIFT!

Att du sitter och yrkar på att det inte var "uppsåtligt" gör ju saken ännu värre: det bevisar ju att läkarna inte ens hade koll på sina egna siffror när de raserade en hel familjs liv!

2. "Läkaren har inte träffat barnet..." HÖR DU VAD DU SJÄLV SÄGER?!
Du råkade just avslöja hela myndighetshaveriet! Du erkänner alltså själv att anmälaren inte ens hade träffat mamman eller barnet innan de skickade in larmet om akut livsfara och MbP! Tack för att du bekräftar att orosanmälan byggde på skrivbordsgissningar utan en enda faktisk undersökning eller kontrollmätning på 5 år (sid 7)!

3. "Google ger mig rätt, domstolarna ger mig rätt..."
Vilket makalöst argument från en självutnämnd jurist! "Google ger mig rätt"? Är sökmotorns algoritmer din nya högsta instans när behandlande överläkare under straffansvar sågat orosanmälan, sågat journalerna, erkänt osanna intyg till Försäkringskassan och förklarat att umgängesförbudet saknade medicinsk grund?

Ja, snälla Ugglan, SLÄPP DET HÄR NU! Det är uppenbart att du inte orkar skriva samma sak fler gånger, för varje gång du öppnar munnen råkar du bevisa hur felaktigt och godtyckligt hela detta LVU-beslut var från första stund!
Citera
2026-09-16, 16:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Vad exakt var livsfaran? Att mamman skulle föra in farliga ämnen i infarterna? Kan du precisera denna påstådda livsfara, för ingenting pekar mot att mamman var det minsta livsfarlig för sitt barn. Snarare precis tvärtom. Hon larmade när hon kände på sig att något inte stämde till vården.
Citera
2026-09-16, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du är verkligen här för att håna föräldrarna. Riktigt lågt beteeende med tanke på vad familjen utsatts för. Att du/ni inte skäms!?

Igår var argumentet att man borde lita på morfarns bild eftersom han är jurist. Då är det väl högst rimligt att undra vad samma jurist säger om att en intern skrivelse presenteras som en ”Lex Sarah-anmälan till IVO”.

Poängen är enkel, titel eller släktskap gör inte en uppgift sann. Man måste fortfarande kontrollera vad dokumentet faktiskt är och vad det faktiskt säger.
Citera
2026-09-16, 16:09
Medlem
Citat:
Men nu hittar du ju på saker hej vilt!

Det finns vad jag känner till exakt noll misstanke att någon har medvetet upprättat en ”falsk” orosanmälan. En sådan kräver ett uppsåt från anmälarens sida, något sådant tror jag blir svårt att argumentera för. Läkaren har ju som ni ofta påpekat inte ens träffat mamman eller barnet, varför skulle hon vilja ”sätta dit” någon som hon inte ens har träffat genom en medvetet falsk anmälan? Det liknar ju mest konspirationsteorier! Dessutom kan man ju visa att oron bevisligen befogad även om det inte kunde visas ett uppsåt att skada från VH sida och det senare kallades för enbart omsorgsbrist. Som alltså är ett helt korrekt tillvägagångssätt.

Resten förstår jag inte ens vad det har med saken att göra?

Kan vi inte släppa det här nu? Jag orkar inte skriva samma sak fler gånger till några som inte vill fatta.

Google ger mig rätt, domstolarna ger mig rätt men ni VET ändå att jag har fel.
Det är i allra högsta grad intressant eftersom dom uppgifter som ligger i orosanmälan inte har styrkts nånstans vad du än hävdar...En hypotes som tagit form i Ingrid Segebergs huvud efter samtal med Lars Ekstav som enl egen utsago inte alls har den uppfattningen...
Du talar just nu emot dig själv med att hävda att det inte kan finnas nåt uppsåt pga att Ingrid Segerberg aldrig träffat varken Victoria eller Elsa.. men du hävdar samtidigt att hon haft en legitim oro...det går verkligen inte ihop
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in