2026-09-13, 09:11
Medlem
Du vet att det där en partsinlaga från föräldrarna va? Det bevisar absolut ingenting alls.
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Frågan om tvångsomhändertagandet gick vidare till domstol, och kort därefter kunde både förvaltningsrätten och kammarrätten konstatera att anklagelserna om barnmisshandel var grundlösa. Enligt domstolarna hade ingenting annat framkommit än att Victoria Thorstensson ”agerat och agerar med [Elsas] bästa i åtanke”.

https://centrumforrattvisa.se/fall/fallet-elsa/

Ta det med CFR.
Citera
2026-09-13, 09:13
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Jag förstår alldeles utmärkt varför du skriver det du gör.

Frågan är inte varför.

Frågan är om du förstår vad jag skriver.

Lägg ner smutskastning, tack.
Citera
2026-09-13, 09:14
Medlem
Du har i sanning ett fruktansvärt språkbruk.

Polisutredningens slutsatser spelar ingen roll för flickans eventuella skyddsbehov.

Citat:
ditt korkade mähä. De gjordes en polisutredning.
Citera
2026-09-13, 09:16
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Men nu håller du ju på med rena lögner.

LVU faställdes av kammarrätten på grund av omsorgsbrist trots att MpB inte ansågs styrkt. Det är bara att läsa innantill i domen och behöver inte diskuteras.

Citat:
Detta kommer tyvärr låta nedlåtande.

Det har inte slagit dig att ingen av de inblandade delar din uppfattning? Varken VH, deras ombud (inte ens den nye LVU experten Bodström), domstolarna eller media.

Bara du.

Jag kan givetvis inte säkert veta, men jag är ändå rätt säker på att du inte är jurist. Du kanske ska lyssna och lära dig så slipper du dels framstå som mindre vetande och dels gå omkring och vara arg på fel saker.

Citat:
Du vet att det där en partsinlaga från föräldrarna va? Det bevisar absolut ingenting alls.
Hur var det nu med detta igen.

Juste! Så här var det: Du ljög.

Jag vet att du inte är inte i tråden i god tro.

Vi behöver inte morfars uttalande, trots att de klart är sanningsenliga. Vi har alla reportage om skandalerna som vält ut.
Citera
2026-09-13, 09:18
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Du har i sanning ett fruktansvärt språkbruk.

Polisutredningens slutsatser spelar ingen roll för flickans eventuella skyddsbehov.
Om det är för jobbigt för dig är en hemsida som flashback nog inte en plats för dig.

Jo, för skyddsbehovet skulle grunda sig i att Elsa misshandlades. Att påstå vad polisutredning kom fram till inte har någon åverkan är rent efterblivet. Som det mesta andra dyngan du fyllt tråden med.
Citera
2026-09-13, 09:18
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Frågan är inte varför.

Frågan är om du förstår vad jag skriver.

Lägg ner smutskastning, tack.
Jag förstår uppsåtet med vad du skriver det du gör.

Du är genomskinlig.
Citera
2026-09-13, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Cirkelresonemang och rökridåer i "Doktorns" inlägg

​Den extremt helgalna analogin (Jehovas vittnen och blodtransfusioner):

​Hans resonemang: Doktorn drar till med att Jehovas vittnen vägrar blodtransfusioner "i god tro" för att förklara varför mamman kunde anses utgöra en risk för Elsa trots att hon saknade uppsåt.

​Bristen: Det här är en helt bisarr och manipulativ falsk ekvivalens! Jehovas vittnen vägrar aktivt beprövad, livräddande behandling av religiösa skäl. Elsas mamma sökte aktivt vård för sitt sjuka barn, följde alla läkarråd och slog larm när dottern blev allt sämre. Att jämföra en mor som strider för att sitt barn ska få korrekt näring med religiös vägran av läkarvård är en desperat rökridå för att ta fokus från vårdens eget misstag!

​Bortförklaringen av vårdens egna fel:
​Hans resonemang: Han hävdar att oron ändå var "grundad" och att barnet "löpte risk för skada i den dåvarande situationen".

​Bristen: Varför löpte flickan risk för skada och varför var hon utmattad? Jo, för att sjukvården ge henne ett felberäknat näringsdropp på 40 % täckning i stället för 100 %! Doktorn låtsas helt om som att "situationen" uppstod ur tomma intet i hemmet, när den i själva verket skapades och upprätthölls av sjukvårdens egna räknefel och felbehandlingar.

​Bortförklaringen av Centrum för Rättvisas analys:
​Hans resonemang: Han påstår arrogant att Sveriges främsta rättsrättsorganisation (Centrum för Rättvisa) gör en "rejäl tankevurpa".

​Bristen: Centrum för Rättvisa lyfter ju exakt det som är kärnan i rättsordningen: man kan inte applicera tvångsvård och omhänderta barn baserat på felaktiga förutsättningar och tillverkade misstankar när det är myndigheterna själva som orsakade tillståndet!
​
Till doktorn:
​Men lägg av! Att du sitter och anklagar Centrum för Rättvisa för att göra en "tankevurpa" medan du själv drar till med den mest osakliga och spårvunna analogin i trådens historia är ju helt monumentalt fräckt!

​Låt oss plocka isär din helt snedvridna logik, "Doktorn":

​Den helgalna Jehovas-jämförelsen: Att jämföra Elsas mamma med Jehovas vittnen som aktivt vägrar blodtransfusioner är ju helt hål i huvudet! Jehovas vittnen vägrar beprövad vård. Elsas mamma sökte vård och stridde för att hennes barn skulle få i sig näring! Mamman vägrade ingenting, utan det var sjukvården själv som klantade sig och gav flickan ett felräknat näringsdropp på 40 % täckning i stället för 100 %!

​Vad var det för "situation" som orsaka risken? Du påstår att oron var grundad för att barnet löpte risk för skada i "dåvarande situation". Men vad berodde den situationen på?! Den berodde på att flickan svultes av vårdens egna felkalkyler och utfasning av mediciner! Att skylla den uppkomna näringsbristen på mamman när det var sjukhuset som räknat fel på droppet är ju som att sätta dit offret för förövarens misstag!

​Centrum för Rättvisa har helt rätt: Det är inte Centrum för Rättvisa som gör en tankevurpa det är du som vägrar inse vad rättssäkerhet innebär. Man får inte tvångsomhänderta barn och krossa en familj baserat på att myndigheterna själva skapat ett symptombild genom sina egna felbehandlingar!

​Sluta hitta på extrema exempel om religiösa sekter för att släta över att sjukvården gav ett felräknat dropp och att soc mörkade sanningen för domstolen!

Du verkar heller inte förstå vad liknelsen grundar sig i. Man kan vilja göra gott och ändå skada. Detta är genemsamma nämnaren, inget annat.

Återkom gärna med en förklaring till varför måendet bättrades i jourhemmet fast matintaget var lika och att inga nya läkemedel gavs. Förklaringen får inte innehålla minskat dropp elller minskad smärtlindring utifrån att det fanns goda skäl att vilja behålla dessa utifrån rapporterade symtom och rapporterat matintag i hemmet.

Jag väntar.
Citera
2026-09-13, 09:21
Medlem
Citat:
Jag förstår uppsåtet med vad du skriver det du gör.

Du är genomskinlig.

Bra. Då har vi bevisat att du inte ens vill ta till dig det jag skriver och att du inte förstår.

Kanske är dags att lägga ner om allt ska handla om att anklaga folk avseende syfte.

Se inlägg från mod.
Citera
2026-09-13, 09:22
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Bra. Då har vi bevisat att du inte ens vill ta till dig det jag skriver och att du inte förstår.

Kanske är dags att lägga ner om allt ska handla om att anklaga folk avseende syfte.

Se inlägg från mod.
lol ta och skriv till CFR att de inte förstår vad det säger.

Gå å böla i någon annan tråd.
Citera
2026-09-13, 09:25
Medlem
Ja, om man bestämmer sig för att missförstå domskäl så har man givetvis ett lysande läge just i den formuleringen. Tar man bara det stycket ser det faktiskt ut som att man inte ser några som helst bekymmer kring flickan.

Man behöver läsa hela domskälen eftersom det där framgår att domstolarna konstaterar att något uppsåt att skada barnet inte är visat men att rekvisiten för 2 paragrafen är uppfyllda. Man tyckte att det fanns en konkret risk för barnets hälsa och utveckling att skadad, även om VH hade trott att de gjorde allt rätt. Och som flera av oss försökt att förklara (utan större framgång) så bygger det resonemanget i huvudsak på att matdagboken och uppgifterna till vården i övrigt inte stämmer med flickans tillväxtkurva.

Citat:
Här gör CFR en rejäl tankevurpa om de resonerar som du gör. Du kan agera för vad som enligt dig är barnets bästa i god tro och ändå löpa risk att skada.

Ett extremfall är omhändertagande vid behov av blodtransfusion vid barn tillhörande Jehovas vittnen. Föräldrarna agerar för barnets bästa (dvs att barnet kommer att komma till himmelen) men det är inte samhällets åsikt.

Ett extremt exempel. Men bara för att läkaren har sagt att vårdnadshavare inte hade uppsåt att skada betyder inte att densamma anser att oron var ogrundad och att barnet löpte risk för skada i den dåvarande situationen.

Detta har vi diskuterat och lyft flertalet gånger och är av vikt att förstå för att förstå domstolens resonemang.
Citera
2026-09-13, 09:28
Medlem
Men snälla du.

Jag hade missat ett stycke i en handling som är upprättad efter föräldrarnas historia och säger direkt när jag läst texten igen att jag missat detta.

Det är inte att ljuga.

JO-anmälan är en partsinlaga.

Citat:
Hur var det nu med detta igen.

Juste! Så här var det: Du ljög.

Jag vet att du inte är inte i tråden i god tro.

Vi behöver inte morfars uttalande, trots att de klart är sanningsenliga. Vi har alla reportage om skandalerna som vält ut.
Citera
2026-09-13, 09:28
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ja, om man bestämmer sig för att missförstå domskäl så har man givetvis ett lysande läge just i den formuleringen. Tar man bara det stycket ser det faktiskt ut som att man inte ser några som helst bekymmer kring flickan.

Man behöver läsa hela domskälen eftersom det där framgår att domstolarna konstaterar att något uppsåt att skada barnet inte är visat men att rekvisiten för 2 paragrafen är uppfyllda. Man tyckte att det fanns en konkret risk för barnets hälsa och utveckling att skadad, även om VH hade trott att de gjorde allt rätt. Och som flera av oss försökt att förklara (utan större framgång) så bygger det resonemanget i huvudsak på att matdagboken och uppgifterna till vården i övrigt inte stämmer med flickans tillväxtkurva.
Ja. CFR måste slarvat och inte läst domarna å så vidare å så vidare.

Är dfet någon betingelse du besitter som får dig att bara måste komma med falskheter eller nåt annat sånt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in