Citat:
Ursprungligen postat av
Ruskette
Jag förstår inte hennes brytning? Vad har hon för bakgrund? Vilket som förbryllar mig mest är att jag tycker att hon bryter på finska i vissa ord?
Okej om hon både upplever sig vara kvinna och man och växlar hon upplevelse om sin etnisitiset också? Eller tycker ni andra att bryter lika genomgående?
Jag trodde först att hon fejkade brytning för att inte låta svensk, men nu har jag funderat på finlandssvensk? Finsk? Skäms hon för att vara finne? Jag som älskar finnar och tycker att de är liksom rejäla och pålitliga.
Spännande teori! Skulle mer säga att det är en fråga om ”sociolekt”. Gissar på att hon är född och uppvuxen i Sverige men vuxit upp i ett utsatt område där det svenska språket och kulturen inte har någon större status. Hennes användning av propositioner är, likt andra i hennes miljö, för jävlig. Blir dock konfunderad av hennes okunskap angående när det ska vara en/ett, det är inget problem som andragenerationens invandrare brukar ha, så kanske är hon relativt nyanländ ändå? 🤔 Finlandssvenskar med romskt eller arabiskt ursprung finns det gott om i Sverige.