Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-09, 12:09
Medlem
Om ni bor under samma tak kanske du kan hävda att det är barn, styvbarn eller liknande inom familjen.
Bor du inte ihop med de övriga som du är handledare för så skall du nog inte prova detta.
Citera
2025-12-09, 12:12
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Just det... det är alltså en del av Transportstyrelsens föreskrifter.

Nu behöver jag hjälp med det juridiska; själva lagtexten innehåller inte siffran fem. Men det finns en förordning (Körkortsförordningen) är Transportstyrelsen ges rätten att begränsa antalet.

Och antalet begränsas (till 5) i Transportstyrelsens föreskrift.

Är föreskriften överklagningsbar? Kan jag driva tesen att Transportstyrelsen inte tolkat Körkortsförordningen så som den är avsedd att tolkas?

Glöm för ett ögonblick bort hur det ska göras, jag undrar just nu bara om en föreskrift ÄR överklagningsbar.

Nej, en föreskrift är inte möjligt att överklaga. Du får ansöka om din sjätte elev, få ett avslagsbeslut och överklaga det. Lycka till, du lär behöva det.
Citera
2025-12-09, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Om ni bor under samma tak kanske du kan hävda att det är barn, styvbarn eller liknande inom familjen.
Bor du inte ihop med de övriga som du är handledare för så skall du nog inte prova detta.

Varför inte? Kostar det något?
Citera
2025-12-09, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nej, en föreskrift är inte möjligt att överklaga. Du får ansöka om din sjätte elev, få ett avslagsbeslut och överklaga det. Lycka till, du lär behöva det.

Vad betyder "normprövning"? Är det något som går att använda för att pröva föreskrifter?
Citera
2025-12-09, 12:23
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Bakgrunden till att detta infördes var för att man tagit folk som bedrivit illegal körskola. De har haft ett hundratal elever som man övningskört privat med.

Det kostar inte 25 000 kr att gå kursen för att bli handledare för en elev, Priset brukar ligga på ca 500 kr per person.

Du missförstår mig. 25 000 kr i runda slängar kostar körkortet om man inte har möjlighet att övningsköra med en familjemedlem/bekant/behjällpig främling.

Angående illegala körskolor så vet jag egentligen inte vad problemet är med att en privatperson övningskör med 100-tals elever så länge de klarar teori och uppkörning. Visst att det är tråkigt om de inte skattar, men annars är det all good tycker jag.
Citera
2025-12-09, 12:24
Medlem
Citat:
Varför inte? Kostar det något?

Priset vet jag inget om men om TS heter Omar Shohej och är 44 år och kom till Sverige för 20 år sedan så kan det verka tveksamt att Jan-Inge 39 är barn eller anhörig om de inte delar bostad...

Om du har flera avslag så kan även risken öka för att de skall tro att TS bara griper efter halmstrå för att få sin icke berättigade vilja igenom.
Citera
2025-12-09, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Du missförstår mig. 25 000 kr i runda slängar kostar körkortet om man inte har möjlighet att övningsköra med en familjemedlem/bekant/behjällpig främling.

Angående illegala körskolor så vet jag egentligen inte vad problemet är med att en privatperson övningskör med 100-tals elever så länge de klarar teori och uppkörning. Visst att det är tråkigt om de inte skattar, men annars är det all good tycker jag.

Visst, i ett i övrigt fritänkande samhälle skulle den som så önskar, utan inblandning från myndigheter och liknande, få lära andra att köra bil. Som det nu är, dock, så arbetar trafikskolor på Transportstyrelsens uppdrag. Eller, annorlunda uttryckt, Transportstyrelsen utövar tillsyn. En privatperson har ingen sådan kontakt med transportstyrelsen och får därför inte driva trafikskola.

Om privatpersonen önskar övningsköra med 100-tals elever så står det ju honom fritt att faktiskt starta en trafikskola.
Citera
2025-12-09, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Priset vet jag inget om men om TS heter Omar Shohej och är 44 år och kom till Sverige för 20 år sedan så kan det verka tveksamt att Jan-Inge 39 är barn eller anhörig om de inte delar bostad...

Om du har flera avslag så kan även risken öka för att de skall tro att TS bara griper efter halmstrå för att få sin icke berättigade vilja igenom.

Nu är det ju JAG som är TS och jag vet vad jag heter. Det är inte Omar.

Detta handlar som sagt om motorcyklar, inte övningskörning med bil. Övningskörning för B-behörighet är, tror jag också, nästan alltid föräldrar och barn eller någon annan nära släkting, typ farfar eller liknande. Att övningsköra med någon annan i det fallet, kan jag medge framstår som en liten smula misstänkt.

I motorcykelvärlden är det helt annorlunda. De flesta som tar A2/A-behörighet är vuxna och har flyttat ut från sina föräldrar. Där är det betydligt vanligare att man kör med personer som man kanske inte har något annat gemensamt med än just att köra hoj. Därför blir det en helt annan sak. Det är inte alls lika suspekt att Omar Sjottahejti är handledare åt Karl-Banan Jansson.
Citera
2025-12-09, 12:44
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Vad betyder "normprövning"? Är det något som går att använda för att pröva föreskrifter?

I teorin kanske. Men om det i lagen står att antalet elever får begränsas, och det sedan begränsas i en föreskrift har du ju inte så mycket att komma med en normprövning.
Citera
2025-12-09, 12:56
Medlem
Citat:
Nu är det ju JAG som är TS och jag vet vad jag heter. Det är inte Omar.

Detta handlar som sagt om motorcyklar, inte övningskörning med bil. Övningskörning för B-behörighet är, tror jag också, nästan alltid föräldrar och barn eller någon annan nära släkting, typ farfar eller liknande. Att övningsköra med någon annan i det fallet, kan jag medge framstår som en liten smula misstänkt.

I motorcykelvärlden är det helt annorlunda. De flesta som tar A2/A-behörighet är vuxna och har flyttat ut från sina föräldrar. Där är det betydligt vanligare att man kör med personer som man kanske inte har något annat gemensamt med än just att köra hoj. Därför blir det en helt annan sak. Det är inte alls lika suspekt att Omar Sjottahejti är handledare åt Karl-Banan Jansson.

Men det faller ändå på dig att påvisa att inga ekonomiska oegentligheter förekommer. Släktskapet var en tråd. Ni kan ha andra gemensamma saker som gör det roligt att det inte är en svart trafikskola. Ni kanske är medlemmar i en gemensam klubb eller förening. Om det bara är en random person som inte har något gemensamt med de övriga du är handledare åt så tror jag det är svårare att övertyga Transportstyrelsen.
Citera
2025-12-09, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
I teorin kanske. Men om det i lagen står att antalet elever får begränsas, och det sedan begränsas i en föreskrift har du ju inte så mycket att komma med en normprövning.

Normen kan ju avse själva begränsningstalet. 5. Jag kan tycka att det är något man kan diskutera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in