Citat:
Ursprungligen postat av
SILVER-TIMOTHY
Hej!
De senaste halvåret eller så har jag funderat på att min egna biodling vid familjens sommarstuga. Den ligger ganska bra; södra Sverige, nära sjö, blandning av barr- och lövträd, mycket kringliggande vilda bär. Vad jag har förstått ska detta vara ett acceptabelt område för att starta en sådan odling.
Finns det någon här på forumet som har egen biodling, alternativt har insikt i hur det går till, som kan peka mig lite i rätt riktning vad gäller hur man börjar osv? Har i alla fall listat ut att det inte bara är att dra fram plånboken och spendera tusentals kronor på massa utrustning och sådant innan man har lite koll på vad/hur man ska göra.
Ha det bra!
Jag har varit inne på samma sak men bor i ett villaområde så får vänta lite.
Du måste först gå en utbildning om biskötsel för att få vara med i biodlarnas förening. Dessa brukar ske under tidig vår.
Det är som jag förstått det inte helt gratis att börja men mycke går att köpa begagnat. Räkna med en startkostnad på minst 10 000kr för ett samhälle, kupa och alla tillbehör, andra blir billigare då du bara behöver bin och kupa.
Lycka till och bin behövs så du kommer göra en god gärning. Vill du få ut ekonomisk vinst av bina så går det säkerligen också och det aktiva jobbet i timmar är rätt litet då de sköter sig själva till stor del.